Jong gevist, oud gedaan! 10

Door Bas van den Eertwegh

Het is zover… Samen met opa, pap en mijn peetoom Kai gaan we een week met de camper naar Zweden. Tuurlijk neem ik een hengel mee! Vorig jaar hebben we een weekje Schotland gedaan samen, in de meivakantie. Dit jaar zijn we iets later in verband met mijn HAVO examens, en wordt het juni.

Laatste examens achter de rug. Samen met pap halen we op vrijdagmiddag de camper op. We krijgen uitgebreid uitleg over hoe alles werkt en rijden naar huis.

Ik mag helaas niet rijden in de camper; ik heb net mijn rijbewijs maar in het huurcontract staat dat je of vijf jaar het rijbewijs moet hebben, of 25 jaar oud moet zijn. Jammer…

Thuis laden we eerst onze spullen in, dan die van opa en vanavond nog bij Kai langs. Op tijd naar bed want morgenvroeg vertrekken we voor dag en dauw!

Na een vroege start schiet het lekker op totdat we in Duitsland op de Autobahn enkele 'Baustellen' tegenkomen. Stau… Wat later dan verwacht arriveren we bij het Fotevikens Museum in Zuid-Zweden.

Gauw de stoelen uit de camper, lekker in het avondzonnetje genieten van een biertje: pap en Kai zijn vandaag jarig. Proost!

Pap en Kai jarig in Zweden… Proost!

Enkele dagen later vinden we een heel mooi plekje midden in de natuur, waar een riviertje in een meer uitkomt. We bouwen ons kamp op en gaan even met een hengel richting water. Vrij snel is de eerste snoek de klos; de spinner die Yvo Bindels me heeft aangeraden werkt super!

Hier blijven we enkele dagen staan. We hebben een open plek gevonden tussen de bomen, vlak bij het meer. Hier kunnen we over een oud houten loopbruggetje het water oversteken. We koken op een houtvuurtje, zitten lekker buiten bij de camper, “douchen” ons in het meer en… vangen regelmatig wat snoekjes.

Mooie overnachtingsplek.

De snoekjes zijn alleen te verleiden met spinners.

Kai en ik slapen in de hangmat tussen twee bomen. De volgende morgen worden we al vroeg uit onze slaapzakken gejaagd door de knutten, kleine, vervelende steekvliegjes. Om kwart voor zes sta ik met mijn hengel bij het bruggetje.

Pap blijkt al een half uur eerder op te zijn geweest, en heeft prachtige foto’s gemaakt van de opkomende zon en de mist die langzaam oplost boven het donkere water….

Zweden wordt wakker.

Maar ik kwam om te vissen…
Tweede worp… een droge pok op mijn spinner, en een zware vis vecht traag en diep in het poeletje bij de brug. Het blijkt een mooie, donkere snoekbaars te zijn!

Snel maak ik pap opnieuw wakker in de camper, en hij maakt met een slaperig gezicht enkele mooie foto’s van mijn nieuw PR van 73 centimeter. En dat in Zweden op vakantie, op een stek waar we geen snoekbaars verwachtten!

Nieuw PR Snoekbaars voor Bas in Zweden!

Aan het eind van de week kijken we terug op een mooie week, met super weer, lekker eten, goed gezelschap en ook voor ieder een paar snoeken, baarzen en een snoekbaars. Geslaagde vakantie!

Terug in Nederland. Al snel zijn we weer op de rivier te vinden. Het weer was hier afgelopen weken niet zo mooi als in Zweden. Veel regen en daardoor hoge waterstanden. Het water is alweer een flink stuk gezakt, maar toch stroomt de Maas nog flink en het water is nog niet helemaal helder.

Afgelopen week heeft pap met Yvo gevist Bij toeval hebben ze een nieuwe stek ontdekt, waar ze ieder een paar mooie roofbleien hebben kunnen vangen... en die wil ik ook wel! We slepen wat op baars, maar het schiet niet zo op. We varen dan ook maar gauw door naar de nieuwe stek.

Pap laat de boot langs de hotspot driften, afremmend en bijsturend met de nieuwe fronttroller. De allereerste worp is al raak voor hem! Een roofblei van net geen zeventig centimeter geeft een stevig robbertje vechten weg. Pap geniet volop met zijn hengel hoepeltje krom…

Stevig robbertje vechten met een grote roofblei.

Als ik de vis voor hem schep maken we gauw een paar foto’s en dan varen we terug voor een nieuwe drift. Ze zijn goed los want binnen een half uur vangt pap er nog twee bij, waarvan de laatste een grote vis is van precies 75 centimeter. Ik moet het doen met een zeker zo grote roofblei, die net voor de boot achter mijn Long Cast Minnow wegdraait…. Grrrr.

Mooie vis voor pap.

We richten ons weer op de baarzen, met in ons achterhoofd dat we hier straks nog even terug komen. De baarzen zijn nog niet in grote getalen aanwezig, maar de vissen die we vangen zijn leuk aan de maat, allemaal rond de dertig centimeter.

De baarzen zijn nog niet echt los deze zomer.

We wisselen lekker af, en proberen het een uurtje op snoek. Geen teken van leven…. de snoeken zijn na het hoge water nog niet terug op hun plek. “Pap…. Zullen we maar weer op roofblei?” Dat laat hij zich geen twee keer zeggen en we racen snel verder naar onze roofbleistek.

Pap laat de eerste worpen aan mij over; hij heeft er al een paar. Binnen een worp of drie een megaknal op mijn hengel! Vet! Pap stuurt de boot snel langs de groene ton zodat ik alle ruimte heb om te drillen. Eerste blei van het seizoen voor mij is binnen!

Ook Bas kan het nog…

Dit is dan ook gelijk de laatste vis van de dag; we worden vanavond bij opa en oma verwacht voor een bbq en pap heeft mij beloofd dat we van tevoren nog even langs Fish Inn gaan.

Ik heb van Kai een waardebon gekregen omdat ik geslaagd ben voor de HAVO. Hiervoor schaf ik twee mooie pluggen aan, een Rapala Taildancer voor de snoekbaarzen in het najaar en een SPRO Pikefighter Junior voor de roofbleien.

Volgende verslag zal weer van pap zijn. Voorlopig vissen we niet samen vanwege werk van hem, werk van mij en vakantieplannen van mij met mam. Hij vist uiteraard zonder mij gewoon door… Succes pap!