Maagdelijke riffen in Zuid Egypte! (deel 2)

Door Wim Verhagen

Marcel stapte in de middag van mijn derde visdag aan boord. ’s Ochtends had ik nog diverse onvermijdelijke barracuda’s gevangen, alsook m’n eerste Rode Zee Dorado en weer een 40 ponds Dogtooth!

We konden niet direct weg, eerst moest er een visvergunning geregeld worden bij de lokale overheid… Verveeld hebben we ons echter niet. Het water in de baai waarin we lagen was maar een paar meter diep, dus keek je zo op de bodem en daar zwommen… enorme pijlstaartroggen, de grootse geschat op wel 80 kg!

Pracht gekleurde Coraltrout

Marcel liet snel een stuk vis zakken en binnen no time had ie er een op! Alleen … zijn 30 ponds setje bleek veel te licht, de vis nam zeker 100 meter lijn voordat deze brak… Ik probeerde het zelf ook, kreeg er één op, maar ook deze vis werd niet gevangen, doordat deze zich in het rif, dat op zeker  250 meter van de boot lag, vastzwom.

Ik ben er zelfs naar toe gezwommen om de lijn  door te snijden. Ben de vis zo dicht mogelijk als verantwoord genaderd, en sneed de lijn door. Daarna zwom ie weg, met haak en al helaas.

De volgende dagen hebben uiteraard ook veel getrolled met opnieuw leuke resultaten, weer diverse Barracuda’s en Dogtooths en ook enkele mooie Red Roving Groupers. Mooie Tanguigue’s kwamen in de boot, mijn grootste was liefst 1.28 met een gewicht van 29 pond.

Ikzelf met de grootste Tanguigue van deze trip 14,5 kg - 1.28 m

We hebben ook gepopperd!
Op het eerste rif wat we aandeden kwam de eerste aanbeet al in de 4de worp. Na een dril van ruim 10 minuten ving ik m’n eerste Red Reef Snapper op de popper. Een schitterende vis van 75 cm bij 15 pond, véél sterker dan onze zeebaars!

Helaas verspeelden we ook veel vissen doordat deze zich in het rif vastzwommen. Vooral diverse trevally’s gingen zo verloren. Gelukkig vingen we er ook een paar. Ook Bluefin Jacks werden gevangen.

Schitterende Red reef snapper van 7,5 kg op de popper

In de avonduren deden we vooral bodemvissen. Maar Marcel zette ook een aasvis uit die onder een ballon werd gevist. Zo ving hij een mooie 13 kg Giant Trevally en een 6 kg Bluefin Jack.  Omdat bij datzelfde rif volop vis aan het jagen was, ging ik popperen.

Al op de eerste worp kreeg ik er een vis op. Maar deze loste de popper. De volgende worp was het wel raak, alleen ging deze vis na een lange run verloren in het rif. Toch ving ik diezelfde avond nog 4 Big Eye Trevally’s. Een unieke ervaring om in het licht van de boot een vis met veel geweld op je aas te zien duiken…

Marcel met een mooie 6 kg Red reef snapper

Om een idee te geven van de potentie van dit gebied: wij vingen al trollend alleen al ruim 80 vissen in tien dagen. Met popperen, spinnen  en bodemvissen komen daar nog eens zo’n 100 vissen bij… Niet slecht voor ruim een week vissen die volgens Amr gezien moet worden als een matige week hier.

Volgens hem worden er in een goede week minstens 40 tonijnen gevangen, plus de nodige bijvangst… Wij vingen zo’n twintig tonijnen, 40 barracuda’s, enkele trevally’s plus diverse andere rifvissen zoals de al eerder genoemde Red Roving Grouper en Red Reef Snapper. Al met al ving ik meer vis dan in mijn vorige drie trips naar Hurghada bijelkaar…

Marcel met de grootste GT van deze trip- 13 kg

Materiaal.
Voor het trollen gebruiken we hier standaard 30 ponds setjes. Twintig pond is hier echt aan de lichte kant. Voor barracuda’s is 20 pond prima. Maar gezien de aanwezigheid van forse Dogtooth’s kun je beter zwaarder gaan.

Wij visten enkel met Rapala Magnums 18 cm (kleur Oranje óf Paars) en Mann’s 30 + (kleur Red Head of Rood-Zwart) pluggen. Vooral de Oranje Rapala en de Red Head Mann’s deden het goed. Voor het slepen met dode aasvissen gebruikten we 2 3/0 dreggen 3x strong van Gamakatsu, en, heel belangrijk, een Islander lure met Bullethead. Deze duiken meer dan een Jet Streamer en leveren derhalve meer aanbeten op. En natuurlijk monteerden we alles op een 30 cm pianowire (sterkte 60 ponds).

Vismaat Marcel Veenman met een Tanguigue van 1.13 m en 9,5 kg

Voor het popperen gebruikten we 30 pond’s Popperhengels en 50 honderdste nylon met een voorslag van 80 honderdste. Dat is eigenlijk aan de lichte kant gezien het aantal vissen dat verloren ging.  De riffen waarop gevist wordt zijn nogal ondiep en bieden weinig ruimte om een vis moe te drillen.

Volgende keer nemen we 60 honderdste als hoofdlijn, met een opbouwende voorslag naar één millimeter nylon. Kleinere poppers met 3/0 dreggen leverden meer vis op. De grotere 120 grams poppers, die ik voorzien had van 5/0 dreggen (merk Owner) leverden wel aanbeten op, maar ook veel missers.

Ikzelf met een Sweetlip (snapper) Gevangen met bodemvissen.

Bodemvissen deed ik met een twaalf ponds hengel van ABU (ABU Workhorse). Prima voor het wat zwaardere bodemvissen. Met haken van 2/0 tot 4/0 vis je zo selectiever op bijvoorbeeld wat grotere snappers. Natuurlijk kun je ook lichter gaan met kleinere haken, maar dan vang je hoofdzakelijk wat kleiner spul in de vorm van leatherjackets

Hoewel klein,  Marcel ving er één van ruim boven de halve meter …) rugvleksnappers, coraltrout, een enkele koraalduivel (opgepast, gifstekels!) en de diverse soorten fuseliersvissen.  Die fuseliersvis is hier een prima aasvis, omdat deze lekker stevig zijn en niet snel uitgewassen raken door het water.

Mijn record Dogtooth van 116 cm  21 kg

Tegen het advies van Amr in, hebben we ook met ballyhoo’s gevist. Deze leverden geen enkele aanbeet op, dus eens temeer een bewijs dat je niet tegen de locale experts moet ingaan!

Wanneer U ook een trip naar Marsa Alam wilt maken, kunt U mij gerust mailen negahrev@msn.com voor extra info, of neem contact op met Double MM worldwide sportfishing.  Zij verzorgen complete visreizen naar Marsa Alam.

Mocht u gaan, wens ik U een geslaagde vistrip met vele mooie vangsten toe. Oh ja, vergeet niet dat het tijdens de zomermaanden gemiddeld zo’n 35 – 40 graden kan worden, dus pet of hoed en zonnenbrand minimaal factor 40 voor de eerste dagen mee!