Lucky Luc op Zout 62: Noordpier-update en vissen op Petten

Eigenlijk ging ik dit keer tegen beter weten in richting Noordpier. Vanuit ervaring in deze periode wist ik dat ik niet veel vis kon en mocht verwachten. Maar leuke vangstberichten van een wedstrijd te Petten maakten mij toch weer wat nieuwsgierig. De vangst aldaar bestond uit gulletjes van rond de 30 cm tot eind 40 cm. Dan zou er bij de Noordpier toch ook wat te vangen moeten zijn?

Noordpier-Update
Gelukkig stonden er in de ochtend al weer wat meer auto’s op de parkeerplaats toen ik aankwam; dat vind ik altijd een goed teken. Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn omdat het door de stijgende temperatuur gewoonweg lekkerder is om weer aan de waterkant te vertoeven.

Een lastige visplek maar ik kon niet anders.

Helaas kwam ik geen vis tegen bij de vissers op mijn tocht richting het einde van de pier. Hier moest toch wat te vangen zijn omdat de vis zich zeker in het hier wat diepere water vlakbij de vaargeul moest ophouden, dacht ik.

Gelukkig al gauw twee kleine gulletjes zodat de eer al weer was gered!

Het is wel een wat lastige visplek waar ik niet al te graag sta doordat de kans op het verspelen van vis plus materiaal groot is. Maar nu moest ik wel omdat dit de enige mogelijkheid was in mijn optiek om vis te vangen. Ik ging meteen voortvarend van start met twee gulletjes die net onder de maat waren en die dus weer retour zee gingen. Daarna viel het een beetje stil. Intussen was vismaat Michel aangeschoven en die kan ook een potje vissen.

Vismaat Michel had gelijk beet, maar kreeg de gul er helaas niet uit.

Hij nam wat meer risico dan ik door recht achter de vuurtoren in de vaargeul te gaan werpen. Dat leverde hem direct een mooie aanbeet op van, zo te zien, een behoorlijke vis.

Jammer genoeg liepen de verschillende vissen steeds direct vast.

Helaas zat de vis meteen muurvast in de geul en had Michel geen schijn van kans om de vis naar boven te pompen. Dat gebeurde daarna nog een aantal keren en toen ging de lol er wel af. Doodzonde om al dat materiaal inclusief vis achter te laten op de zeebodem die op deze plek reeds bezaaid ligt met oude materialen, verspeelde visnetten etc.etc.

Toch nog een paar kleine gulletjes. De moeite werd (te weinig) beloond.

Gelukkig ving ook Michel een paar kleine gulletjes op een iets beter bevisbare plek. De vis zit er dus wel, maar houdt zich echt in de diepe vaargeul op zodat het buigen of barsten wordt qua visserij. Op de terugweg had niemand wat gevangen zodat het nog steeds afwachten wordt totdat het tij gaat keren qua vangsten op de Noordpier.

Vissen bij Petten
Warm gemaakt door de berichten van de vangsten op Petten, ben ik daar ook maar weer eens heengegaan. Ik heb daar al heel vaak gevist in het verleden en meestal is het daar de ‘alles-of-niets- show’.

Dichte mist in de vroege ochtend.

Dit is mede afhankelijk van aanlandige wind en de watertemperatuur die meestal meer vis naar de kant brengt. Met opkomend tij had ik de lange stokken al weer in het water liggen. Allebei dik beaasd met zeepieren aan een lange dwarrellijn met de hoop op een leuke gul.

Door de haken grof te beazen m.b.v. de aasnaald moest het toch lukken.

Helaas bleven de aanbeten, op die van een enkele knorhaan, uit. Jammer, want na de dikke mist in de ochtend werd het zelfs nog aangenaam dankzij een waterig zonnetje waardoor ik mijn pooljas kon uitdoen. Omdat het zo lekker werd met het weer ben ik toch nog even blijven staan totdat de strekdam vrij kwam van water om daar nog een paar uurtjes op te vissen. Inmiddels had ik al gezien dat visbuurman Meindert, die op de dam naast mij stond, al behoorlijk stond te takelen. Het bleek een leuke gul van ruim 40 cm te zijn

Vanaf de dijk moest ik het doen met een prachtig getekende knorhaan.

Dat gaf mij toch weer even een boost qua motivatie. Bij mij kwam er ook even wat vis los in de vorm van een mooie bot en een kleine gul, maar om drie uur gaf ik de pijp aan Maarten met de visserij en telde ik mijn zegeningen.

Inmiddels was ik enigszins omsingeld door zeehonden.

Visbuurman Meindert ging nog even stug door tot aan laag water, maar hij was dan ook veel later begonnen. Via de e-mail vernam ik dat hij er nog 8 gulletjes bij had gevangen tot die tijd. Goed gevist hoor!

Visbuurman Meindert deed het op de dam naast mij beter…

Helaas voor hem allemaal onder de maat, dus deze zwemmen als het goed is weer rond, tenminste als ze ontkomen zijn aan de vele zeehonden die er vandaag rondzwommen bij Petten. Leuk hoor al die ‘voetballen’ in het water.

… en haalde er een ruime veertiger uit.

Volgende keer toch maar zoals vanouds met laag water de strekdam op omdat dit toch veel meer vis opleverde zoals gebleken is uit de vangsten van Meindert, maar ook door de vangsten van de vissers bij de zeeviswedstrijd. Maar ja, als je niets probeert, dan weet je het ook niet.

Ik moest het doen met nog een mooie bot en een kleine gul.

Achteraf is het altijd makkelijker om te weten of je juist ‘gegokt’ hebt. Wel jammer dat de vis aan de kleine kant is, maar er zwemmen ook af en toe grotere exemplaren tussen.

Prachtvis!

Toch heb ik weer genoten van de rust en de ruimte die je op Petten hebt bij het vissen. Tevens sta je midden in het element water, dus het kan niet beter eigenlijk. Als de vis het doet, dan heb je echt een topdag.

Als het water net van de dammen gaat (geen risico nemen s.v.p.!), kun je het “Jezus-gevoel” ervaren.

Als het water net van de dammen afgaat kun je, als je op de dam loopt, nog enigszins het ” Jezus-gevoel’ ervaren omdat je op water lijkt te lopen. Maar Jezus had meer vis te verdelen dan ik vandaag helaas.

Weinig vis voor mijzelf, maar toch een heerlijke visdag!

Goede vangst en een prettig verblijf aan de waterkant!