**KLAAR**              Wat                 u moet weten van ELEKTROMOTOREN (1)

Wat u moet weten van ELEKTROMOTOREN (1)

Door Dick Langhenkel

Als u op het water uw ogen de kost geeft, dan heeft u al lang ontdekt dat steeds meer visboten naast een benzine motor, uitgerust zijn met een elektromotor. Sommigen gebruiken hem, anderen hebben hem alleen voor de sier aangeschaft. Meestal zijn dat mensen die niet nadenken, maar eenvoudig kopen wat ze willen hebben. Het is hetzelfde type mens, dat in een opwelling een mooie caravan koopt, om dan tot de ontdekking te komen dat je er ook een auto bij nodig hebt. Nu moet ieder dat voor zichzelf weten, ik behoor echter niet tot de categorie die het geld los in de zak heeft zitten. Het salaris dat de minister van Defensie mij toedeelt stemt tot tevredenheid, maar moet voor meerdere doeleinden gebruikt worden en zo zal het u ook wel vergaan. Dat betekent dat over nieuwe aankopen nagedacht moet worden.

                       


“Dick Langhenkel kan niet buiten zijn elektromotor…”

Wat kost het? Wat kan ik er mee? Wat kan ik er niet mee? Dat waren de vragen waar ik vijf jaar geleden voor stond en mogelijk zijn dat de vragen waar u nu voor staat. Mogelijk kan mijn kennis en ervaring u nu helpen om al of niet tot de aanschaf van een elektromotor over te gaan. Toen ik mij vijf jaar geleden liet voorlichten, was het eerste wat mij opviel; de tegenstrijdigheid. Daar kon ik maar een conclusie uit trekken, men weet blijkbaar niet precies waar het over gaat. Het heeft me heel wat vragen, praten en luisteren gekost voor ik er achter kwam hoe een en ander in elkaar stak. De neerslag van deze speurtocht vindt u in dit artikel. Mogelijk kunt u er uw voordeel mee doen!

Ontdekking!
Toen ik overwoog om een elektromotor te kopen, was dat niet zozeer om me daar mee te kunnen verplaatsen, maar om er trollend mee te kunnen vissen. Ik was al een jaar of wat bezig met dat slepend vissen van kunstaas, meestal pluggen soms grote lepels of spinners. Tot dat moment deed ik dat door stationair met mijn benzine motor te varen en gezien de vangsten ging dat uitstekend! Er waren echter twee nadelen; ten eerste door het langdurig op stationair toerental varen, werd de motor moddervet van binnen. Dit komt door de gedeeltelijke verbranding van de toegevoegde mengsmering. Door die mengsmering te halveren en door de toepassing van speciale bougies kon dit probleem gedeeltelijk opgevangen worden. Door normale loodvrije benzine te vervangen door loodvrije superbenzine, werd een nog beter resultaat verkregen, maar echt goed kwam het niet. Ik bleef een stinkende en rokende motor houden. Ten tweede ergerde ik me aan de geluidshinder. Als je een aantal uren achter elkaar naast een draaiende buitenboordmotor hebt gezeten, dan begint het geluid op den duur aardig vermoeiend te worden. Dat merk je zodra je de motor stil zet, dan komt de stilte weldadig over je heen. De grote vreugde van een elektromotor is dan ook de stilte!!

                       


“De grote vreugde van een elektromotor is dan ook de stilte!”

Je hoort het water, de wind en de vogels en toch kom je vooruit. De vraag waar het echter allemaal om draait is: “ Hoe lang? “ Dit is de vraag naar het vermogen van de accu. Hoe lang is de accu in staat voldoende stroom te leveren? Toen ik zover was in mijn vraagstelling, deed ik een belangrijke ontdekking. Tot dat moment was ik geneigd eerst te kijken naar de elektromotor, dan naar de accu, en ik wist dat ik ook nog een acculader nodig had. Deze denkwijze is naar mijn mening absoluut verkeerd!
Het belangrijkste in het hele verhaal is de accu! Dan komt de acculader en dan pas de elektromotor in beeld. In principe draait een elektromotor op elke accu met voldoende vermogen. Wie zijn elektromotor alleen gebruikt om kleine stukje van A naar B te varen, hoeft aan de accu geen bijzondere eisen te stellen. Wie echter, zoals ik, de motor gebruikt voor het slepend vissen met kunstaas, zal veel aandacht aan de accu moeten besteden. De motor wordt immers continu gebruikt en een visdag van tien uur is immers niets bijzonders?

Semi-tractieaccu.
Wie zoveel mogelijk uren continue met zijn elektromotor wil varen, is afhankelijk van een semi-tractie accu. Deze accu’s onderscheiden zich van de conventionele accu’s door het feit dat ze een constante stroom van 12 volt leveren en zeer diep te ontladen zijn. Een gewone accu levert twaalf volt, maar loopt dan terug naar elf en minder. Daar kan uw elektromotor niet goed tegen! Trekt u een dergelijke accu leeg, dan is de accu in de meeste gevallen kapot. Een semi-tractie accu kent deze problemen niet. Deze accu’s leveren een constante stroom van 12 volt en als de accu leeg is, gaat deze niet stuk. Hij is daar op gemaakt. Naast het feit dan een accu een spanning van twaalf volt moet leveren, hebben we ook te maken met het aantal uren dat een accu deze stroom leveren kan, dit laatste wordt uitgedrukt in ampère-uren. Afgekort leest u Ah. Als u een elektromotor koopt die bijvoorbeeld 20 Ah gebruikt en u koopt een semi-tractieaccu van 100 Ah. Dan kunt u vijf uur continue varen. Ik kom daar straks nog op terug.

                       


“Voor de wat kleinere boten heb je veel meer aan een wat kleinere accu”

Eerst iets anders. Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe groter het gewicht! Een accu van 70 Ah, weegt beduidend minder dan een accu van 200 Ah. U kunt met de laatste wel drie keer langer varen. Maar kijk uit, u moet hem wel kunnen tillen! Heeft u een grote visboot en kunt u dit formaat accu gemakkelijk kwijt en hoeft u hem voor het opladen niet uit de boot te tillen, dan kunt u inderdaad volstaan met zo grote zware bak. Moet u echter de accu er uit halen om in de buurt van een stopcontact te komen, dan kunt u beter meerdere kleinere en lichtere accu’s aanschaffen. Wie een accu van veertig kilo gaat lopen versjouwen moet zich niet verbazen als hij in plaats van te vissen met rugklachten op bed komt te liggen. Ik zou u dat graag besparen. Zelf heb ik daarom gekozen voor twee accu’s van 105 Ah., de zogenaamde Delco Voyager met een gewicht van 25 kg. Beter meerdere kleine en goed hanteerbare accu’s, dan een grote die niet te tillen is. Bij de Delco Voyager worden ook kunststof bescherm dozen geleverd, waarin de accu bewaard, vervoerd en geladen kan worden. Bijkomend voordeel is het feit dat de accu daardoor op elke plaats in de visboot kan staan en ook altijd droog blijft tijdens een regenbui.

Acculader.
Acculaders zijn er in vele soorten en prijsklassen te koop en ze doen het allemaal! Ik heb het al gezegd, maar ik herhaal het nog een keer, de meeste sportvissers richten hun aandacht eerst op de elektromotor, dan de accu en tenslotte de acculader. In de praktijk betekent dat, dat de acculader meestal de sluitpost op de begroting is. Daardoor gaat het precies verkeerd! Als er al sprake is van een volgorde in belangrijkheid, dan kun je het beste eerst je aandacht richten op de kwaliteit van de acculader. Al koopt u de duurste elektromotor en de beste accu, zonder de juiste acculader komt u nog niet ver. Dat heeft te maken met het feit dat lang niet elke acculader in staat is om een semi-tractie accu te laden. Zelfs als de acculader daar toe in staat is, blijft nog de vraag of de accu wel echt vol is. Een niet volledig geladen accu, kan u zo een uur varen schelen. Omdat we voor het varen met elektromotoren gebruik maken van semi-tractie accu’s, hebben we ook een acculader nodig die daar voor geschikt is. Lang niet elke acculader is dat! Let daar dus op! Een acculader die geschikt is voor semi-tractie accu’s, is meestal ook geschikt voor de gewone conventionele accu’s. Dat laatste is mooi meegenomen, want voor mijn visvinder gebruik ik een gewone accu en dit spaart me een tweede acculader uit.

                       


“Dick Langhenkel vist het liefst trollend met zijn elektromotor”

U zult het meest plezier hebben van een computer gestuurde acculader, die in staat is tot het zogenaamde druppel laden. Die laatste functie is heel belangrijk. Delco levert bij de Voyager semi-tractie accu, zo’n acculader, die tevens voor gewone accu’s geschikt is. Hij voldoet mij uitstekend al jaren lang en ik laad er alle soorten accu’s mee tot volle tevredenheid. Het is geen apparaat van een paar tientjes, maar gezien wat dit apparaat kan en de beveiliging tegen overladen van uw kostbare accu, is hij zijn geld waard!

Het beste advies wat ik u geven kan, doe op dit gebied geen concessies. De verleiding is groot om het met een apparaat van enkele tientjes te doen, maar afgezien van het feit dat u uw accu niet vol krijgt en daarmee u actieradius verkleint, neemt u ook het risico dat u uw accu opblaast en dat laatste is ook niet zonder gevaar! (wordt vervolgd)

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Open Street Amsterdam is back !
Willem Moorman -
image description
Speed of Slowmotion: deel 2
Willem Moorman -
image description
Experience 2019
Willem Moorman -