Verhaal van een overlevende op het hollandsdiep
Ik werd bijna met mijn vis boot door 2 aan een gekoppelde vrachtschepen op het Hollandsdiep overvaren.
Na een visdag vaarde ik rustig in de vaargeul op het hollandsdiep in een rechte lijn naar de haven , ondertussende een boterhammentje aan het eten.
Plots za g ik een schaduw van schipromp vlak achtermij .ik dank god dat ik nog net op tijd heb kunnen uitwijken;
Gezien ik vooruit vaarde heb ik steeds vooruitgekeken en niet achter mij gekeken en heb het vrachtschip niet horen naderen.
Wie staat er nu bij stil dat men gewoon overvaren kan worden langs achter wanneer men zelf vooruit vaart.
Had de schipper zijn claxon gebruikt dan had ik eerder kunnen uitwijken of gewoon had hij mij gewoon niet gezien wat ik moeilijk kan aannemen aangezien ik al een 15tal minuten aan het varen was en hij achter mij gevaren moet hebben.Of heeft hij mij uit het oog verloren?
Ik zie soms mensen in de vaargeul aan de fabrieken midden in de vaargeul vissen tussen de varende vrachtschepen die bljjkbaar hun leven moe zijn.
Het is levensgevaarlijk op het Hollandsdiep ; Ik heb mijn les gehad,men kan daar niet voorzichtig genoeg zijn.
erik, onbekend, 06/08/2015

REAGEER

Gravatar
RvH
.

Je hebt veel geluk gehad Erik! Een schipper ziet je zo over het hoofd met zo'n lang schip. Stel jezelf als kwetsbaarste op en pas lekker op. Als ik het water oversteek doe ik dit liever achter een schip langs als voor. Ook al ben ik er een paar honderd meter van af. Dordtsche kil is het nog gevaarlijker qua scheepvaart. Erg goed opletten!

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Jan
.

Ik snap niet dat je dan gaat varen in de vaargeul waar de beroepsvaart door gaat, het is daar zo breed dat het daar niet nodig is. En het is een gewoon een veilig water zeker op een dag met weinig wind, door dit soort van niet opletten krijg je dus het commentaar van de beroepsvaart.
Het is zoals ik het lees gewoon je eigen schuld al denk jij van niet. Dus voortaan beter opletten.

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
hans
.

je laatste zin telt, en dat geldt voor ieder (groot) water. Daarnaast zien ze je soms niet, bijvoorbeeld de 1e 100 of 150 meter voor hun boot. Je hebt geluk gehad!!

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
perry
.

beste Erik,de vaargeul is er ten aller tijde voor de beroeps vaart er is links en rechts van de vaargeul voldoende plaats om veilig naar de helling/haven te varen.
waarschijnlijk heeft de schipper je niet gezien anders had hij zijn claxon wel gebruikt, ikzelf vis daar ook veel en steek altijd haaks de vaargeul over maar ga er nooit in varen, die vrachtschepen komen vaak met hoge snelheid en zijn bij je voor je het in de gaten hebt.
gelukkig kun je alles nog na vertellen dus volgende keer niet meer in de vaargeul varen, veel visplezier.

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
visserje
.

wel eens gehoord van een dode hoek? Weet je nu wat dat is.Op de weg in een auto kijk je toch ook ,als het goed is , in je spiegels.

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Mark
.

Wat een ongelooflijk geluk heeft u gehad!

ik erger me kapot aan zogenaamde vissers die denken dat het water van hun is en denken dat de beroepsschepen met vissers rekening moeten houden. Een schip van 100mtr wijkt niet zomaar even uit en ligt niet stil binnen een paar meters. De dode hoek van deze schepen is zeer groot. Daar moeten wij, vissers, rekening mee houden! Als je denkt dat je veilig in de vaargeul een boterhammetje kan eten en dat achteruitkijken niet zou hoeven is het beter dat u voortaan vanaf de kant vist! U brengt uw eigen leven en dat van uw vismaat in gevaar!

Dit ongelooflijke gedrag is een doorn in het oog van veel beroeps schippers. Je zal het maar een visbootje overvaren terwijl je er eigenlijk niets aan kan doen!!

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Barry
.

Regelmatig achterom kijken. Als jij de stuurhut niet kan zien , kan die schipper jouw ook niet zien.

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
ruud
.goirle

Hoi Erik
Je hebt zeker zeeer veel geluk gehad,ik weet niet of je een vaarbewijs bezit/hebt. Zoals ik lees van niet want hier wordt niet 1x maar tig keer gewaarschuwd. Voor onder andere dat je regelmatig om te kijken voor zoals het heet oplopende schepen (beroep als pleziervaart) en wie voorraad heeft enz enz (beroepsvaart altijd). Heb je wel een vaarbewijs zou ik de tip geven lees het boekje nog eens door of anders even behalen. Ik en mijn vismaat vissen daar ook en op druk/zeer druk vaarwater , maar als je op vaarwater vist/vaart waar beroepsvaart/pleziervaart is, kijken wij over elkaar schouder heen en als ik alleen vis/vaar kijk ik zeer regelmaat om mij heen.en ja de schepen zijn zeer stil geworden en zeer snel dus tip altijd rond kijken (achterom)


  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
patrick
.ijmuiden

top dat u dit deelt.
u steekt hand in eigen boezem en heeft uw lesje wel geleerd.
u post dit als waarschuwing voor anderen en neemt het commentaar voor lief!
chapeau!

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Mario
.

Geheel met Barry eens.
Een engeltje op je schouder.
Altijd zo veel mogelijk stuurboordwal houden (met je visbootje zal je vermoedelijk niet direct vastlopen als je buiten de vaargeul vaart), altijd een vaargeul recht oversteken (dus haaks op de kant) en nooit voorlangs oversteken, maar achterlangs.

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Cor
.

Gewoon stom en idioot!
Het is door dit soort gedrag dat er nog eens een verbod komt voor (andere) sportvissers om op dit soort wateren te vissen en te varen.

Wat heb je in de vaargeul te zoeken?
"Een schip met een lengte van minder dan 12 meter moet waar mogelijk buiten de vaargeul blijven!" is een officiële regel.
Maar ook.... wat nu als je pech krijgt of de benzine is op, of.... je kunt niet eens wegkomen!?

Op het Hollands Diep heb je zo veel ruimte voor watersport en zeker om te varen in een visbootje.... ongelofelijk dat je dit doet en je ook nog eens aan anderen vraagt waarom dit kon gebeuren!?

Op het Hollands Diep steek je hoogstens even snel de vaargeul recht of 'haaks op de geul' over, als het kan. Verder blijf je eruit!

Een vaarbewijs, (vooral vb 1) stelt niet zo heel veel voor, maar je vraagt je toch af of deze Erik zelfs vaarbewijs 1 ook maar eens ingekeken heeft?
Een vaarbewijs heeft hij misschien ook niet nodig maar als ik hem was zou ik de stof of het cursusboek van vaarbewijs 1 en/of 2 toch maar eens inkijken!

De groeten ermee.


  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
franky
.oost vlaanderen

veel geluk gehad man en ook top dat je dit meedeelt laat het vooral een zeer goeie les zijn en dit geldt voor iedereen want je kan niet voorzichtig genoeg zijn

mvg

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Paul
.Amsterdam

Iedereen, zelfs de beste schipper, maakt fouten. Dank dat je je ervaring hier hebt gedeeld. Voor mij en mijn vismaat weer een reminder om nog eens extra aandacht aan veilig vissen/varen te geven.

Groet,
Paul

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Ardi
.

Je zal nooit meer vergeten achterom te kijken.
Goed van je dat je dit plaatst, en de mensen die dit stom vinden, die maken zeker geen fouten.

Kijk eens op http://www.varendoejesamen.nl/
Kan je veel opsteken.

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Robert Weijman
.Bilthoven

Beste Erik (en anderen),

Goed om te horen dat je er ongeschonden vanaf bent gekomen. Sportvisserij Nederland is partner in het project "Varen doe je samen" waarvan je hierboven de website ziet. In de juni editie van Het Visblad is onlangs aandacht geweest voor de veiligheid van sportvissers die met een boot het water op gaan. Het gaat vooral om het gedrag en gewoontes op het water waaronder ook regelmatig achterom kijken voor opvarende schepen. Hierbij voor iedereen nogmaals de link naar het artikel met nog meer goede tips.

http://www.sportvisserijnederland.nl/het-visblad/article/1242/spraakwater-varen-doe-je-samen.html

Behouden vaart en goede vangst!

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Arjan
.

Goed dat je anderen waarschuwt. Onnodig dat sommige sportvissers je dan de les lezen. we maken allemaal fouten in ons leven. Perfect dat je anderen op het gevaar attendeert.

  • 8 years and 7 months geleden
Gravatar
Johan adriaans
.Roermond

Beste medevissers,

Zo'n foutje is snel gemaakt en iedereen kan zeggen wat hij wil maar fouten maken we allemaal wel eens als we ons hoofd op vissen hebben staan.
Mijn tip is koop een radar reflector van 15€.
Deze maakt elke boot goed zichtbaar op radar,en elk binnenvaartschip heeft radar.
Ikzelf heb deze al jaren ivm met bijvoorbeeld plotselinge mist die je zomaar kan verassen.
Er zijn zelfs opblaasbare uitvoeringen die nauwelijks plaats in beslag nemen.
Gr een mede sportvisser

  • 8 years and 4 months geleden
Gravatar
SAS FRANCOIS
.MERKSEM 2170 BELGIE

BIJ EEN BEZOEK AAN DE RADAR TOREN IN VLISSINGEN BLEEK EEN STALEN JACHT VAN 12LOPENDE METER ZOALS HET MIJNE NIET ALTIJD WORDT OPGEMERKT,LAAT STAAN EEN KLEIN VISBOOTJE,RADARREFLEKTERS ZIJN WEL VERPLICHT MAAR HEBBEN GEEN ENKEL NUT,INDIEN U ZELF EEN RADAR OP UW BOOT(TJE)MOEST MONTEREN , DIEND GE ZEER LANG ZOALS BEROEPS TE OEFENEN OM SNELLE EN DUIDELIJKE AFLEZING WAAR TE MAKEN,EN ZOALS EERDER IS VERMELD STUURBOORD HOUDEN EN VOORRANG VOOR BEROEPSVAART

  • 8 years and 3 months geleden
Gravatar
Reinie
.

Zweet in de handjes. Zelfde soort ervaring gehad op oude maas met waterbus. Deze kapitein liet het er op aanlopen, maar stopte precies op tijd. Ik kon zo instappen... Ik heb mijn lesje geleerd. safety first!!!!

Thanks voor sharing,

Mannen niet natrappen, nergens voor nodig.

  • 8 years and 3 months geleden
Gravatar
Uyttenhove Eddy
.belgie

Dan heb je inderdaad een Engelbewaarder gehad Erik.
Maar je moet ook onder ogen zien dat op het hollandsdiep een boeien systeem is voor de pleziervaart dus eigenlijk moet je u daar in begeven als het op de letter der wet aankomt .
En wat die verticalers betreft in de vaargeul , de boetes zouden wat hoger moeten.
Geen vis het waard om uw leven op het spel te zetten.

  • 7 years and 9 months geleden
Gravatar
docter
.friesland

Achteruitkijkspiegel monteren

  • 2 years and 8 months geleden