Ierland trip

Trip naar Ierland

Het is donderdag 8 maart, de vistrip naar Ierland kan gaan beginnen! Freek en ik gaan voor het eerst dus we zijn erg benieuwd!  Zal het een taai weekje worden of zullen we de nodige grote snoeken kunnen vangen die in het Lough Dergh meer rond zwemmen? Hier een samenvatting van de week

Om 22.10 uur kan het vliegtuig vetrekken naar Shannon. Voor ons voor het eerst in het vliegtuig dus dat was al een speciale ervaring. Na een anderhalf uurtje landen we op Shannon airport waar Herman Molenaar(fisherman) al op ons staat te wachten.

Even wat bij praten en de reis naar Killaloe kan beginnen. Helaas zien we niks van de omgeving richting Killaloe , omdat het al donker is, maar dat zou nog ruimschoots goed komen!

Aangekomen bij Hermans paleis brengen we de visspullen naar binnen, en nemen we de eerste korte nachtrust. Om 7 uur s’morgens gaat de wekker  en staat het stevig ontbijt al klaar. Het ziet er heerlijk uit en binnen een half uurtje rijden we al richting het water. Herman die de eerste dag mee gaat als visgids wijst ons de weg en laat ons de beste plekjes zien. Aangekomen bij de trailerhelling ligt het meer er als een mooi glad spiegeltje bij.  De dag kan niet mooier beginnen!

Een plaatje…

Snel de spullen in de boot leggen en we kunnen beginnen. We varen eerst naar de overkant van de doorgang van het meertje om daar ons kunstaas te water te laten. Herman kiest voor zijn vertrouwde Twinfinn, Freek voor de gele (relax shad 25cm) en zelf kies ik voor op de steun hengel de Swimbait en in de handhengel voor de Balzer (voorn 30cm).
Onder tussen legt Herman ons uit waar in de zomer overal waterplanten staan en waar we nu al misschien snoek konden verwachten. Al snel krijg ik een harde aanbeet op mijn steunhengel en mijn eerste Ierse snoek kan geland worden

Niet groot maar wel veel sport

Snel wat foto’s maken en we kunnen verder met slepen. Ondertussen zetten we alles mooi op de film. Op veel plaatsen waar je om je heen kijkt zie je rotsen uit water steken, dus telkens als we bij de 2 meter aan kwamen was het uitkijken geblazen. Al snel veranderde het mooie weer er kwam de eerste regen bui over ons heen.

Iers weer

Gelukkig waaide het hard en ging de regenbui snel over, we vaarden naar de overkant op 15 meter water. Al snel zagen we de metertjes oplopen op de visvinder en kwam de 4 meter weer in zicht. Freek kreeg een harde aanbeet op zijn relax shad en kon ook zijn eerste Ierse snoek drillen.

Na dit kleine gevecht haalde we onze hengels binnen en gingen de Honda pktjes even aan de slag om naar een ander stuk van het meer heen te gaan. We zoeken naar rustige baaitjes waar veel structuur in de bodem zit. Na een eindje gevaren te hebben zien we de baaitjes waar we naar op zoek waren aankomen. Snel het kunstaas eraan en het jerken kon beginnen. Herman had een driftzak mee genomen en zo konden we de baaien goed nauwkeurig uit jerken. We beginnen op een 4 meter en zo driften naar de kant tot een anderhalve meter. Herman krijgt  al snel een volger krijgt achter zijn Nilsmastertje. Bij de volgende worp blijft het niet bij volgen maar knalt de snoek met klaar geweld over de Nilmaster heen.

De dag loopt ten einde en we krijgen alle 3 geen beet meer. We varen terug naar de helling om snel onder de warme douche te springen. We hadden na een dag op het water best honger gekregen en gingen naar een klein maar o zo gezellig restaurantje om de hoek, waar we het speciale Fisherman menu kaart voor geschoteld kregen. Als je hier je keus niet uit kan maken dan weet ik het  ook niet meer.

Fisherman menu

Dag twee breekt aan, vandaag moesten we het alleen doen. Voor mij word dit allemaal nieuw, want ik heb nog nooit gevaren. Dus maar hopen dat we niet tegen de rotsen aan waaien…
Vandaag vaar ik maar hetzelfde rondje als de dag daar voor. Er staat een stevig windje en steeds krijg ik de wind tegen de zijkant van de boot en waaien we richting kant. Valt niet mee om op zo’n groot water zo je visje te vangen….
Steeds moest ik wat gas bij geven om weer op de route te blijven die we wilden slepen. We slepen nu boven 10 meter water en voor dat ik het wist hoor ik mijn slip in de steunhengel als een gek afgaan. Yes dit voel heel erg goed aan, na wat Iers geweld aan mijn Rozemeijer balanz te hebben gevoeld komt de snoek boven, Wow dit gaat richting de meter.

Op twee cm na net geen meter

Zo zie je maar weer dat snoek op helder water ook vanuit 10 meter of op half water graag het aas komt halen. We varen nu al een tijdje op 10 meter zonder een aanbeet  te hebben gevoeld. Snel zoek ik de ondiepere kanten weer op en ga ik op de 3 a 4 meter varen. Net als ik over een taluudje vaar krijgt Freek een aanbeet op zijn shadrap. Een mooie rover heeft zijn rapala gegrepen.

Freek wilde het graag even van me overnemen en probeerde ook eens te varen en vissen te gelijk. Al snel brak het zweet hem uit en kon ik het weer over nemen. Dit is helemaal niks voor mij zegt Freek en de rest van de week kon ik varen… Ik vind het  niet erg want  zo kan ik de (vaar) kneepjes tenminste goed onder de knie te krijgen.
We slepen nu op een metertje of  4 en alweer word mijn Swimbait gegrepen. Zo zie je dat de snoek op dit grote meer graag forel eet. Al gelijk kwam de snoek springend boven en wilde het kunstaas zo snel mogelijk uit zijn bek hebben. Dat word dus snel binnen drillen en op de foto er mee.

Ook deze snoek mag er zijn, lekker vet en veel sport zoals iedere roofvisser het graag wil hebben. De dag raakt ten einde en we krijgen allebei geen beet meer. Dus snel na huis om een lekkere warme maaltijd naar binnen te werken.

Dag 3 breek aan, vandaag gaat Herman mee om ons nog meerdere plekken op het enorme Lough Dergh te laten zien. Onderweg naar het water zien we dat er al een stevig windje over het meer heen blaast. Wow zeg dit is echt ideaal snoek weer zei ik tegen Herman en Freek, lekker windje en tevens wat zon.

We hadden een klein tochtje voor de boeg dus we gingen gelijk naar de stek welke Herman in gedachten had. We lieten direct ons kunstaas weer zwemmen en kon het slepen weer beginnen op zoek naar de monsters die op Dergh rond zwemmen. Na een paar uur rond te hebben getrold zonder aanbeet te hebben gehad, ging mijn hengel opeens heel langzaam krom staan en begon de slip langzaam maar zeker af te lopen. Hey wat is dit, de grond kon ik niet geraakt hebben want mijn swimbait loop nog geen 2 meter diep en onder de boot was het ruim 4 a 5 meter. Dus niet langer nadenken maar aanslaan, eindelijk een snoekje? Alhoewel zo leek het in eerste instantie.  Maar na wat kopschudden  kreeg deze dril opeens een heel ander karakter en ging  “het snoekje” wat ik eerst dacht, als een raket de diepte in.

Nee Björn zegt Herman dit gaat zeker om een meter, en ja hoor Herman had gelijk de meter kwam na boven, we schatten haar allebei tussen de 105 en 110 cm. Maar we hadden de vis nog niet binnen, het kopschudden werd steeds heftiger en voordat ik wist wat er gebeurde vloog de Swimbait uit zijn bek en had de rover  gewonnen.

Het eerste half uur was het  dus erg stil in de boot aan mijn kant en Freek en Herman leefden  echt met me mee. Echt dood- en doodzonde; mijn eerste Ierse metersnoek die er af gaat. Ik besluit voor de zekerheid om de haken op de swimbait te vervangen voor een nog groter slag, en wel voor de Gamakatsu 3.0. We besluiten om de hengels binnen te draaien en een rustig baaitje op te zoeken om te gaan jerken. Na een aantal volgers te hebben gezien, besluiten we het zelfde stuk op nieuw af te jerken en hopen dat de volgers die we net hadden gezien nu wel ons aas wilde pakken. Herman pakte na de 2e inworp een klein snoekje op zijn Nilsmastertje, en Freek pakte op zijn grote spinnerbait ook een vis We gingen nog naar een ander baaitje in de buurt in daar kreeg ik uiteindelijk ook nog een snoek op mijn Guusbait.

Een geweldige rover uit Loug dergh

De hengels gingen weer overboord en het slepen kon opnieuw beginnen. We sleepten richting helling terug want de avond kwam er weer aan.  Mijn voorstel was dat we op de terug weg tussen de 6 en de 8 meter water zouden trollen. Eens kijken of ze in de avond ook op dieper water op 4 meter lagen. We waren bijna bij de helling toen ik alweer op mijn swimbait een aanbeet kreeg. Dit voelde wel heel raar aan, en gelijk zagen we een staart van de vis boven. Herman stond op en schreeuwde “Björn dit is een forel en nog geen kleine ook!” Ik was door het dolle heen en wa blij dat deze supervis uitgedrild bij de boot lag. Snel de boot in en de lijnen door knippen, want deze schitterende rover mocht zeker geen nadeel van het korte bezoek ondervinden.

Terug bij de helling bekeken we de schitterende foto’s nog even. Als ik die meter snoek nog had gehad vandaag, was het helemaal echt een super dag geworden, maar ik was ondanks dat toch erg tevreden.  Het was een mooie aflsuiting van de korte vakantie. We hadden allebei natuurlijk meer snoek in de boot willen hebben maar op dit enorm groot water hebben we het toch voor deze tijd van het jaar niet slecht gedaan.

We willen Herman nogmaals bedanken voor deze topvakantie die we bij hem hebben gehad. Alles was supergeregeld en wat ons betreft een aanrader!  Wilt u meer informatie kijk dan naar: www.fisherman.nl