Tips ‘n Trics (5): Dreggrootte

Tips ‘n Trics (5): Dreggrootte

Door Berthil Bos

Aas en kunstaas - in welke vorm dan ook - moet voorzien zijn van een haak. Bij kunstaas hebben we het dan in de meeste gevallen over een dreg. Een dreg, maar ook de andere haaksoorten, moeten zo groot mogelijk gekozen worden zonder dat deze de actie of presentatie nadelig beïnvloedt.

Wel dien je te kiezen voor een dreg die vervaardigd is uit fijn draad en van de beste kwaliteit om het inhaken makkelijker te doen verlopen. Bedenk hierbij ook dat de weerhaak, indien deze te groot is, de penetratie in de weg staat. Ik zeg expres zo groot mogelijk en niet zo klein mogelijk, om te benadrukken dat de dreg, zoals we dat zeggen, vlees moet pakken.

Om dit te doen moet je dan ook kijken naar de haakbocht; die moet ruim zijn. De lengte van de steel heb ik het liefst zo kort mogelijk omdat deze dichter bij het kunstaas hangt en daardoor sneller en beter penetreert. Bij zwaar kunstaas kan je tussen de haak en het kunstaas een extra splitring plaatsen om het uitschudden tegen te gaan.

Ik heb wel eens gelezen dat naarmate de vis groter wordt, ook de dreg groter moet zijn. Dit heb je natuurlijk nooit in eigen hand, want hoe weet je nu van tevoren of de snoeken van boven de 80 cm die dag aan het lijnen zijn en zodoende een lekker klein jerkbaitje met dito dregjes links laten liggen?

Het kunstaas zelf bepaalt tot welke haakgrootte je maximaal kunt gaan, maar je moet natuurlijk niet overdrijven. Veel Amerikaans Musky-kunstaas dragen gigantische dreggen. In de eerste plaats zijn ze altijd grof van draad en hebben ze een lange steel. Aangezien de cowboys de musky veel korter en krachtiger drillen, gebruiken ze zware lijnen die een haak van fijn draad zou uitbuigen.

Voor onze snoek hebben we dit niet nodig en vervangen we ze door fijner draad dat beter penetreert en ook de wat kleinere snoek wordt daardoor niet onnodig beschadigd. Wel moeten we de haakbocht ruim houden, maar een maatje kleiner is hier wel op zijn plaats.

Zoals ik al zei mag de dreg de actie van het kunstaas niet negatief beïnvloeden en de balans in gewicht en grootte (lees weerstand) moet je dan ook aan het water uitzoeken. Wat je wel direct kunt doen is kijken of de haakpunten wel buiten het kunstaas komen als je ze eronder tegenaan houdt.

Dit is erg belangrijk omdat het anders kan gebeuren dat de dreg zich zogenaamd verschuilt achter het kunstaas en bij de aanslag trek je het harde kunststof zo de bek uit zonder dat een haakpunt vlees pakt. Dus de haakpunten moeten buiten de breedte van het aas komen wat bij een rubber kunstaas zoals een shad, die over het algemeen een smal profiel heeft, snel het geval is. Eigenlijk zou je nu denken dat je bij rubber wat kleinere dreggen kan gebruiken, niet dus.

Buiten het feit dat grotere dreggen het rubber mooi in ballans kunnen houden als je met lichte loodkoppen vist, heeft het gebruik ervan nog een voordeel. Stel dat je wat te kleine dreggen gebruikt op de shad en een rover inhaleert deze combinatie naar binnen, bij dit soepele rubber kan het voorkomen dat het zich dubbelvouwt en de haakpunten afschermt of dat dit de staart doet.

Door de kleine haakbocht zal de haakpunt wel in het rubber prikken maar er niet doorheen om alsnog de vis goed te haken. Denk nu niet dat dit niet veel voorkomt, want zonder het te weten gebeurt dit vaker dan je denkt.

 

Je ziet aan bovenstaande dat je voor je een stuk kunststof te water laat, ook even aandacht moet hebben voor datgene dat de vis niet alleen aan de lijn houdt, maar ook daadwerkelijk haakt. Zo groot als mogelijk is het devies.

Rest mij te zeggen dat kwaliteitsdreggen nooit goedkoop kunnen zijn omdat de productie van extreem sterke en dunne draad veel kosten met zich meebrengt. Gamakatsu is op het gebied van dunne, sterke en vlijmscherpe haken absoluut de top en ze blijven scherp.

Tot volgende week! Berthil Bos

Vragen, opmerkingen of Tips ‘n Trics kunt u mailen naar info@totalfishing.nl

 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Speed of Slowmotion: deel 3
Willem Moorman -
image description
Speed of Slowmotion: deel 2
Willem Moorman -