Tips ’n Trics 44: (te) vlakke trailerheling of zwakke rug?

Tips ’n Trics 44:

(te) vlakke trailerheling of zwakke rug?

Door Berthil Bos

Trailerhellingen in Nederland verschillen onderling enorm: de één is breed en steil, de ander loop maar net iets af en heeft bijvoorbeeld geen voorzieningen om de boot aan te leggen. Het gevolg hiervan is dat er bepaalde wateren of visstekken worden gemeden omdat het traileren een crime kan zijn.

Als je met z’n tweeën bent kan het vaak nog wel, maar alleen is een stuk moeilijker, vooral als de rug niet meewerkt wat bij mij af en toe speelt. Mijn vismaat Arjan Terpstra overkwam het een keer toen wij met zijn boot, een Amerikaanse Nitro visboot, bij een trailerheling aankwamen die erg vlak bleek te zijn, althans voor hem.

Gelukkig waren we samen en na enig zwoegen zijn we toch nog aan vissen toegekomen. Alleen was het op de traditionele manier nooit gelukt, maar al vissend en pratend kwam Arjan met een op dat moment slimme theoretische oplossing.

We besloten om na de visdag deze theorie eens uit te proberen op de helling. Na een succesvolle dag waar drie metersnoeken en een aantal kleinere, maar zeer welkome vissen zich aan ons aas vergrepen en Arjan zijn p.r. naar 121cm mocht verhogen, moest de zware boot eerst weer op de trailer.

Als de trailer (te) vlak staat, is de hoek te groot om de boot makkelijk op het uiteinde te krijgen. Hier probeerden we Arjan’s eerste idee door het voorste zwenkwieltje naar beneden te draaien zodat de hoek kleiner wordt en de achterkant meer richting water gaat. Dit lukte wonderwel en nadat de boot op het geheel lag, ging het zwenkwieltje weer oomhoog waardoor het binnenhalen als vanouds ging.


Eerst wordt het zwenkwieltje naar beneden gedraaid om de trailer schuiner te krijgen.


De trailer staat schuiner en voor het binnenhalen is de achterkant nu dichter bij de waterlijn.


De lierband om de as, en draaien maar.


Op een bepaald moment gaat hij vanzelf.

Erop was gelukt, nu eraf, waarbij we de eerste keer het zweet op de rug hadden staan. De trailer zo ver als mogelijk op de helling gezet, maar het kan ook van te voren, en hier begint het vernuftig idee van mijn vismaat. Hij maakt de lierband los van de voorkant van de boot en trekt deze om de as die onder de boot zit. Hierna zet je de haak die aan de band zit, weer vast aan de voorste bootshaak en nadat het zwenkwieltje weer zover als mogelijk naar beneden is gedraaid, kan het draaien aan de lier beginnen.

Je zult nu zien dat het een stuk gemakkelijker gaat en alleen het liermechanisme doet het werk. Ikzelf heb een niet al te zware boot, maar ook bij rugklachten is dit een goede oplossing. Met dank aan Arjan zullen rugpatiënten en collega’s met zware boten blij met deze T&T zijn.

Tot volgende week,
Berthil Bos

Wil jij nu ook eens met je tip of trics in het openbaar treden, dan is dit je kans. Schroom je niet en mail je tip of tric, want de simpelste ideeën zijn vaak de beste. Wel is een voorwaarde dat jezelf ervaring hebt met die dingen die je instuurt. Natuurlijk zijn al de Tips ‘n Trics die ik met jullie deel niet allemaal als eerste door mij gebruikt, maar ik heb er wel mijn ervaring mee of er iets aan toegevoegd of verbeterd. Het gaat erom dat je graag je ervaringen met anderen wilt delen, want op die manier ben ik althans ook veelvuldig aan dit soort kennis gekomen.

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Speed of Slowmotion: deel 3
Willem Moorman -
image description
Speed of Slowmotion: deel 2
Willem Moorman -