Denemarken: Langeland, Spodsbjerg, 16-23 Augustus 2014 (deel 1)

Denemarken: Langeland, Spodsbjerg, 16-23 Augustus 2014  (deel 1)

Door Ninja Klapwijk & Richard Ludema

Het is inmiddels jaarlijkse traditie geworden, een heerlijke visweek in het toch wel kleine maar voor een sportvisser kriebelende plaatsje Spodsbjerg op het prachtige eiland Langeland.

Welk minuscuul dorpje heeft immers twee viswinkels, een hotel, een grote haven met verhuur van boten, een grote veerdienst, een supermarkt, een tankstation, legio prachtige vakantiewoningen, een mooie natuur met een geweldig wildbestand en last but not least een stel idioten dat volledig toegewijd is aan het sportvissen op zout water waar nog een zeer goed bestand aan vis aanwezig is.

Dit zorgt ook naast het vissen voor een hoop gezelligheid. Inmiddels hebben wij dankzij deze jaarlijkse trip ook al een behoorlijke kring aan kennissen opgebouwd en is het zeer leuk om mensen te herkennen en gekend te worden.

Als laatste is zeer positief te noemen dat het duurzame principe van het Catch & Release van kleine en grote (<50 centimeter & >85 centimeter) vis breed gedragen wordt. Goede zaak, zo houden wij mogelijk nog jaren plezier op deze prachtige locatie.

De vooruitzichten voor de week waren nog niet om over naar huis te schrijven. Een naar zuid neigende westenwind, gemiddeld vijf BFt met stoten tot acht Bft. Daarbij ook nog kans op fikse regenbuien om het even compleet te maken.

Een heerlijk vooruitzicht werd uiteraard wel gecreëerd door de geweldige vangsten van Jan Coster. Ondanks dezelfde omstandigheden en de beperkte uurtjes die zij konden vissen waren zij wel zeer productief. Beter kon het eigenlijk niet met het vangen van zoveel beren.

Dit is geen kwestie van geluk, het is duidelijk dat zij begrijpen wat ze aan het doen zijn en mede door het juiste gebruik van hun goede apparatuur en het interpreteren daarvan hebben zij de vis kunnen vinden, volgen en vangen! Petje af!

Vrijdag avond zijn we na het avondeten al vertrokken naar het heilige oord. Geen oponthoud op de bekende plaatsen en na enkele tussenpozen arriveerden we om 03:00 in Spodsbjerg Havn.

Dankzij de nieuwe combinatie die Richard gekocht heeft hebben wij nu het voordeel dat wij onze nachtrust aan boord in kunnen halen. In de boot op de trailer hebben wij dan ook kort maar zeer diep geslapen, waarna de nachtrust verstoord werd door andere gasten in de haven.

Bedankt daarvoor, want de omstandigheden zagen er zeer goed uit en besloten wij de visspullen klaar te maken en uit te varen. Zaterdag ochtend (16-08) om 07:00 uur waren wij dan ook nog een fractie van een minuut zichtbaar op de webcam, om daarna de visgronden op te zoeken.

De nieuwe combinatie heeft in meerdere opzichten onze vakantie gered!

Besloten werd om eerst het gebied waar Jan goed gevangen had te verkennen met de fishfinder en de plotter. Helaas bleek hier geen teken van leven, met uitzondering van wat losse vis. Na 1,5 uur gaven we hier de moeite op en besloten wij een andere stek te zoeken.

Dit bracht ons na een tijd varen ten zuiden van de groene stroompaal. Op een prachtig plateau van 26 meter aflopend de geul in hadden wij vorig jaar al enkele dagen succes geboekt. Ook nu bleek dit een ware hotspot.

De drift was zeer gunstig, de stroming bracht ons in het verlengde van de vaargeul en de wind drukte ons er zeer langzaam in. Hierdoor lagen er na de eerste drift al enkele hele mooie gullen in de koelbox van rond de 60 á 70 centimeter.

Dit feestje zette zicht nog de hele ochtend door, met een kuip prachtige vis tot gevolg. Ook enkele mooie uitschieters tot 6 kilo werden hier gevangen. In de vroege middag hebben wij deze stek naar onze vrienden John & Marcel door gefluisterd. Zij hebben hier dan ook de namiddag na ons vertrek nog zeer goed gevangen. Wij besloten om het huisje gereed te maken voor de aankomende week en de vis te fileren en in te vriezen.

Even poseren met de eerste prachtige gullen van deze vakantie.

Helaas bracht de stormachtige zondag (17-08) te veel wind om verantwoord uit te kunnen varen. Ondanks de nieuwe Quicksilver 635 met 200pk waren wij nog niet levensmoe en hebben wij aan land een gezellige dag beleefd met John en Marcel.

Zij zijn inmiddels eigenlijk geen kennissen meer, eerder echte visvrienden. Jaarlijks boeken wij onze vakantie dan ook in dezelfde week. Ervaringen en beeldmateriaal werden deze dag weer uitgewisseld, materialen in orde gemaakt en werd er fictief met de fishfinders en plotters gespeeld op het droge. Wederom een gezellige dag, maar laten we snel doorspoelen naar maandag…

Helaas bleef de combinatie vandaag op het droge.

Na een winderige start van de dag besloten wij bij een afnemende wind in de avond toch uit te varen. Ook nu weer naar onze vertrouwde stek in zuid waar we de voorgaande sessie ook goed gevangen hadden. Na een hobbelige rit waren wij hier wederom helemaal alleen.

Er stond nog een pittige golfslag, maar er was wel goed te vissen vanuit de nieuwe boot. Het comfort tijdens het vissen was aanzienlijk hoger dankzij de draaibare kuipstoelen aan boord. Qua vangsten evenaarde deze avond zich bijna met de zaterdag. Ook John en Marcel kwamen iets later na op dezelfde stek en wisten het bekende goud onder de regenboog ook te vinden…

Een prachtig schouwspel tijdens het vissen waar je gezien de vangsten nauwelijks bij stil staat.

Deze avond werd een geweldige sport beleefd met onze nieuwe Edge Dynamic Powercast 6-8lbs met een Penn Spinfisher 5500 voorzien van Whiplash Crystal 0.12mm (16.7kilo). Dit materiaal is opgewassen tegen al het geweld van deze gullen, maar heeft een zeer mooie actie en een perfecte beetregistratie.

We waren deze avond, in verband met de stroming, genoodzaakt om te vissen met koppen van 150 gram. Met deze 150 gram koppen en zelfs tot 180 gram is nog prima vissen met deze combinatie. Als onderlijn hebben wij gebruik gemaakt van de Berkley Triline Fluorcarbon, 0.45mm, trekkracht 15.6 kilo.

Uiteraard werd als bevestiging aan de hoofdlijn gebruik gemaakt van de no-knot montage. Fluorcarbon heeft als goede eigenschappen dat het vrijwel onzichtbaar is onder water en dat het slijtvast is, ideaal wanneer gevist wordt bij steenformaties met veel scherpe schaaldieren.

Dinsdag zijn we behoorlijk vroeg opgestaan. De wind zou in de loop van de dag aantrekken, maar mogelijk was het in de vroege uurtjes toch nog even te doen. Wij hebben de gok genomen, en zijn tegen de wind en golven in gevaren in de richting van onze stek. Voor het inschatten van de wind-, golf, en stromingcondities maken wij overigens gebruik van de volgende websites:
http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/byvejr/by/vis/DK/5900/ en http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#sydstrbaelt

De start van deze dag was werkelijk fenomenaal: elke drift kromme hengels en als je snel genoeg was zelfs twee vissen in een drift. Heerlijk! Het was een kwestie van snel weer opvaren en vissen, tot 10 tellen en elkaar met een dikke lach en een kromme hengel aankijken.

Dit herhaalde zich elke drift, en na een kleine anderhalf uur hadden we een mooie bak vis. De vissen waren allemaal rond de vijf kilo, top sport! Door de aantrekkende wind zijn we op tijd gestopt. We hadden immers een mooie bak vis en nog wat fileerwerk voor de boeg. Om 09:00 uur waren we dan ook weer terug in de haven.

De condities waren rond de middag behoorlijk verslechterd, maar na bestudering van bovengenoemde websites bleek het in de avond toch nog mogelijk om nog even te vissen. Ondanks het feit dat er nog een redelijke golfslag stond hebben wij wederom mooie vissen gevangen.

Het was in de avond niet zo dik als in de ochtend, maar er zijn weer hele mooie vissen gevangen tot 5 kilo waarvan het grootste gedeelte weer lekker rondzwemt. Vrijwel elke vis had nog enkele zandspieringen in de bek zitten, toch interessant om te benoemen.

Opvallend deze avond was ook de massale aanwezigheid van koolvis. De fishfinder ging ineens door het dolle heen, en een massale wolk van koolvisjes verscheen op het scherm op half water. Aan de Culprit hebben wij er in totaal drie als bijvangst mogen noteren tot een centimeter of 50, hetgeen toch een leuke ontwikkeling is.

Woensdag (20-08) hebben we weer wat uurtjes kunnen pikken op het meest rustige moment van de dag. Dit wilde echter niet zeggen dat de zee rustig was, verre van… We zijn wederom naar de oude en vertrouwde stek in zuid gegaan.

We moesten er weer iets harder voor werken dan de avond er voor. De vangsten waren ten opzichte van de voorgaande momenten gewoonweg aanzienlijk minder. De grootste vis deze dag kwam op naam van Ninja en was toch ruim in de 94 centimeter en 7.8 kilo. Deze zwemt ook weer lekker, net zoals alle andere vissen van 85+ centimeter.

Een prachtige vis tijdens het vissen onder zware condities.

De reden waarom we op deze locatie ineens minder vingen? Mogelijk de massale aanwezigheid van de koolvisjes, de massale aanwezigheid van zandspiering, of toch het meest logisch; een afnemende stroming… De drift was eigenlijk voornamelijk op de wind.

Voor meer vakantieverslagen in spodsbjerg en uitgebreide informatie over de visserij alhier verwijzen we graag naar deze geweldige website welke regelmatig geüpdate wordt door de gepassioneerde Langeland visser Kees Michielsen: www.zeevissenlangeland.nl