**KLAAR**                Zweden (deel 1)

Zweden (deel 1)

“Frank met een snoek die zich aan een Zalt vergreep…” Beste sportvrienden.

Na een lange, nachtelijke, maar vlekkeloze verlopen autorit kwamen we zaterdag aan op onze snoekbestemming in Zweden. Toch best wel vermoeiend om 1200 km te rijden met auto en eigen boot. Ons viswater voor de komende week is de Scherentuin aan de oostkust van Zweden. Een ongelofelijke slok water met vele ondiepe baaien en eilandjes

Na de intrek in ons geweldige huisje, besloten we ondanks onze vermoeidheid, om toch nog even te gaan vissen. Het was zonnig met een staalblauwe hemel en een temperatuur van 20 graden met redelijk wat wind. We visten in het zeer heldere water van de baaien naar de rietkragen toe op een diepte van circa 1 a 2 meter. Dit omdat de snoek daar graag verblijft, nadat deze is afgepaaid. We vissen uitsluitend met kunstaas. Het vangend kunstaas voor zaterdag was vooral de Zalt, de Dr. Dré jerkbait en Pako lepels. Vooral groen en blauw scoorden goed. We mochten niet klagen met zo’n start, want na een half dagje snoeken hadden we met vier man toch mooi 38 snoeken.

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt konden we van onze eerste volle visdag gaan genieten. Het weer was nog beter als de dag ervoor evenwel zonder wind, en de vangsten vielen ook nu niet tegen. Er werden in totaal terug 38 snoeken gevangen. Robert ving de meeste aan zijn zelfgemaakte jerkbait, Hans had veel succes met een Crane 206, Mark gaf de voorkeur aan de Darter en Frank hield het bij de Zalt. Wij visten meestal in heldere opgewarmde ondiepe baaien. De watertemperatuur hier bedroeg ongeveer 3 a 4 graden meer dan op het open water. Het formaat van de snoeken was niet echt groot, maar met enkele tachtigers mochten we niet klagen.

“Het zijn nog veel snoeken van dit formaat
maar leuk om te vangen..”

Maandag was een wederom een zonnige dag, alleen was het kouder en het waaide wat meer. ‘s Morgens konden we een aantal snoeken vangen, maar ‘s middags was het een stuk minder. Totaal hadden we deze dag 31 snoeken, waarvan de grootste vooraan in de negentig cm. was. Ook nu was de Zalt en jerkbaits van rond de 15 cm weer het beste. Daar we grote afstanden op ons onbekend water moesten afleggen, waren de gedetailleerde waterkaarten in combinatie met de nieuwe Lowrance GPS onmisbaar. Morgen gaan we weer een nieuw stuk van de Scherentuin ontdekken, onze techniek wat aanpassen zodat we misschien wat grotere snoeken zullen vangen. Tot morgen en de groeten van Hans, Marc, Robert en Frank.