IJsvissen & Sneeuwscooter rijden in Zweden

Door : Raffie Cordes

IJsvissen in Zweden, dat is leuk om eens in het programma van Cordes Travel op te nemen, maar niet zonder dat we er eerst zelf geweest zijn en het zelf ervaren hebben. Op de beurs sprak ik Marco Kraal en hem leuk het ook wel wat om dat eens te ervaren, dus wilde graag met ons mee, Maurits onze vaste beurs-medewerker ging ook mee.

En na wat telefoontjes en e-mails naar Zweden, hebben we alles gepland en geboekt. We gingen met de KLM naar Stockholm en hadden ter plaatse een huurauto. Rechtstreeks met de KLM van Amsterdam naar Stockholm voor nog geen 150,- euro pp retour, dat zijn nog eens leuke prijzen, incl. 23kg bagage.

Amsterdam naar Stockholm voor nog geen 150,- euro pp retour.

Donderdag 07-03-13
Om 09:00 hadden we afgesproken bij Departure-1 en we konden al snel alle 3 inchecken. We hebben ter plaatse een visgids geboekt, dus deze keer nemen we geen hengels en molens mee, alleen een warmtepak en winterkleding. Na een korte vlucht van 1,5 uur landen we in Stockholm Zweden, waar het in Brabant nog +20 was, was het in Zweden bij aankomst -10, was even wennen. Snel ons gemeld bij de autoverhuur en daar onze Volvo V70 station opgehaald.

Onze Volvo V70 station.

We sliepen 1 nacht in het huisje "Dromstuga" in Arsunda, direct aan het beste snoekbaarsmeer van Zweden en de andere dagen sliepen we in "Villa Sunside" bij Orbaden. Deze huisjes worden voor de Nederlandse en Belgische markt exclusief aan Cordes Travel  verhuurd. Het weer is koud, volle zon en de omgeving is prachtig ! Na een korte rit van 1,5u treffen we Mikael onze visgids bij ons huisje.

Na een korte rit van 1,5u treffen we Mikael onze visgids bij ons huisje.

Na even kennis te hebben gemaakt werden we meteen uitgenodigd door de eigenaresse Helena om te komen dineren. Lars, de eigenaar van het huisje "Sjosunda", wat op 20m afstand ligt van "Dromstuga", visgids Mikael, visgids Dennis, Maurits, Marco en ik (Raffie), zaten gezellig aan het tafel te genieten van een heerlijke Zweedse maaltijd.

Uiteraard werd er van alles besproken en kwamen we er al snel achter dat er in dit meer echt veel dikke Snoekbaarzen zwemmen, vorig jaar was de zwaarste snoekbaars 9.4 kg en dat is toch echt een hele mooie snoekbaars.

Na een avond vol viskennis delen, stekken bespreken en praten over het vissen op snoek en snoekbaars was het tijd om te gaan slapen. Tot mijn persoonlijk verbazing kwam ik er achter dat er in Zweden weinig rust is, althans in ons huisje, want om 01:00 werd ik gewekt door een krachtige drilboor (Maurits) en een zware kettingzaag (Marco), waardoor ik besloot maar op de slaapbank in de kamer mijn nacht verder door te brengen, waar ik wel rustig kon slapen.

Bij -16 op de sneeuwscooter met een vaart van 80 km/pu.

Vrijdag 08-03-13
Om 05:00 ging de wekker, want we worden om 07:00 op het ijs verwacht. Douchen, ontbijten en daarna alle kleding aantrekken. Wij hebben gewerkt met het "3 lagen systeem", speciaal warmte-ondergoed op de huid, wat het vocht afvoert (t-shirts is uit den boze), dus echt professionele onderkleding, daarover een dunne fleece en bij extreme kou een 2e fleece (trui of vest) en daarna ons pak. Alle drie hadden we een Sundridge Entec pak aan, simpel omdat dit voor ons de beste pakken zijn.

Op sommige dagen een temperatuur hadden van -22

Maurits en ik hebben de nieuwste modellen, waarmee we ook op de boot vissen in Noorwegen en IJsland, daar dit warmte/drijfpakken zijn. Het voordeel van deze Sundridge Entec pakken is, dat ze heel soepel zijn, dus een zeer hoog draagcomfort hebben (net een gewone jas) en dat ze lichtgewicht zijn, ons pak weegt "maar" 2.5kg terwijl andere pakken al snel 5kg wegen en dat scheelt weer in het gewicht in je koffer.

Tevens zijn ze lekker warm en redelijk ademend, wij hebben het de hele week niet koud gehad en toch op sommige dagen een temperatuur hadden van -22 !! Ook bij -16 op de sneeuwscooter met een vaart van 80 km/pu geen kou gehad. Wel moet je het pak in de avond even binnenste buiten draaien ivm het vocht, de binnenkant kan wat klam worden, dus even laten ademen.

Wij hebben gewerkt met het "3 lagen systeem", speciaal warmte-ondergoed op de huid.

Een goede warme muts is erg belangrijk uiteraard, de meeste warmte verdwijnt via het hoofd. Dan had ik 2 paar handschoenen aan, hele dunne handschoenen en daarover normale wanten, ook zo met de sokken, deze zijn van "Woolpower" en worden in Zweden gemaakt van "merino" wol. Ook hier een dunne sok en daarover een 400 woolpower sok.

Move Mountains Vibran.

Dan de laarzen, deze moeten waterdicht zijn en warm, ik had de Kinetic "Move Mountains Vibran" gekocht bij Robby Fish in Wommelgem, met deze laarzen en sokken geen koude voeten gehad, soms heel even maar na 10m lopen waren ze weer warm. Goed genoeg over al deze kleding, alhoewel het uiteraard wel belangrijk is om op zo'n trip goed voorbereid te zijn.

Wil je alvast eens kijken wat we op dit moment in ons programma hebben, kijk dan hier: www.cordestravel.nl/zweden

De link naar ons Youtube-kanaal: www.youtube.com/user/CordesTravel