Struinen met Jaimy deel 24 : Herfstweer is snoekweer!

Afgelopen week was het behoorlijk onstuimig wat het weer betreft. Voor de meeste vissers, maar ook voor de meeste visserijen, niet echt ideaal. Behalve voor het snoeken, want daar was het uitgelezen weer voor en dat heb ik mogen ervaren. Een week met mooie vangsten!

Afgelopen woensdag had ik met Sven afgesproken om de korte sessie die ik de dag ervoor gevist had met hem nog een keertje over te doen. Allebei onze hengels in de auto gegooid voor we naar ons werk reden en aan het einde van de werkdag stonden we om een uur of 5 samen op de afgesproken locatie en kon het struinen beginnen. Even een paar stekken afvissen tot het donker zou worden was het plan. De eerste stek die we aandeden leverde geen actie op, dus dan maar verder naar de volgende stek. Op deze stek wist ik de dag ervoor een mooie snoekbaars te vangen en een nog groter exemplaar te lossen. Eenmaal aangekomen op de stek wees ik Sven op de plek waar ik de dag ervoor dus actie had gehad. Ik zei tegen Sven; “Vang jij hem maar” Na vier keer over de stek gevist te hebben leek het erop of er vandaag geen vis lag. “Zal ik hem maar vangen dan” zei ik gekscherend… Ik gooide mijn oranje Line Thru Trout van het merk Savage Gear over de stek heen en had een vijftal slagen nodig voordat er een enorme snoek zo over mijn forel heen schoof op nog geen meter uit de kant! Na een korte maar hevige dril konden we de vis landen en na een paar foto’s te hebben geschoten besloten we deze dame nog even op het meetlint te leggen, waaruit bleek dat deze vis ruim 106cm was! Yes! Hier doen we het voor!

De tweede prachtige metersnoek binnen één week uit ondiep stadswater!

Sven was al eerder een beetje gecharmeerd geraakt door de vangsten van die oranje forel van mij en had er dus al eentje aangeschaft. Na deze vis besloot hij dat de forel nu ook bij hem aan de speld ging en er voorlopig niet meer van af zou gaan. Zogezegd, zo gedaan en op onze terugweg richting de auto wist Sven, op de stek waar we de sessie begonnen, nog een mooie snoek van net geen 90cm te haken, op de forel! Misschien vragen jullie je wel eens af waarom Sven nooit op de foto’s staat, maar Sven is niet zo van de social media en vandaar dat hij dus ook niet op de foto’s staat. Wel heb ik met hem afgesproken dat als hij een meterplus snoek vangt hij op de foto gaat, dus wie weet…

Een puntgaaf exemplaar!

Afgelopen weekend besloten Sven en ik het nog maar eventjes over te doen. We kozen ditmaal voor de zaterdag, omdat de kans dat er dan al op onze beoogde stekken gevist zou zijn wat kleiner zou zijn. Om deze reden besloten we dan ook om lekker vroeg te beginnen. Een half uurtje voor dat de zon op zou komen stonden we op de eerste stek. Voordat ik gereed was om te starten had Sven de eerste vis al op de kant liggen! Een snoekje van een cm of 70, maar het begin was er! Vervolgens hebben we deze lange sloot tot in de hoekjes uitgevist, bruggen, duikers, inhammen en alle andere potentiele plekken werden uitgekamd… Sven wist nog een snoekje te missen, maar verder was er geen teken van leven te bekennen. De volgende stek was de stek waar we de woensdag ervoor die dikke dame van 106cm wisten te haken. Ook nu was het weer aan Sven om te kijken of er op deze stek nog wat moois op de loer lag. Na diverse aasjes geprobeerd te hebben leek het erop dat er geen vis lag vandaag. Of hadden ze geen trek? Ik kon het weer eens niet loslaten dus na diverse shads en zelfs een streamer besloot ik er een eigen creatie aan te hangen. Een grove spinner met een roze shad aan de dreg gemonteerd. Toen ik deze shad voor de eerste keer over de stek heen viste zag ik een kleine kolk op de stek… Tijdens de 2e worp op de stek met deze gekke creatie voelde ik een doffe tik, waarna ik vervolgens mijn lijn langzaam door het water zag verplaatsen. Ik besloot maar snel een ruk aan mijn hengel te geven, waarna de vis pas doorhad een imitatie in zijn of haar bek te hebben. Al snel verscheen de vis even aan de oppervlakte en wat bleek… Het ging om dezelfde snoek als een aantal dagen geleden, maar ditmaal heel wat lastiger te verleiden… Had de vis vandaag minder eetlust of was er sprake van argwaan? Misschien trok ik de vis wel over de streep door de felle actie en vibraties van die grote spinner?

In 5 dagen tijd twee keer dezelfde metersnoek vangen… Prachtvis!

Op onze weg naar de volgende stek zag Sven een kolk aan de oppervlakte wat leek op een roofvis die aan het azen was, waarna wij dus rechtsomkeer maakte om hier maar even een paar worpen te maken. En met succes, want binnen een paar worpen lagen er twee puntgave snoeken op de kant van allebei een centimeter of 75. Het leek er sterk op dat deze vissen nog niet eerder gevangen waren zo gaaf zagen ze er nog uit en er was ook totaal geen sprake van argwaan, gezien de felle aanbeten. Zaak voor de volgende keer om dit water nog wat extra aandacht te geven… Wie weet wat er nog meer rondzwemt! Op de volgende stek wist ik nog een mooi exemplaar te haken van een cm of 80 en uiteraard op de oranje forel, de vorige twee vissen trouwens ook.

Uiteraard was de forel weer favoriet vandaag!

De volgende stek die we aandeden is er een waar enorme vissen rondzwemmen van ruim over de meter, maar waar zo ongekend veel gevist wordt dat het bijna onmogelijk is een dergelijk exemplaar te haken. Toen we aankwamen op deze stek stonden er al twee gasten te doodazen. Ze bleken nog niets gevangen te hebben. Na een aantal worpen hadden wij ook nog geen actie kunnen ontdekken… Vrijdag kreeg ik van Leon en Wilfried (bij Hengelsport Westland) het advies om eens wat meer met jerkbaits te vissen en ging ik uiteindelijk de deur uit met een nieuwe Buster Jerk. Nu wordt hier ook veel gevist met jerkbaits, maar toch wist ik een mooie vis van net geen 90cm te verleiden met deze Jerkbait! Bedankt voor de tip mannen!

Deze dressuursnoek vergreep zich in een Buster Jerk!

Sven besloot er een eind aan te brijen gezien hij nog wat andere verplichtingen had. Ik besloot nog even door te gaan en wist nog een snoekje van zo’n 70cm te verleiden op dezelfde jerkbait. Uiteindelijk wisten we deze dag samen 7 snoeken te vangen en was het best werken voor een visje, maar vergeleken met vorige week was het dus wel 700% beter… en waren we dik tevreden!
Zondag was ik uitgenodigd door Stefan om met hem en Tamara een dagje mee te gaan op de boot. Snoeken zoeken op groot water! Vroeg in de ochtend eerst even een bakkie gedaan bij Stefan, waarna we naar de trailerhelling vertrokken. Plan A was werpend de ondiepe stukken afvissen waar nog wat plantenresten aanwezig waren en als dit niet zou lukken zouden we een stuk gaan trollen. Het weer in de ochtend viel alles mee, waardoor we lekker hebben kunnen vissen. De vis dacht er echter anders over, want het duurde denk ik een uur of twee voordat de eerste vis zich in de boot melde. Een agressief snoekje van een centimeter of 70. Hierna nog een volger gezien, maar die zwaaide helaas af... Stefan gaf aan dat we maar voor plan B moesten gaan. Helaas maakte de wind hier vroegtijdig een eind aan. Het rustige weerbeeld van deze ochtend sloeg om en al snel ontstonden er schuimkoppen, waarna wij besloten richting de haven te vetrekken. Stefan wist nog een plek onderweg waar we nog even konden werpen. En met succes! In de eerste worp wist Stefan een mooie vis te haken die na meting 94cm bleek te zijn. Niet de metersnoek waar we voor gingen, maar toch een prachtige vis.

Stefan met een mooi exemplaar!

Na nog wat worpen besloten we er een eind aan te brijen. Met z'n drietjes twee vissen in de boot was het allesbehalve wild, op de wind in de middag na dan, maar ik heb genoten van deze gezellige dag en vond het leuk om te zien dat jullie kunnen genieten van deze gedeelde hobby! Of moet ik zeggen passie!? Van Stefan kreeg ik nog een aasje mee om te proberen bij mij in de omgeving! Nogmaals bedankt daarvoor! Wat dit voor aasje is zal ik jullie laten zien zodra de eerste eraan gevangen is!
De komende week ziet het weer er aardig uit dus wie weet gaat er nog een poging ondernomen worden om de zeebaars te verleiden, al zijn de berichten die ik hoor niet om over naar huis te schrijven… Voor vandaag staat er in ieder geval weer een korte snoeksessie op de agenda!

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!