Vliegvissen vanuit de Hobie kayak in Zweden

Door Olle Bulder

In het voorjaar ben ik met een clubje medeschrijvers naar de Dalslandregio in Zweden geweest. Het doel was het in die omgeving testen van de Hobie kayaks met snoekvissen.

Dat was een kolfje naar mijn hand natuurlijk en hoewel ik zelf al enige jaren een Hobie Outback bezit wilde ik toch ook wel erg graag eens serieus vissen met een Pro Angler in combinatie met de nieuwste Mirage Drive 180. Deze nieuwe drive maakt het mogelijk om gewoon voor maar ook achteruit te varen, uniek dus!

Vooraf leef je natuurlijk lekker naar toe zo’n trip. Voor mij was de keuze om echt alleen met de vliegenhengel te vissen snel gemaakt. Niet in de laatste plaats omdat dat gewoon makkelijk is met het vliegtuig.

Korte hengelkokertjes mee, paar dozen verse streamers van bigstreamers.com en gaan! Waadpak voor in de yak, tasje reeltjes met verschillende lijnen maar geen kisten vol met aas die ik anders wel geneigd ben mee te nemen.

Op de reisdag met een korte vlucht van Amsterdam naar Göteburg. Dat is overigens met helder weer een prachtige vlucht over de Waddeneilanden en Denemarken.

Eenmaal geland in Zweden snel de collegavissers opgezocht voor een bak koffie. Meteen een leuke klik dus dat zat wel goed voor de komende dagen. Op het vliegveld werden we opgehaald door de hoteleigenaar Johan Postma voor een rit van een kleine twee uur naar het hotel. Busje vol met vissers dus je kan wel raden waar het de hele weg over ging...

Johan Postma is eigenaar van Edsleskogs Wärdhus, vrij vertaald als de herberg van Edsleskog. Een mooi hotel gelegen aan het Edslan meer in de Dalsland regio.

Johan is vanuit Nederland naar Zweden verhuisd om met zijn gezin hun huidige bestaan op te bouwen en dat is hem als je het mij vraagt goed gelukt. Het hotel is ideaal gelegen voor de outdoortoerist zoals wij.

De tuin grenst aan het meer dus je stapt je bed uit en het is vissen geblazen. Voor de wandelaars liggen er zeer ruime mogelijkheden in het gebied en allemaal te starten vanaf het hotel.

Er zijn daarnaast ook leuke mogelijkheden voor proeverijen van streekproducten, wild en whisky. Je begrijpt het al hè, ik was goed op mijn plek bij Johan.

We waren redelijk op tijd aangekomen in het hotel dus snel spullen naar de kamer en ja, als je dan op het balkon staat en er ligt een uitgestrekt meer voor je neus dan wordt de visdrang wel erg hoog.

Het duurde dan ook echt enkel een rondje handen schudden voor ik in een kayak zat. De rest van de vissers hadden hetzelfde probleem dus daar gingen we met zijn allen.

Van vrienden die al eens op dat water waren geweest had ik al wat bruikbare info gehad en met een paar uurtjes te gaan voor het donker gelijk maar op ingezet ook.

Langs de weg bevindt zich een mooie stijle kant vol met steenstort en daar kwam ik vrij vlot in de eerste vis. Een leuke hardvechtende snoek ook. Niet al te veel later diende ook de tweede zich aan. Prachtige groene vissen met hele witte buiken uit het heldere Edslanmeer, heerlijk genieten was dat!

's Avonds acht uur is etenstijd bij Johan. Kwam goed uit want ik lustte ook wel wat. Het was heerlijk weer dus lekker met een biertje erbij, buiten BBQ.

Er waren behalve de kayakploeg ook nog andere vissende gasten in het hotel. Het leuke hier is dat je met iedereen de avondmaaltijd nuttigt aan dezelfde tafel. Dat levert natuurlijk altijd een mooi dag verslag op en een hoop sterke maar zeker ook waargebeurde verhalen.

De tweede dag hebben we weer op het meer bij Johan gevist en later op de dag in het meer aan de andere kant van het dorp. Op beide hebben we weer onze vissen kunnen vangen. Het tweede meer is kleiner en ondieper, ook wel ‘het meer achter de kerk’ genoemd.

Ook weer prachtig gelegen en slecht bereikbaar met een boottrailer dus ideaal om te bevissen met de kayak en bellyboat. Vis zit er zat maar gemiddeld wel wat kleiner dan op Edslan. Desalnietemin een leuk water om te vissen.

We hadden wat moeite om met de grote bus vol kayaks bij de waterkant te komen dus hier lieten we onze yaks naast een bruggetje in een stromende beek te water om zo door moeras en riet langzaam open water te bereiken.

Dit onder toeziend oog van een koppel kraanvogels dat echt op de rand van de beek fourageerde met hun kuikens. Een heel bijzondere ervaring. In de avond weer een beetje op tijd terug voor het eten en de voorbespreking voor de dag erop, vissen met Andy van Assema op Vänern.

Het Vänern meer is een van Europa’s grootste meren en staat bekend om de uitstekende snoek mogelijkheden. Andy is hier met zijn bedrijf Sportfishing Dalsland al enige jaren hét aanspreekpunt voor de snoekvisser en verzorgt gids- en verblijfsmogelijkheden in de regio. Zoek hem eens op op http://www.sportfishingdalsland.com/ en op zijn facebook, altijd leuke updates.

Andy heeft ons in de avond een hoop verteld over het vissen op Vänern, over zijn bedrijf en de regio Dalsland algemeen. Tezamen met een hoop leuke onderlinge praat en wat biertjes werd het al snel tijd het bed op te zoeken gezien we er verdomde vroeg uit zouden gaan.

Aangekomen op de helling bij Tussebaken had ik de slaap nog wel aardig in de ogen. Eenmaal op het water was dat er gelukkig vlot af. Een mooi deel van Vänern is het, gelegen tussen heel veel eilandjes, baaien en rietkragen.

Het vissen was die ochtend voor ‘mijn’ groepje wat minder succesvol. We hebben veel tijd besteed tussen de eilanden maar de vis lag achteraf duidelijk buiten de eilanden.

Met toch een aardig windje op het water kwam ik daar met de streamerhengel toch niet zo lekker weg. Normaal zou ik dan ook gewoon de streamer op sleeptouw nemen maar zo’n uitgestrekt water imponeerde mij toch een beetje denk ik.

De eilandengroep heeft min of meer een doorvarende route en we hadden afgesproken met twee groepen elk een kant te doen. Wij rechts met drie man en de rest links.

Links was gelukkig wat succesvoller en Ian Harris pakte een mooie 108 centimeter snoek en Felix en Morgan vingen aan de buitenkant ook wat leuke vissen.

Tegen de tijd dat wij hen bereikten was het ook wel weer tijd om de terugweg in te zetten gezien we ‘s middags ook een geplande trip hadden. Als ik nog weer eens een keer in de buurt ben daar ga ik zeker weer terug voor een re-match.

Het middagprogramma bestond uit een meer culturele excursie. Iets wat wij vissers bij nader inzien misschien wel te weinig doen, ik weet... het blijft moeilijk kiezen tussen visuren en ook wat van de omgeving zien.

De excursie geleid door de de locale VVV bracht ons langs meerdere prachtige lokaties die hoe kan het ook anders allemaal aan de mooiste wateren lagen. De tour eindigde bij een elandfarm waar we door de eigenaar een rondleiding en uitleg kregen hoe men daar een bedrijf rond elanden had opgebouwd. Jacht en leven van het land is daar even gewoon als dat wij een hengel uitgooien en dat past mij in ieder geval erg goed.

De Elandfarm heeft een aangesloten restaurant en daar werden wij getrakteerd op een overheerlijke maaltijd rond natuurlijk eland. Voor mij voor het eerst en zeker niet voor het laatst! Met nog een aardig ritje terug te gaan maar wel een fijn tukkie gedaan in de auto.

Onze laatste visdag zijn we gestart op het kleinere meer ‘achter de kerk’. Het had fors geregend en de vis was minder actief dan de voorgaande keer op dat meer dus het was meer zoeken op de diepere delen.

Hier mee komt de MD 180 echt perfect tot zijn recht. Door langzaam achteruit te varen met de kayak en een zwaardere zinklijn te slepen kan je de streamer echt tot op de bodem krijgen.

Vissend op een diepte van vijf tot zes meter is dan prima mogelijk en door met je lijnhand beweging in de streamer te houden bleef de eerste aanbeet dan ook niet lang uit.

Hoewel we wat vissen hadden gevangen, wilden we toch de middag nog op Edslan vissen. Edslan bleek even tam die middag. De trollende jongens vingen nog wel een paar vissen op drie meter diep boven 30 meter water maar ook dat was sprokkelen.

Ik ben zelf nog een keer alleen de hoek in gegaan waar ik eerder succes had en ook nog een kleine zijtak ingegaan die eerder wat vis opleverde. Niet zonder resultaat!

Toen ik het diepste deel van de zijtak passeerde voelde ik mijn streamer plots stoppen gevolgd door de bekende kopschudden van een vis, díkke vis was al snel duidelijk. Er volgt een mooi gevecht zoals je kunt zien op onderstaande video.

We wilden nog een mooie vis voor de camera krijgen om wat speciale shots te nemen dus al drillend en bellend richting kant gegaan maar kreeg niemand te pakken, dan maar alleen.

Gopro’s genoeg op de kayak dus alles gelukkig op beeld en mijn eerste meter in Zweden in de pocket! Erg blij mee gezien het na de release toch ook echt tijd was om terug te gaan en de spullen in te pakken. De dag erop om 06:00 uur op het vliegveld dus op naar een kort nachtje.

Mijn dank aan Hobie Fishing Europe, Edleskogs Wardhus, Sportfishing Dalsland en Bigstreamers.com voor een fantastische vistrip.