Het Wout Van Leeuwen Noorwegen festival 2016 dag 5

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Vlees nog vis zeggen de meesten dan. We konden net niet helemaal naar buiten maar binnen blijven was ook niet nodig.

Dus een aantal van ons zijn voor de haven van Bodo langs gestoken en naar het Noorden doorgevaren waar nog enige bescherming te genieten was van de eilandjes voor de net iets te enthousiaste wind. In de middag was deze tot een acceptabele kleine vier gezakt en konden we praktisch overal terecht.

Niet iedereen was even succesvol vandaag. Bertus en Johnny hadden een korte dag en vonden het in de middag wel prima en hebben deze aan land doorgebracht.

Ronald en Jan waren op zoek naar de grote zeewolven en hebben daar de hele dag mee doorgebracht. Maar op alle verschillende dieptes van 30 tot 90 meter hebben ze het geprobeerd maar de zeewolf hebben ze niet gevonden.

Joop en Rob hadden ook moeite om de vis te vinden maar hadden wel een mooie dag. Mick en Willem daarentegen hebben de middag in de fjord doorgebracht en hebben mooie kabeljauwen gevangen.

Ab en consorten hebben de dag doorgebracht voor de haven van Bodo en net op het moment dat de heilbot aanbeet kwam zowel van de voorzijde als van de achterzijde een grote veerboot aanvaren.

Dat werd dus een dril tussen de twee veerboten met een venijnige toeter die aangaf dat de heren kapiteins van de veerboten niet blij waren. Maar even opschuiven met een heilbot van 120 centimeter aan de lijn is dan ook is best lastig.

Ik heb zelf de dag doorgebracht met Erik, Anton en Karl Heinz. We zijn op zoek gegaan naar de heilbot.

Maar na twee mislukte aanbeten en vier uur verder hebben we er de brui aan gegeven en zijn we overgestapt op de kabeljauw.

We hebben de kist mooi vol weten te maken en ook nog een mooi aantal terug gezet.

De grootste mocht ik zelf aantekenen en kwam uit op een lengte van 120 centimeter.

Rob ving vandaag een mooie heilbot van 123 centimeter en 20 kilo onder de brug bij Saltstraumen. Met de speciale haringconstructie was hij vandaag de koploper van het veld.

Ze zwemmen dus gewoon voor de deur hier! Maar we mogen zeker niet de niet de koolvis van Jack vergeten die 108 centimeter was.

Een schitterende vis gevangen op een 30 centimeter hele koolvis als aas. Supermooie vis en dito dril.

Morgen is het alweer de laatste dag en dan gaan we ’s avonds over tot het gezamenlijke afsluitende diner waarbij ook de prijsuitreiking plaats vindt.

Nog één dag dus om de huidige 98 centimeter zeewolf van Bertus, 110 centimeter kabeljauw van Alex en 138 centimeter heilbot van Ab scherper te stellen. Wat gaat er geburen? We weten het morgen op de dag dat we mooi weer wordt en we ook ver kunnen uitvaren.