Reisverslag Lauklines deel 3

Noorwegen Lauklines dag 6,

Vanochtend weer vroeg uit de veren want het weer zag er weer top uit om weer koers te zetten naar de stekken van gister waar we die megaheilbotten hadden gevangen.

De weg naar deze stekken ging voorspoedig want de zee was als een spiegel, wel halverwege nog even gestopt om de zeearend te voeren met stukken slachtafval wat altijd een prachtig gezicht is om te zien.

Op de stek aangekomen gingen we eerst wat aasvis vangen, na een kwartier hadden we een school koolvis gevonden en was het ook geen probleem om een paar visjes te vangen op een paternoster. Daarna werden de doodaasmontages gereed gemaakt en konden er drifts gemaakt worden voor de grotere rovers. De stroming zat er nog niet in en het duurde ook even voordat de eerste fatsoenlijke vis gevangen werd. We hebben de gehele dag gullen gevangen tot 80cm.

Het valt ons op dat de echt grote kabeljauw deze week niet makkelijk te vinden is dat is wel jammer. Op dit plateau hebben we eigenlijk de gehele dag gevist met regelmatig eens veranderen van stekken. We hebben voornamelijk gevist met doodaas en savage gear sandeals op de spinhengel. We hebben deze dag 7 heilbotten gevangen van tussen de 65-111cm. Bart wist nog een mooie kabeljauw te vangen van 98cm, dit samen met de talloze gullen en het lekkere weer maakte deze dag weer zeer succesvol. Tot op heden hebben we als groep al 13 heilbotten gevangen en hebben we morgen nog een laatste dag vissen met hopelijk een redelijk weer zodat we nog naar wat leuke stekken kunnen varen. Voor vandaag vind het wel welletjes en gaan we zo de luiken sluiten. De groeten

Noorwegen Lauklines dag 7,
Onze laatste visdag is aangebroken. We staan 's ochtends op en er staat een klein briesje op het water maar de zon schijnt en de lucht is helder blauw. Dus we besluiten om het toch op de verre stekken te gaan proberen. Eenmaal buiten het fjord werd het briesje toch iets meer dan enkel een briesje maar dit hield ons niet tegen en na een 45 minuten op de stekken aangekomen. Het was al druk op de stek met bootjes dus we waren niet te enigen die het daar gingen proberen.

Met de eerste drift was het al duidelijk dat het geen makkelijke dag ging worden want we driften ontzettend hard over de visgronden en de wind draaide de boot constant alle kanten in. Ondanks dat wisten we al snel gullen te verschalken tot 80cm, maar dat was niet waar we voor kwamen. We hoopten toch nog een aantal heilbotjes te kunnen verschalken maar dit is ons niet gelukt vandaag. Het was een taaie visserij met een aantrekkende wind die zorgde voor wat beginnende schuimkopjes op het water.

We hebben heel de dag gevist met kunstaas en koolvis op allerlei verschillende dieptes maar enkel en alleen gul kwam boven. Wellicht dat we ondanks het tegen varen te hard over de stekken gingen voor de botjes. Ook de aasvis werd vandaag niet verschalkt. De enige mooie vis van de dag was een kabeljauw van 102cm die werd gevangen door Henry op een cutbait met twisterstaart. Later op de dag nog een paar drifts korter aan de kant geprobeerd en hier enkel wat kleine lengen en lom gevangen. Daarna de koers richting de haven gezet want we moesten de boten nog poetsen en onze tassen inpakken want de vakantie zit er weer op.

Wel waren er 2 die nog een duik moesten maken in de haven omdat ze een 50+kg vis hebben gevangen. Deze duik is traditie bij de reizen met Joris en dus waren John en ik de "pineut". Nondepie wat is dat water fris, maar ik zou er zo weer een grote vis voor willen vangen. Nou zit onze vakantie er bijna op, en we kunnen wel zeggen dat we een top week hebben gehad. 2 dagen hebben we wat slecht weer gehad zodat we het fjord niet uit konden, die dagen dus ook en mindere vangst gehad maar we hebben de andere dagen ontzettend lekker gevist.

De formaat kabeljauw viel dit jaar wat tegen, we hebben maar 3 kabeljauwen boven de meter gevangen maar de 13 heilbotten die we wisten te vangen met 2 uitschieters van 57 en 70kg maakte dit dubbel en dwars goed! Bij het uitchecken bij het viskamp kwam Marcus de visgids met een mooie trophy voor de visser met de grootste vis ter ere van het 20jarig bestaan van het viskamp. Ik had de eer om dit geschenk te mogen ontvangen met mijn heilbot van 1.70m. De trophy is een geweldig mooi handgemaakt mes uit Noorwegen in een leren houder. Dat mes zal me leven lang laten herinneren aan deze mooie reis!

Ik ga er dan nu ook een eind aan breien en volgend jaar zijn we weer van de partij.

Groeten Pim

Wil je meer weten over deze locatie? Kijk hier voor de details: https://www.visreis.nl/bestemmingen/lauklines/

Kijk hier voor deel één en twee.