Visreis naar Dragsö in Zuid Zweden (deel 1)

Door Henry Regts

Facebook zegt “Joris Nieuwenhoff heeft je getagd in een bericht”. Mijn eerste gedachte is ”wat moet hij met mij?” Ik lees het bericht en al heel snel krijg ik een “oh ja” momentje en gaat mijn hartslag naar standje “heel snel”. Ik ben de winnaar geworden van een geweldige actie van Visreis.nl!

Door een motivatiebericht te sturen met daarin de info waarom ik dacht dat ik deze prijs moest winnen, kon ik kans maken om samen met Joris en Lars Nieuwenhoff en Tim Puts als vierde man mee te gaan met een Pilot Trip naar Zuid-Zweden. Dit was dus het geval!

Zo blij als een klein kind die zojuist de stoomboot van Sinterklaas het land binnen ziet varen, geef ik mijn vrouw een geweldige knuffel. Ook zei is blij, want ze heeft tenslotte een “kerelvrij weekend” in het vooruitzicht. Een uurtje later komt mijn moeder op visite en vloeien er tranen. Tranen hoor ik u denken? Ja, tranen....

Al jarenlang roepen mijn vader ik dat we graag een keer een visvakantie willen gaan doen. Zoals bij velen, was het bij ons ook vaak “ach, dat doen we volgend jaar wel...” (en dit jaren lang). Oktober 2014 kregen we te horen dat pa ernstig ziek was en zo werd de visreis ineens  een “moetje”. Na veel wikken en wegen zijn we uitgekomen in Ierland en daar nog een geweldige week gehad. Bijna gelijk bij terugkomst zegt pa nog: “mocht de gezondheid het toelaten, moeten we echt nog naar Zweden”.

Het heeft niet zo mogen zijn en in maart van dit  jaar heeft pa de strijd verloren. Ik heb hem in de laatste week gezegd dat ik voor hem en in gedachten met hem een keer die kant op zou gaan. Het gaat dus al heel snel gebeuren; "PA, WE GAAN NAAR ZWEDEN!"

Een paar dagen na het bericht belt Joris mij om het een en ander te bespreken. Na het ophangen krijg ik toch een heel raar gevoel, namelijk: “verdorie, ik moet nog drie weken wachten! In deze drie weken heb ik me vaak afgevraagd: “heb ik mijn spullen wel goed voor elkaar?” Ik dacht van niet, dus mijn complete hebben en houden werd bijna vernieuwd. Ik heb regelmatig een bezoekje gebracht aan Derk vd Molen om hem helemaal uit te horen. Van hem heb ik ook nog wat spullen mogen lenen, waarvoor mijn dank uiteraard.

Een paar dagen voor vertrek merk ik via social media dat iedereen er veel zin in heeft en een dag voor vertrek staan de hengels, tassen en alle andere dingen klaar. Volgens mijn vrouw stuiter ik door het huis, iets wat ik zelf best vind meevallen. Maar goed, vrouwen he.....

Het is 13 oktober en we gaan vandaag naar Zweden! Rond de klok van 08:00 uur is Joris bij mij en laden we de auto in. Niet veel later zijn we op weg naar Zweden. Onderweg is er gespreksstof genoeg en de eerste paar 100 kilometers vliegen voorbij. Voorbij Bremen komen we Lars en Tim tegen en rijden we samen door. De reis gaat van Duitsland met de boot naar Denemarken en na twee uurtjes door het mooie Deense land te hebben gereden, komen we in Zweden. Na nog eens twee uurtjes zijn we in Karlskrona en vinden we de camping Dragsö.

Het huisje ziet er fantastisch uit en is van alle gemakken voorzien.

Snel worden de auto's uitgepakt en begint Joris met koken.

Na het eten worden er een aantal sapjes genuttigd en naarmate de sapjes vorderen, komen de meest sterke verhalen en vliegt de avond voorbij...morgen vissen!

Om 08:00 uur is er afgesproken met gids Daniël die ons een ochtend lang wegwijs gaat maken in het immens grote gebied.

Na een 'briefing' vanaf de kant gaan we eindelijk vissen. Er worden een aantal plekken bevist en om 12:00 uur nemen we afscheid van Daniel.

We hebben dan al een aantal van negen vissen in totaal en heeft iedereen al minimaal één vis gevangen behalve......... Laten we maar snel door gaan. In de middag gaat het bij iedereen goed en vang ik ook mijn eerste Zweedse snoek. Bijna had ik ook dé bijvangst van het weekend, maar een mooie grote zeeforel spuugt mijn aas vlak voor de boot weer uit. De eerste dag in het brakke water van de Baltische zee was top!

Met 17 vissen hebben we een mooi aantal gevangen. Voor mij was het erg bijzonder dat je tussen de kwallen door (want die waren er genoeg) aan het vissen bent op snoek.

Wat voor vandaag erg opviel was het grote aantal volgers dat we allemaal hebben gehad. Dat is dus iets om over na te denken.

Natuurlijk hebben we tussen het vissen door ook flink rond kunnen kijken en hebben we genoten van de prachtige natuur om ons heen. Zo af en toe vloog er een flinke zeearend in de buurt, wat een geweldig gezicht is. Bij terugkomst spreken we andere vissers en komen we tot de conclusie dat we het helemaal niet slecht hebben gedaan.

Uiteraard streelt dat stiekem onze ego's. 's Avonds wordt onder genot van een welverdiende borrel een 'strijdplan' bedacht voor dag twee. Door deze mooie eerste dag gaan we allemaal met een voldaan gevoel onder de wol en mogen we dromen over de volgende visdag.