Open Deens Platviskampioenschap 2012 (deel 2)

Lucky Luc op Lolland (Denemarken):

Na de natte winderige toestand van dag 1 breekt er gelukkig nog een tweede dag aan. En die zou de aantallen gaan opleveren die we hadden verwacht op deze locatie. Een heerlijk zonnetje erbij en de wind nam af dus de visomstandigheden waren 100% beter. Zo gaat het nu eenmaal als je iets hebt vastgelegd qua datum.

Leonard de ‘platvislepelkoning’ veranderde even van tactiek en ving ook mooie scharren aan het ‘weegschaaltje’.

Dan kun je de organisatie die van te voren bergen werk verricht heeft, niet in de steek laten en ga je er gewoon voor. Na de eerste dag en een zeer lange hete douche kon ik gelijk aanschuiven aan de barbecue bij een tiental zeer gastvrije Duitsers uit Berlijn die ook in ons pand logeerden. En daar werd me de ene heerlijkheid na de andere voorgeschoteld dus ik had wat te verbranden de tweede dag.

Scharren zo groot als ‘petten’, soms met drie tegelijk.

Vissen verbroederd, dat bleek maar weer al te goed. Het zou in de avond nog lang onrustig blijven in het vakantiehuis en de drank werd steeds sterker, de sfeer luidruchtiger en de vissen op het droge groter.

De tweede dag
Iets later op kunnen staan, maar omdat de tweede dag iets korter qua vistijd was, toch om 7.30 uur met 160 boten het water op. Leonard wist vanuit zijn ervaring een mooie geul te lopen vanaf Langeland voor de platvis, dus eerst een tijdje opstomen met de 7 meter  Limbo gehuurd van IBI Bootsverleih te Spodsbjerg. Wat een keuze aan goede betrouwbare boten!

We werden gefilmd zowel boven als onder water door Mads Hussing. In Denemarken zeer bekend door zijn vele reportages op visgebied. Het was dus wel noodzakelijk voor mij om de haren in het gelid te kammen voor de opnames. En dat viel niet mee!

Genoeg visruimte met deze joekel, maar in de haven wel een beetje lastig te sturen omdat deze levensgrote badkuip wat traag reageert. Hilarische toestanden maar alles ter verhoging van de visvreugde. Vandaag hadden we de Deense TV op bezoek in de persoon van Mads Hussing die zowel boven als onder water(!) opnamen van ons en de vissen ging maken. Denemarken heeft een eigen viskanaal DK4 wat wij helaas hier niet kunnen ontvangen want het is altijd leuk om naar vissende collega’s te kijken.

Bij motorpech is het je zeemansplicht om iemand te helpen zodat we wat eerder in de haven terug waren. Dus eerder aan een worstje en een biertje. Wat een narigheid!

Mads bezit een zeer groot internetvisbolwerk met de naam www.fiskemagasinet.dk waar zeer veel op gepubliceerd wordt over allerlei soorten visserij. Mads is dan ook heel bekend in Denemarken en je kan letterlijk en figuurlijk niet om hem heen. Leonard en Soren gingen zoals verwacht met de platvislepel aan de gang en dat leverde ze meteen een aantal mooie vissen op.

Wetende dat ik kansloos was voor de eindoverwinning bij de aanblik van zoveel dikke platvissen om mij heen, heb ik mijzelf maar gehuldigd en beloond met twee Deense biertjes.

Gelukkig ook wat zware botten erbij voor de sport en eventuele weging. Ik beproefde mijn geluk met de voorgeknoopte stalen afhouders met haakmaat 4 en 6 van Midnight Moon en die zijn prima van kwaliteit. Eigenlijk succes verzekerd op deze visserij en dat bleek ook wel.

Ook ik had bij de eerste inworp meteen twee dikke scharren te pakken en dat zou af en toe oplopen tot drie al naar gelang je jezelf kon bedwingen om de hengel te laten liggen met rammende platvisvissen aan de top van je hengel.

Bij de weging ging het er serieus aan toe en bij twijfel aan de soort moest er soms ‘bijna viserotisch’ gezamenlijk gevoeld worden.

Echt een genot deze dag en het gejuich en gelach aan boord was niet van de lucht als er weer wat moois binnenkwam. Toen ik er weer twee dikke scharren aan had pakte Mads zijn onderwatercamera en heb ik de scharren heerlijk synchroon laten zwemmen voor de onderwatercamera.

En dat levert voor de jongste deelnemers toch wat spannende momenten op.

Dat moeten hele leuke opnames geworden zijn dus ik ben benieuwd naar de DVD die ik toegestuurd zou krijgen. Het filmen onder ‘olie’ in de schuimende jacuzzi met zonnebloemolie en roomboter zijnde mijn nieuwe giga vispan, hebben we maar niet gedaan. De bodem van de boot vulde zich gestaag met grote scharren (Deens: ising), bot (Deens: skrobbe) en een enkele schol (Deens: rodspette).

Ondertussen legde Leonard Muys aan de geïnteresseerde jeugd uit hoe ze de speciale onderlijntjes voor de tarbot moesten maken.

Daar had ik persoonlijk iets meer van verwacht c.q. gehoopt, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Het was goed zo en we vermaakten ons kostelijk. Toen we nog een keer gingen opstomen om een lange drift te gaan maken kwamen we weer een boot met motorpech tegen (is het wel zo leuk om een boot te bezitten?) dus die hebben we op sleeptouw genomen naar de haven zodat onze dag die normaliter om twee uur zou eindigen, om 1 uur al ten einde was.

De inwendige mens werd zeer goed verzorgd door Torben en zijn collega’s.

Eigenlijk helemaal niet zo erg want het was heerlijk weer geworden en dan kon ik de vissen mooi uitzoeken voor de weging en de overige schoonmaken voor mijn vismaat van het weekend Soren peter Hansen die de vis lekker met zijn kinderen zou gaan oppeuzelen. Ik zou de komende avond nog met Leonard oversteken naar Langeland voor nog een aantal dagen vissen dus aan vis en met name platvis, zouden we zeker geen gebrek hebben. En dat bleek achteraf ook wel.

Uitslag van de wedstrijd en gevangen aantallen
Alle twee de dagen had je de mogelijkheid om je grootste platvis van iedere soort bij de weegmeesters (meestal meesteressen, dat klinkt spannender) aan te bieden die met velen op de vissers zaten te wachten. Maar toen ik in de rij stond ter weging en  de ene grotere schar, tarbot, bot en schol naast mij zag opdoemen, heb ik besloten de weging maar voor lief te laten want dat was een kansloze actie geworden.

En het bleef heerlijk druk en gezellig en het uittraileren van de boten was leuk om te zien, temeer omdat er nogal wat foutjes gemaakt werden.

Er waren dus 450 deelnemers waar ook aardig wat juniors tussen zaten (onder begeleiding)  en die waren maar wat trots op hun vangst dus voor hun was de weging wel heel leuk ter bevestiging van hun mooie vangst. Er zijn bijna 8000! platvissen aangemeld als totaalvangst maar dit moeten er mijns inziens ondanks een slechte eerste dag toch echt veel meer zijn.

Dus de 10.000 zal makkelijk gehaald zijn, maar het ging niet om aantallen ook al is zo’n dermate hoog tot de verbeelding sprekend aantal natuurlijk wel leuk om te vermelden als organisatie.

Nu nog even oversteken naar Langeland (in 45 minuten voor 34 euro) om te vissen zolang het weer het toelaat.

De meerderheid van de vangst bestond uit schol, daarna als tweede een hoop botten, toen nog aardig wat mooie schollen en wat flinke tarbotten. Helaas geen griet (ook geen blonde achter de bar!). De winnaar bij de junioren was dit keer een winnares in de persoon van de 6-jarige Ida Krogh Jespersen met een mooie tarbot van 1.208 gram.

De overallwinnaar van dit platviskampioenschap en dus winnaar van de cheque van 12.000 DK (plusminus 1.700 euro) was Kurth Jensen. Hij wist de zwaarste platvis van het kampioenschap te vangen met een tarbot van 2.525 gram. En dat is een hele mooie vis!

Het was een genot en een eer om hiervoor uitgenodigd te worden en ik heb tot op het bot genoten van een heerlijk afwisselend weekend waar ik mij een klein beetje ‘Deen’ heb gevoeld tussen de Denen.

Dag Lolland! Hopelijk tot spoedig weerziens!

Ik ben benieuwd naar de organisatie van volgend jaar! Nu nog even op naar Langeland waar het weer leuk is om op wat vertrouwde stekken te vissen. Hopen dat het weer een beetje meezit en met name de wind. Die kan je nog wel eens parten spelen in deze regio.

Tot ziens aan de in mijn geval veelal zoute waterkant, waar dan ook.