Struinen met Jaimy deel 30 : Wijting, tong en snoek!

Afgelopen week heb ik weer eens de Waterweg opgezocht. Ditmaal niet om de zeebaars achter de schubben aan te zitten, maar om een paar mooie wijtingen te vangen en misschien wel een verdwaald gulletje. Het weekend stond weer in het teken van de snoek…

Afgelopen woensdag had ik met mijn vriend Mats afgesproken op een locatie in de Europoort. Mats regelde het voer voor de vissen en ik het voer voor ons in de vorm van een vette hap van de KFC. Goed geregeld dacht ik zo! Toen ik aankwam stond Mats uiteraard al te vissen en het eerste tongetje lag al op de kant. In deze periode is het vaak een mix van winter en zomervis. Ook zijn de wijtingen in het begin van het seizoen vaak een stuk groter dan later in het seizoen. Ieder jaar in deze periode vang ik op deze stek wijting, tong en gul. Ik had mijn pijlen dan ook gericht op de wijting en een verdwaald gulletje. Mats had het gemunt op de tong.

Mats met een flinke tong zo in november!

De wijting liet het met opkomend water afweten, maar de tong gaf wel thuis! Mats draaide de een na de andere tong eruit met een uitschieter van tegen de 40cm! Ieder jaar vang ik hier wat tongen tussen de wintervis door, maar dit was wel ongekend zo half november…Hier en daar kwam er nog wat andere vis op de kant in de vorm van “kleine” wijting, steenbolk en bot. Gezien ik het gemunt had op wijting en misschien een verdwaald gulletje bleef ik stug doorvissen om deze soorten aan de schubben te komen…

De aanhouder wint!

Toen het water goed begon af te gaan was het gedaan met de tong en kwam er toch nog wat wijting voorbij. Er zaten mooie vissen bij die zo nu en dan met 2 en 3 tegelijk de kant opkwamen! Uiteindelijk hebben we een behoorlijk klusje vis de kant op gekregen! De wijtingen gingen mee voor mijn moeder, want die is er gek op. De steenbolken en botten gingen mee voor mijn katten, want die zijn hier op hun beurt weer gek op en zijn niet van mij af te slaan als ik thuiskom met een emmertje wintervis. Aan het einde van de avond sloeg het weer om en was het tijd om op te stappen. Terugkijkend op een geslaagde en gezellige avond met een behoorlijk maaltje vis! In totaal wisten we zo’n 35 vissen te vangen. Helaas geen gul, maar wordt de laatste jaren toch steeds meer een unicum…

Toch een lekker klusje vis voor de pan!

Afgelopen zaterdag stond er weer een snoekavontuur op het programma samen met maatje Sven. We kozen ervoor om vanuit de bellyboat met doodaas te gaan vissen. Op deze manier konden we stukken bevissen waar we vanaf de kant niet bij konden komen. Gezien de vissen die wij hier vorige week vanaf de kant vingen gingen wij ervanuit dat dit vanuit de bellyboat helemaal moest gaan lukken…

Het ging los!

Eenmaal op het water duurde het enkele minuten voordat de eerste snoeken de bellyboat in kwamen. Twee vissen tegelijk was geen uitzondering! Langzaam driften door de havens was de manier vandaag! Toen wij rond het middaguur besloten even te gaan pauzeren, en even konden opwarmen, stond de teller al op een snoek of 12… Helaas was de grootste zo’n 85cm. Nog geen monsters dus waar we op gehoopt hadden… Wel zaten er prachtige dikke vissen bij!

Een moddervet exemplaar!

Met de helft van de haven nog voor de boeg gingen we er stiekem vanuit dat dit wel goed zou gaan komen. Het tweede stuk van de haven leek wel uitgestorven en het duurde dan ook een uur of twee voordat we ze weer tegenkwamen, maar het ging wel gelijk weer los en kwamen er binnen korte tijd weer de nodige snoeken de boot in! Toen kregen we een paar aanbeten waarbij we de vissen miste, maar na controle van de aasvis we helemaal geen bijtsporen konden opmerken… Baars! Met wat kleinere aasvissen gingen we nogmaals over dit stuk water heen en konden we een aantal prachtige baarzen strikken!

Eén van de prachtige baarzen die we wisten te vangen!

Helaas kwam er ook aan deze dag weer een einde en besloten we rond de schemer de handdoek in de ring te gooien. We wisten in totaal zo’n 20 snoeken te vangen, maar de grote vissen waar we naar opzoek waren konden we niet vinden. Na achteraf wat gegoogeld te hebben bleken er in het afgelopen decennium behoorlijk wat misstanden te hebben plaatsgevonden op dit water, wat de visstand niet ten goede is gekomen. Volgens deskundigen is de visstand van zo’n 50 tot 100kg per hectare teruggelopen tot zo’n 6kg per hectare… Of dit klopt valt te betwijfelen, maar wel was het opmerkelijk dat tijdens onze gehele toch door de haven wij geen enkele school met aasvis hebben kunnen waarnemen…Aan de andere kant zaten er toch ook moddervette snoeken bij.

Ook weer een prachtig exemplaar!

Zondag stond er nog een doodaassessie vanaf de kant gepland samen met maatje Enzo. We besloten het lekker relaxed aan te pakken en wat later te starten. Op de eerste stek zaten al twee vissers… dat krijg je er dus van als je te lang in je nest blijft liggen… Achja stekken zat gelukkig, dus op naar stek twee. Het duurde even voordat we actie kregen, maar uiteindelijk ging mijn dobber er toch vandoor! Het ging om een prachtige vis van zo’n 90cm! Hierna besloten we te verkassen en ging er een hele poos overheen voordat we weer actie kregen.

De eerste van de dag!

Ik denk dat het inmiddels stek 3 of 4 was, maar actie is actie! Enzo wist al snel een dikke snoek te landen van zo’n 90cm! Vervolgens was ik nog aan de beurt met een wat kleiner exemplaar.

Enzo met een dikke snoek!

Aan het einde van de dag besloten we nog even één hotspot aan te doen… Mijn aasvissen waren zo goed als op, dus kreeg ik van Enzo een enorme aasvis! Deze werd pal naast een brug gedeponeerd. Ik denk dat het maximaal een minuutje duurde voordat deze gegrepen werd. Op deze stek is het water redelijk helder en toen ik naar mijn dobber toeliep zag ik een dikke snoek liggen met mijn aasvis in zijn bek… Deze vis ging ruim over de meter! Ik zag dat de snoek de aasvis nog aan het draaien was en geduldig wachtte ik op het juiste moment om aan te slaan! Toen de vis vervolgens de aasvis geheel in zijn bek had zitten besloot ik aan te slaan… Helaas sloeg ik een gat in de lucht. De vis had echter nog geen haak gevoeld, dus bestond de kans dat deze vis nog een keertje zou toeslaan. Toen een half uur later de dobber nogmaals onder ging bleek het om een troostprijs te gaan van een centimeter of 75… Achja, volgende keer beter! Het was inmiddels al donker en we besloten er een eind aan te breien. Ondanks dat de omstandigheden, vergeleken met de dag ervoor, een stuk minder waren wisten we toch nog 4 snoeken te vangen waarvan 2 vissen van rond de 90cm! Niet slecht dus. Terugkijkend op een week met enorm veel vis! Helaas niet de monsters waar we op gehoopt hadden, maar het blijft vissen natuurlijk!

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!