Zomeravond, baars vanavond! (Deel 1)

Door Niels Patijn

De warmere dagen zijn aangebroken. Het is aangenaam vissen de laatste weken, zeker qua weer. Nu de watertemperaturen flink gestegen zijn leveren de ondiepere stekken leuke vis op. Tijd om de baars te belagen!

Het is de zevende dag van juli, inmiddels een hele tijd geleden dat ik echt mijn roofvishengel in mijn handen gehad heb. Na een druk voorjaar met examens is mijn Havo diploma ‘in the pocket' en de weken daarna speelde een fulltime vakantiebaantje de hoofdrol.

De betere tijden zijn inmiddels aangebroken en vandaag staat een dag baarsvissen op het programma.

Deze dag rij ik eigenlijk met twee totaal verschillende doelen naar het strijdtoneel. Aan het einde van de middag moet ik nog even langs mijn oude school boeken inleveren. Niet ver van deze school ligt dit machtige water al, sterker nog, ik moet het eerst oversteken om er te komen.

Het plan was om eerst die boeken maar even af te geven. Er tijdens het vissen mee sleuren was geen optie, veel te veel bepakking in mijn fietstas. Al moet ik zeggen dat het toch aardig begon te kriebelen toen ik het water voor ‘even’ links liet liggen.

Onderweg komen we nog een collegavisser tegen. Prachtige vogel…

Nadat ik ruim 10 kilo gelost had kon het vissen dan eindelijk gaan beginnen. De eerste stek waar we gingen starten zou voornamelijk het vissen met spinners worden. Meteen zien we dat het riet langs de oevers behoorlijk uitgeschoten is en wel eens een belemmering kan gaan vormen.

Gelukkig komen we een honderd meter verder wel een aantal plekjes tegen zonder riet en waar prima vanaf gevist kan worden.

Al vanaf de derde worp met een Mepps-spinnertje zie ik een zwartgroene schaduw uit de diepte schieten richting mijn blinkend apparaat. Veel te gehaast sla ik aan en vervolgens mis ik de baars.

Dat is altijd een beetje het gevaar aan het visuele aspect met vissen. Ook al zie je de vis toehappen is het toch altijd zaak om te wachten op de volledige dreun op je hengel.

Na een lange stilte roept Jens een aantal meter verderop er een te hebben. Ik zie zijn hengel veelbelovend doorbuigen. Wanneer ik arriveer met mijn fotocamera is de vis inmiddels geland. Volgens Jens betrof het een snoeiharde harde aanbeet en de vis mag er absoluut wezen met 36 centimeter.

Het is op deze stek nog altijd rustig te noemen en ik sein tijdens het binnenvissen van mijn spinner dat we aanstalten gaan maken om de volgende visplaats op te gaan zoeken.

Nog een paar worpen deden we en jawel: weer staat mijn buurman met een kromme hengel. Ik mocht even assisteren met het landen en uiteindelijk bleek dit de grootste van de dag te zijn. Met 37 centimeter één centimeter langer dan zijn voorganger.

Ouderwets spinneren levert een prachtige stekelridder op!

Ik wil nog even lopend trollen met pluggen tijdens deze sessie dus zodoende bezoeken we vervolgens een daarvoor geschikte stek. Een damwand met een aantal boten er langs en prachtig weer, alle ingrediënten lijken aanwezig om hier een aantal mooie vissen uit te slepen.

Een tijd terug hebben we van Stany Matheussen een aantal nieuwe pluggen uit de Spro Ikiru serie gekregen. Beiden gingen we met een exemplaar aan de slag om te kijken of deze plug in de smaak viel bij onze grote vriend baars.

Het duurde niet lang voordat de Baby Crank gegrepen werd, een klein baarsje van amper 23 centimeter meldde zich. Nadat hij zijn vrijheid weer heeft, loopt het ook bij Jens als een trein.

Ik sta inmiddels meer foto’s te maken van zijn gevangen vissen dan dat ik zelf de mogelijkheid heb om er een te vangen. Hij vangt achtereenvolgens drie dikke baarzen.

Aan de zijkant van deze uitermate succesvolle visstek ligt nog een ondieper talud met redelijk wat stenen. Ik wissel mijn plug even om voor een Hornet in de felle kleurstelling Green Tiger.

Na deze plaats langs de kant uitgevist te hebben besluit ik het even werpend te proberen richting het diepere water. De tweede worp krijg ik een mooie aanbeet en weet deze te verzilveren. Hebbes, snoekbaars!

De verleiding van de ‘Green Tiger’ Hornet was te groot voor deze snoekbaars.

We zijn beiden eigenlijk wel lekker aan het vissen met pluggen. In eerste instantie was het plan om verder nog even met shads aan de slag te gaan, maar de ‘hardbaits’ leveren genoeg vis op. Tijd om de volgende stekelridders op een andere plaats te gaan foppen. Het is een heel eind verder fietsen, maar wel de moeite waard.

Inmiddels begint de hemel aardig te betrekken met donkere wolken. Ik vrees zelfs even voor een nat pak, maar na de buienradar app geraadpleegd te hebben zou dat wel uitblijven. Intussen ben ik mijn plug nog aan de speld aan het monteren wanneer Jens al roept beet te hebben.

Ongelofelijk, weer volgen er een aantal baarzen die stuk voor stuk onze pluggen geheel verorberd hebben. Zowel bij mij als bij Jens loopt het lekker en de baarzen die we vangen zitten allen boven de dertig centimeter.

De 30+ baarzen zijn volop aanwezig!

We lopen vlak achterelkaar langs de kant wanneer Jens me er even fijntjes op wijst dat hij nog twee vissen op me voor staat. Zo af en toe is die onderlinge strijd tussen mij en mijn broer er wel, met leuke momenten als gevolg.

Hij was nog niet klaar om het te vertellen of ik krijg een harde klap op mijn hengel. Vervolgens gaat hij volledig door de slip en ik denk direct aan een baars boven de veertig centimeter. Wat een bonken zeg. Maar niets was minder waar en er verschijnt een doublet baarzen aan de oppervlakte. Ha, weg is je voorsprong!

…een doublet baarzen verschijnt aan de oppervlakte.

Dat deze sessie geslaagd is lijkt overbodig om te vertellen, dat er op korte termijn nog meer zomeravonden zo volgen is wel zeker. Bij elkaar is er twee en een half uur gevist waar we ruimschoots in de dubbele getallen zaten.