**KLAAR**                Vijf schitterende visdagen in Denemarken

Klik hier voor eerdere Buitenland artikelen!

Vijf schitterende visdagen in Denemarken

Door Han Jongboer & Nico ten Broek

Het is zondag 18 april 2004, te 03.00 uur als er in onvervalst Zeeuws dialect “goeie morgen jongens” klinkt. Het is Addie uit Tholen en zoals beloofd, had hij voor de hele groep een Zeeuwse Bolis meegebracht, lekker voor bij de koffie zo vlak voor vertrek. Eindelijk konden wij op weg gaan naar Denemarken om daar weer eens lekker te gaan zeevissen.

Na het succes van 2003 hadden wij hier enorm naar uit gekeken, maar nu is het dan eindelijk weer zover. Onze transportbus, met daarin al onze hengelsportspullen (uiteraard weer veel te veel meegenomen omdat je bang bent dat je iets niet bij je hebt als je dat onverwacht nodig mocht hebben) onze kleding, voeding en drank voor de hele week, was de zaterdagavond al ingeladen en vertrokken. Hierdoor konden wij zelf wat sneller doorrijden.

Om 03.15 uur werd nog even met de jongens op de bus gebeld om te horen of alles goed ging. Vanuit de bus klonk harde muziek, de chauffeurs Gerrit Magendans en Nico ten Broek waren in opperbeste stemming. Zij reden al in de Elbetunnel en het ging daar allemaal goed.
Na een voorspoedige reis was iedereen omstreeks 14.00 uur in ons huis in Hirtshals. Dus alle tijd om onze hengeluitrusting op scherp te zetten en een bezoek te brengen aan Anders Lund, eigenaar en schipper van M/S “ Tinker”. Volgens Anders waren de weersverwachtingen vanaf dinsdag en de rest van die week redelijk tot gunstig te noemen. Samen met hem hebben wij ons vaar/vis programma voor die week toen vastgesteld.

“De bus gebruikten we voor het grote materiaal. Op de achtergrond “ons”huisje voor deze week”

1e VISDAG.
De volgende morgen, vertrokken wij voor een 6 uur durende vistocht om 08.00 uur uit de haven van Hirtshals op weg naar de visgronden gelegen op enkele zeemijlen uit de kust. Het was behoorlijk winderig, kracht 4 tot 5 met een onstuimige zee. Na ongeveer 1 uur varen gaf de schipper Anders het sein “vissen”.

Onze pilkers werden gelijk richting de bodem van de zee gestuurd en eigelijk direct daarna klonken de eerste kreten van “beeeet” en kwamen er de eerste gullen aan dek. Er werden die ochtend met enige regelmaat gullen gevangen van behoorlijk formaat met uitschieters tot 15 pond. Tijdens het eerste uur stond er een behoorlijke stroming en viste iedereen met pilkers in verschillende kleuren en gewichten. Daarna nam de stroming wat af en werd het ook wat rustiger met de vangsten. De meeste schakelden toen over op de meegebrachte zagers en grote Noorse garnalen.

De eerste twee uur visten Joep van Ekelen en wij zelf met de door ons ontworpen en gefabriceerde Zilver-Stalen staafpilkers, over de lengte ingelegd met diverse diamantgeslepen crystallen. (ZSC pilker) De visvangsten met deze pilkers waren in die periode duidelijk beter en veelal groter van formaat dan bij het gebruik van andere pilkers. Omdat na twee uur vissen de stroming behoorlijk was afgenomen en de vangsten ook met de ZSC pilkers wat minder werden, stapten de meesten over op kweekzagers terwijl Joep doorging met een ZSC pilker . Al gauw bleek dat de vis voor de rest van die dag toch wel een duidelijke voorkeur had voor de oer Hollandse kweekzagers en grote Noorse garnalen. Alles bij elkaar genomen was het een fijne dag om effe lekker te vissen, maar ook om weer even goed te kunnen wennen aan de zee. Aan het einde van deze toch wel korte vistocht waren wij positief gestemd en keken al weer uit naar de volgende dag, de grote vistocht naar het Gele Rif.

2e VISDAG.
Het is dinsdag zo tegen 2 uur in de nacht, als wij bij de M/S “Tinker” arriveren.
Per Søeby, onze schipper voor deze dag, staat op de kade op ons te wachten. Snel alle spullen aan dek brengen en dan voor een 18 uur durende vistocht vertrekken naar het Gele Rif. Als we even later de haven uitvaren treffen we een zee aan met een behoorlijke deining vanuit het Noord-westen. Volgens schipper Per moeten we 5 uur varen voordat we op de 1e visstek zullen arriveren. Om nog wat te kunnen slapen zoeken enkele van ons gelijk het binnenschip op, de rest probeert de tijd te doden met het vertellen van allerlei sterke verhalen over al die grote vissen die men al eens gevangen zou hebben maar voor al over die enorme kanjers die nog gevangen moeten gaan worden.

“Op weg naar de visgronden, altijd weer een magnifieke belevenis!”

Door de hooggespannen verwachting waren er ook enkele van ons, die bijna niet konden wachten. Regelmatig een blik op de scheepsklok en op het navigatiescherm leerde ons dat 5 uur varen een hele lange tijd is. Tegen 05.00 uur raadde de schipper ons aan om de hengels in gereedheid te gaan brengen omdat de vaarroute over een bekende visstek heen lag en daar als tussenstop even gevist kon worden.. Kort na deze mededeling ging de motor van het schip via stop naar volle kracht achteruit en gaf schipper Per het sein “vissen” en enkele minuten later rolde de eerste kabeljauwen en koolvissen van behoorlijk formaat aan dek. Na deze tussenstop van ongeveer 10 minuten, was het weer gauw verder opstomen op weg naar het diepe gedeelte van het Gele Rif.

Eenmaal op het Rif aangekomen, werd er daar gevist en gevangen zoals wij dat nog nooit te voren hadden beleeft en meegemaakt. Tijdens een van de eerste trekken daar, ving Nico met een pilker van 500 gram een kabeljauw van ruim 20 pond. Even later wist Addie van As ook zo een gelijk exemplaar te vangen en binnen te halen. Eigenlijk werd er deze dag, door de hele groep vele grote kabeljauwen , koolvissen, lengen en zeewolven gevangen. Omstreeks 20.00 uur waren wij weer terug in onze vertrekhaven. Iedereen was dood moe en voldaan maar wel met het gevoel van dikke armen en grote neusgaten. Een TOP visdag om nooit meer te vergeten.

De meesten van ons gebruikte een 15 tot 30 ponds boothengel met een reel of zware zeemolen voorzien van een nylon- of gevlochten lijn. Als aas werden pilkers van diverse gewichten tot max. 600 gram gebruikt e.e.a. afhankelijk van de diepte en stroming van dat moment. Meestal werd er vlak boven de pilker nog een z.g bijvanger gemonteerd in de vorm van een zijlijn met een kunststof octopus. Ook de grote Noorse garnaal op de bijvanger bleef die dag niet zonder succes. Joep van Ekelen en de auteurs van dit verslag, visten ieder die dag met een 30 ponds boothengel voorzien van een nieuwe Mitchell reel type Ti 20-30 met in de spoel een 25/00 Firelijn. Deze combinatie voldeed heel goed aan onze verwachting. De hengel met reel lag goed in de hand terwijl de reel onder alle omstandigheden van die dag geen enkel probleem vertoonde tijdens het inhalen en drillen van de vis.

”Onze eigenbouw pilkers scoorden erg goed en dat geeft dubbel plezier!”

3e VISDAG.
Omdat we uit ervaring wisten dat een visdag op het Gele Rif erg vermoeiend kan zijn, hadden wij met onze planning hiermee rekening gehouden. Een dagje uitrusten aan de oevers van een Put & Take gebied was het alternatief. In de kop van Jutland zijn verschillende goede maar helaas ook minder goede Put & Take vijvers . In de jaren dat wij in Denemarken vissen hebben wij er velen bezocht. Het Fiskepark Serritslev is gelegen in een heel oud en mooi natuurgebied tussen de plaatsjes Serritslev en Brønderslev. De verschillende visvijvers zijn goed ingericht. Langs de oevers van de vijvers staan picknick tafels met zitbanken en ruime schuilhuisjes tegen de wind en regen. Bij de ingang van het gebied is een ruime parkeergelegenheid. Tevens is daar een goed ingerichte schoonmaakplaats met stromend water en een ruim en schoon spoeltoilet. Het gebied is ook makkelijk toegankelijk voor de invalide sportvisser. Voor deze groep sportvissers zijn aan de oevers van de verschillende visvijvers, aparte vissteigers aangelegd. Door de eigenaar wordt het gebied goed onderhouden. En er wordt een goed visstandbeheer gevoerd. Volgens een schema worden er regenboog (z.g. zalm-) forellen uitgezet variërend van 2 tot ca 4 kg groot. Op onze 3e visdag hebben wij daar met veel genoegen gevist en vele grote regenboog (zalm) forellen gevangen.

“Een heerlijke onderbreking om weer wat energie op te doen…”

4e VISDAG.
Deze dag, donderdag 22 april, was het weer vroeg uit de veren. Om 03.00 uur verliet ons schip M/S “Tinker” met schipper Per Søeby weer aan het roer, de haven en wederom in de richting van het Gele Rif. Gezien onze eerste “werkdag” op het Rif, was de verwachting voor deze dag groot. De hengels werden al vroeg opgetuigd en voorzien van de meest uiteenlopende soorten van onderlijnen, pilkers en andere vreemdsoortige vangstmiddelen. Het leek er op of iedereen iets anders wilde gaan uitproberen. De rest van de vaartijd werd volgepraat met mooie en minder mooie “visserslatijn” én er werd genoten van de mooie kleuren van de zee en de opkomende zon.

Omstreeks 07.00 uur waren we op de rand van het Rif en werd het eerste trekje gedaan. Het was ook nu weer direct raak. Kabeljauwen, koolvissen en lengen, alles van behoorlijk formaat. Omstreeks 11.00 uur die morgen werd de stroming minder en daarmee ook het vangen. Op voorstel van schipper Per werd besloten deze stille periode te gebruiken om naar een andere stek op het Rif te varen. Eindelijk even de tijd om te gaan eten en wat uit te rusten zodat bij de meeste van ons, de armen en neusgaten weer in normale proporties konden terugkeren. In de nog resterende vistijd van die dag waren de vangsten duidelijk minder. Of je een ZSC pilker, een gewone gekleurde pilker of vers aas zoals een grote Noorse garnaal of een stuk inktvis gebruikte maakte toen niets uit. Over de hele linie waren de vangsten in die tijd beduidend minder als in de ochtend uren. Na nog enkele uren een paar visstekken te hebben geprobeerd, was voor wat het zeevissen betreft, helaas onze visvakantie 2004 weer afgelopen.

Tijdens de terugtocht naar de haven hebben wij de agenda’s en de getijdentafel voor de Deense wateren geraadpleegd en direct het schip M/S “Tinker” voor 2005 weer voor ons gereserveerd.

5e EN LAATSTE VISDAG
Om de “sporen” van al die heftige zeevisdagen wat uit te wissen en om wat te kunnen uitrusten voor de terugreis van zaterdag, zijn we op onze laatste visdag weer naar de Put & Take van Serritslev gegaan. We hebben die vrijdag genoten van het mooie weer, van de rust die het gebied daar uitstraalt maar vooral ook van de spanningen bij het drillen van die kanjers van forellen die daar door ons werden gevangen Een super sterke sportvis die de strijd niet gauw opgeeft.

Deze Put & Take ligt op ongeveer 60 km van Hirtshals en is vandaar uit makkelijk te bereiken. Je volgt de route E39 in de richting van Aalborg tot afslag nummer 4 even voor bij Hjørring. Hier volg je de oude autoroute E39 in de richting van Brønderslev. Even voorbij het plaatsje Serritslev krijg je aan de rechterzijde van de weg een kleine parkeerplaats. Hier gaat men rechtsaf een landweg in en vervolgens komt men van zelf bij het Serritslev Fiskepark.Het juiste adres is: Fiskepark Serritslev, ?gårdsvej 35a Serritslev, 9700 Brønderslev, telefoon ++98837154. Andere nuttige (boot) informatie vindt u op www.ms-tinker.dk en informatie over een goed onderkomen op: www.jagt-fisk.dk.