Snelheid van een duroboot
Heb net een aluminium Duroboot 14 aangeschaft (4,25x1,65 en ong.100 kg), kan ik hier nog een 8 pk yamaha achter hangen of gaat deze combinatie dan over de 20 km/h, dit ivm het vaarbewijs dat ik niet bezit.Heeft iemand hier ervaring mee, of met iets soortgelijks, quicksilver 410 of zo. Ik hoor het graag.
Gerard.
Gerard, Nunspeet, 06/01/2008

REAGEER

Gravatar
eric
.

ik heb dezelfde combinatie en dat loopt prima. Gaat niet boven de 20 en je hebt zeker geen vaarbewijs nodig. Met z'n tweeen mag ie wat mij betreft wel wat sneller maar dan zou je een 9.9 moeten nemen.

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Eric
.

Ik heb zelf een Q 410 sl. Met 6 pk ga ik zo'n 19 km/u, dussss... met een 8 pk denk ik dat je er overheen gaat. En anders ga je toch gewoon je vaarbewijs halen. Leuk om te doen en te hebben. Dat kost je een keer 100,- totaal en dan kun je tot je 65ste varen dat het een lieve lust is. Succes!

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Bas van Riel
.

Ik ben het met Eric eens. Het is veel verstandiger om je vaarbewijs te gaan halen.

Je leest regelmatig berichten van mensen met vragen hoe ze hun combinatie boot/motor zou moeten aanpassen, zodat ze net geen vaarbewijs nodig hebben. Hierover kan geen harde uitspraak gedaan worden, omdat de snelheid van de boot afhankelijk is van vele zaken. Daarbij moet dan o.a. ook gedacht worden aan: de windrichting, windkracht, golfhoogtes, de stroomrichting, het aantal kilo's dat in de boot zit, hoe de verdeling van die kilo's in die boot is enz.

Het halen van een vaarbewijs is goed te doen en naast het feit dat je dan wel harder dan 20km/h mag varen leer je ook nog veel andere handige zaken bij. Je weet dan o.a. hoe de belangrijkste regels op het water zijn.

Het is in vele opzichten beter om één keer de inspanning te doen om je vaarbewijs te gaan halen.

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Eelco
.

een quicksilver 410 is niet helemaal te vergelijken hoor. Jouw duroboat weegt ongeveer 100 kilo geef je aan. De quicsilver weegt maar 65 kilo en zal dus met gelijke PK's harde gaan.

Gewoon je vaarbewijs halen dan heb je ook geen gedoe. Even boekje kopen en aanmelden. Is echt niet zo moeilijk hoor en nog best leuk ook om hier wat meer over te weten.

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
lucioperca
.

Ik begrijp Gerard eigenlijk wel als hij zijn boot net onder de grens voor een 'snelle motorboot' wil houden!

Naast het behalen van het vaarbewijs, heb je immers ook de noodzakelijke registratie, belettering van je boot, verlichting & verplichte accessoires. Deze verplichte accescoires zijn o.a. een reddingsvest voor iedere opvarende, een brandblusser en de wateralmanak (die je ook 2-jaarlijks weer nieuw moet kopen....). De meeste gebruik je nooit en liggen ergens in een kastje. Waarschijnlijk mis ik ook nog een paar verplichte accesoires.....

Opgeteld zijn deze kosten zeker meer dan de de genoemde 100 euro!

Maar goed, je leert inderdaad wel het één en ander van de cursus voor het vaarbewijs. Maar naar mijn mening moet je helaas ook erg veel onzinnige regeltjes ZEER precies uit je hoofd leren om het examen te halen (rechtse/linkse schroef, afmeren jachten, verlichting bijzondere schepen, etc). Na het examen vergeet je die regeltjes toch gewoon weer omdat je er op het water NOOIT mee te maken hebt. Als je er wel mee te maken hebt, dan zoek je ze een keer op.

Onder de 10 pk doet de waterpolitie als je normaal vaart echt niet moeilijk. Maar wellicht dat iemand hier andere ervaringen mee heeft (?)

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
wilco
.

gewoon je vaarbewijs halen kun je naderhand ook nog een keer een zwaardere boot kopen zonder gedonder paar uurtjes leren examen doe je in een kwartier 50 keer multiepol gok en zo onzinnig zijn die regeltjes echt niet en een reddings vest is echt geen overbodige luxe en een brand blusser ook niet je motor zal maar eens flink branden midden op de o zo leuke waal ben je blij met zo een blusser

  • 16 years and 3 months geleden