Zicht op Zeebaars 26 : Altijd alert blijven!



Zicht op Zeebaars 26: Altijd alert blijven!

door Joop Folkers

Zoals je waarschijnlijk wel hebt gelezen is er van de week iemand van de Noorderpier in IJmuiden gespoeld. Het ging om een jongetje dat zich gelukkig aan een laddertje vast kon grijpen en daarna snel kon worden gered! Ik vraag mezelf nooit af hoe dit soort gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, maar juist hoe je dit soort incidenten kunt voorkomen. En geloof me, het gebeurt niet alleen in IJmuiden!

De Waterweg is één van de drukst bevaren scheeproutes ter wereld. Dagelijks passeren hier honderden grote en kleinere (binnenvaart)schepen die allemaal maar één doel hebben! Om kosten besparen moet zo snel mogelijk van A naar B worden gevaren, want “time is money”, toch?! Zeker die Ferries die hun vrachtwagens op tijd in Vlaardingen (NorthFolkLine) af moeten zetten hebben eigenlijk vrijwel altijd haast.


De Waterweg, één van de drukst bevaren scheeproutes ter wereld.

Ze passen hun snelheid dan ook nauwelijks aan en knallen vaak met een (te) hoge snelheid richting plaats van bestemming. Gelukkig is er rond de StenaLine een bufferzone ingesteld waardoor ook dit soort snelle Ferrie- en containerschepen verplicht zijn hun snelheid aan te passen!
 
Maar ondanks alle regels, de uitstekende begeleiding vanuit de Semafoor (begeleiding scheepvaart Europoort/Oude Maas e.d.) en de vele waarschuwingsborden op de pier in Hoek van Holland, ontstaan er zo nu en dan toch best wel nijpende situaties die tot op heden gelukkig goed zijn afgelopen.
 
De grote containerboten trekken door hun vaak enorme diepgang een soort vacuum waardoor er vele meters water worden weggezogen en er golven ontstaan die binnen enkele seconden met een enorme snelheid over de pier razen! Deze goven hebben zo’n enorme snelheid dat je je er nauwelijks in staande kunt houden en het is dan ook echt geen uitzondering dat bromfietsen, fietsen en hengelspullen over de “muur” in de Waterweg verdwijnen!


Ik heb grote kerels als een natte krant over de pier zien schuiven.

En geloof nu niet dat het jou niet kan overkomen, want ik heb grote kerels als een natte krant over de pier zien schuiven die het geluk hadden dat ze zich aan de rand vast konden grijpen. Je kunt deze griezelige situatie goed vergelijken met een korte, heftige tsunamie. Heel wat vaste piervissers trekken zich tijdens het hoge water bij het zien van zo’n aanzuigende golf al terug en rijden dan richting strand om af te wachten wat er komen gaat.


Het betreden van deze gezellige toeristische attraktie is op eigen risico.

Logisch, want zij zijn bekend met de situatie, terwijl de vele dagjesmensen die op die zeldzame mooie dagen met hun keuters de pier op wandelen, totaal geen gevaar zien en alleen worden gewaarschuwd door een aantal borden waarop in het Nederlands te lezen staat dat het betreden van deze gezellige toeristische attraktie op eigen risico is! Misschien is het zinvol om gedurende het zomerseizoen binnen een straal van pakweg 2,5 kilometer een maximale snelheid voor de scheepvaart in te stellen waardoor de kans op een ongeluk wordt geminimaliseerd!


De meeste vissers kennen de situatie en houden alles dan ook goed in de gaten!

Maar om kort te gaan: als je als visser de pier oploopt, houd dan zeker tijdens het opkomende en hoge water de lijn van het water goed in de gaten als er een snel containerschip/Ferrieboot naar buiten komt stormen! Wacht op het moment dat je enorme verschillen ziet ontstaan niet af en rijd (ook bij twijfel) gewoon even terug (totaan het strand), want waarom zou je tijdens een lekker daggie vissen een onnodig risico nemen!
 
Stekelze, Joop


ANDEREN LAZEN OOK

image description
Zicht op zeebaars: Wat een drama voorjaar!
Willem Moorman -
image description
Witvisperikelen: Weerzien
Willem Moorman -