Schotland, het land van de ongekende, maar bijzonder goede sportvis mogelijkheden (Deel 4)

Door Leonard Muys en Ron Smits

Na het bijzonder leuke pollakfestijn in de ochtend proberen we vanmiddag de conger te vangen met grote stukken makreel aan een licht loodje. Geheel zeker, dat we deze middag een conger aan onze vissoorten kunnen toevoegen, zijn we niet. Volgens onze vis gids en kapitein Ian Burrett, kan het weleens nog net iets te vroeg zijn voor de conger.

Ian heeft er dit jaar nog geen enkele aan boord gekregen. Maar als we het niet proberen weten we zeker dat we er geen vangen. Inmiddels hebben we onze regenkleding weer uit kunnen doen en staan we weer in ons T-shirt te vissen.

Het is nu, net als gisteren, schitterend weer: volop zon en geen zuchtje wind. Vol goede moed doen we de stukken makreel aan de haak nummer vijf. We kiezen weer voor een licht loodje van ongeveer veertig tot vijftig gram en de onderlijn gaat richting bodem op de nieuwe stek voor deze middag. In tegenstelling tot vanmorgen liggen we nu voor anker.

Hondshaaitjes komen regelmatig boven.

Regelmatig komen er hondshaaitjes boven, die zelfs grotere stukken makreel niet schuwen. Leonard vangt de hondshaaitjes, net als gisteren, echt bijna achter elkaar, zodat hij zich met recht de hondshaai koning mag noemen.

Volgens mij is hij er zelf niet zo blij mee. Als een hondshaaitje je aas heeft genomen, kun je immers geen conger vangen… Hij vangt hondshaaien, die de makreel zelfs boven water alleen maar in de bek hebben en deze pas weer loslaten als je de hondshaai beetpakt of flink met de lijn schudt.

Leonard vist met heel licht materiaal en heeft het reuze naar zijn zin. Een leuke stek met veel mogelijkheden blijkt later. Joris vangt al vroeg in de middag werkelijk een pracht van een lipvis.

Al heel vroeg in de middag vangt Joris deze mooie lipvis.

Ik krijg ook een heel mooie beet en even later komt er een mooie gul (althans voor deze stek) boven water. We missen toch wel de nodige aanbeten en zo nu en dan denken we dat een conger ons aas gepakt heeft. Helaas hebben we de vis niet gehaakt en dus kunnen we ook niet met zekerheid zeggen dat het een conger is geweest.

Als de conger het aas neemt, wil deze direct weer terug in zijn hol. Eenmaal terug in zijn hol, als is het maar met een klein stuk van zijn staart, kun je het wel schudden. De conger blijft dan waar hij is. Waarschijnlijk hebben we daarom wat te vroeg aangeslagen.

Leonard voegt nog een steenbolk, een schar en een schol aan zijn vissoorten toe en geeft aan dat hij de wedstrijd van de meeste vissoorten gaat winnen en gedurende deze dag laat hij zich steeds meer horen.

Mooi gekleurde poon voor Joris.

Het ziet ernaar uit dat we deze middag, jammer genoeg, geen conger aan boord brengen, want de middagsessie is alweer ten einde. Joris en Leonard draaien hun hengels alweer binnen en hierna haalt Joris het anker al weer op, terwijl mijn lijn nog steeds in het water ligt.

Ik had immers iets gezien op mijn top en wacht daarom nog even geduldig af en, zoals even later blijkt, niet tevergeefs, een prachtige beet, direct gevolgd door de aanslag om de haak te zetten.

Zou het dan toch op de valreep nog een conger kunnen zijn? Ik begin de vis te drillen en de vis biedt in het begin veel weerstand, maar hij krijgt van mij niet de kans om terug in zijn hol te kruipen.

Een op de bodem zeer sterke vis, die zich even later onder water al laat zien: het is beslist een conger, maar hij is nog niet gevangen, dus nog even wachten met juichen. Even later komt de vis dan toch aan boord en jaaaaa we kunnen nu ook de conger nog toevoegen aan de door ons gevangen vissoorten.

Daarmee komen we nu al op éénentwintig gevangen vissoorten en is onze doelstelling al na twee dagen ruimschoots gehaald. We krijgen de felicitaties van Ian, die geweldig zijn best doet om ons doel te halen en bovendien erg met ons meeleeft.

Eenmaal contact met zijn hol, dan blijft deze sterke vis in zijn hol.

Vandaag kunnen we de volgende tien vissoorten toevoegen aan ons lijstje: schelvis, pollak, de derde poon soort, conger, steenbolk, schar, schol, twee soorten lipvis en de zeedonderpad. Leonard heeft vandaag flink wat vissoorten aan zijn lijstje toegevoegd en Joris en ik hebben het gevoel dat we het wat betreft vissoorten gaan afleggen tegen Leonard.

Schelvis voor Leonard.

Maar we geven de moed niet op. We hebben morgen immers nog een dag. Joris heeft vandaag ook een heremietkreeft gehaakt en Ian bewaart deze voor morgen als aas.

We zijn benieuwd wat we morgen gaan doen, want Ian laat nog niets los. Hij geeft alleen aan dat we behalve de haaienuitrusting ook wat lichter materiaal mee moeten nemen.

Morgen heeft Ian Burrett iets speciaals voor ons in petto. Wat het precies is weten we nog niet, alleen dat hij morgen krabben meeneemt.

Krabben, het aas voor morgen.

Na afloop nog een lekkere pint met Ian drinken in de locale pub van Drummore.

Conger gevangen door Ron, belofte maakt schuld, de eerste conger aan boord van Ian dit jaar,

Catch and release gedurende de hele vistrip.