image description

Hobie MirageDrive 180 ontleed…

Tekst en foto’s: Daniel vd Post

Ondertussen is de MirageDrive 180 al weer geruime tijd verkrijgbaar. Het is absoluut een grote stap voorwaarts qua ontwikkeling en verdere verfijning van het stukje techniek wat MirageDrive word genoemd.

Want dat je de Hobie kayak ook achterwaarts kunt voortbewegen is een welkome aanvulling voor menige visser en visserij. Je kunt jezelf ideaal positioneren op de gewenste locatie en tevens daar ook houden met subtiele correcties.


De Hobie kayaks hebben hun populariteit voornamelijk te danken aan het trapsysteem welke MirageDrive word genoemd.

Hobie is altijd in ontwikkeling

De MirageDrive (trap systeem) is hét onderdeel wat zorgt voor de voortstuwing van je Hobie kayak. Oftewel het hart van de kayak, datgene wat de Hobie kayaks zo populair heeft gemaakt doordat je de handen vrij hebt om te vissen. Door de jaren heen zijn er vele varianten / upgrades van de MirageDrive geweest. Echter het basis principe is altijd hetzelfde gebleven. Namelijk dat je met de benen een aandrijvingssysteem bediend dat zo efficiënt is dat het gemakkelijk een dag volhoud.

Het principe met de vinnen welke aan onderzijde van je MirageDrive systeem zitten is direct afgekeken van de Pinguïns. De natuur is qua evolutie een mooie manier om te zien wat een zeer effectieve zwembeweging is. Vandaar ook dat er tot op heden eigenlijk geen betere methode is welke qua snelheid en effort in de buurt komt om je kayak voort te bewegen.

De verbeteringen / aanpassingen die door de jaren heen zijn toegepast zitten dan ook voornamelijk in de verfijning van materialen en overbrengingen.

Hobie MirageDrive met Glide technologie

De sterkste en meest betrouwbare MirageDrive is de 2015 versie met Glide technologie.

In 2015 komt Hobie met de eerste MirageDrive met Glide Technologie wat absoluut een grote voorruitgang betekende t.o.v het originele concept. Dankzij de diverse lagers is de bediening en het mechanisme zelf een heel stuk soepeler geworden. Wat een positief effect heeft op de snelheid en de duur waarmee men deze snelheid kan vasthouden.

Het kost beduidend minder energie (spierkracht) dan in het verleden het geval was, daarbij zeggend dat het toen ook al zeer goed te doen was. Tot op de dag van vandaag is dit de meest betrouwbare MirageDrive qua duurzaamheid die Hobie in al die jaren heeft ontwikkeld.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik er juist zo één op reserve heb liggen als er iets onverhoopt iets gebeurt met de Hobie MirageDrive 180. Deze generatie MirageDrives zijn tegenwoordig nog bij diverse Hobie dealers te verkrijgen als 2e hands item. Welke geregeld door inruil zijn verkregen doordat menige kayakvisser zijn set heeft geüpgraded naar de MirageDrive 180. Maar natuurlijk is de MirageDrive 2015 ook compleet nieuw te verkrijgen aangezien ze bijvoorbeeld in de Hobie Compass worden geleverd.

Hobie MirageDrive 180

 

Met de twee hendels kun je het 180 gedeelte bedienen zodat je ook achteruit kunt varen.

 
De vinnen van de MirageDrive 180 zijn een fractie groter en vooral stijver dan zijn voorgangers waardoor ze wat meer stuwingsvermogen leveren.

Het belangrijkste kenmerk van deze MirageDrive is natuurlijk het feit dat je een achteruit hebt. Met een ingenieus systeem kun je de vinnen 180 graden draaien vandaar ook de naam MirageDrive 180. Aan de MirageDrive zijn twee hendels bevestigd waarmee je zijn voor of achteruit kunt selecteren.

Het bedienen van de hendels dient wel bij lage snelheid te gebeuren om schade aan het schakelmechanisme te voorkomen. Daarnaast heeft men het ontwerp van de vinnen aangepast en zijn ze iets groter dan voorheen en vooral ook wat stijver geworden. Met als gevolg dat de MirageDrive 180 een paar procentjes sneller is geworden dan zijn voorgangers.

Het hart van de MirageDrive 180 ontleed

 

Het lagerhuis van de Hobie MirageDrive 180 met een missend lagerdeel en een plat afgesleten plastic rollager.

Doordat ik de MirageDrive zeer intensief gebruik zowel in tijdsduur als in afgelegde afstanden komen er zaken aan het licht welke voor zeker ¾ van de mede kayakvissers welke gebruik maken van de MirageDrive 180 (hopelijk) nooit mee te maken krijgen. Voor degene die de kayak en zijn aandrijving wel intensief gebruiken wil ik mijn persoonlijke ervaringen delen. Zodat mede vissers tijdig dan wel deskundig advies kunnen inwinnen of een onderhoud/inspectie beurt kunnen laten uitvoeren bij/door een erkende Hobie kayak dealer.

Als je de MirageDrive zelf uit elkaar haalt om bijvoorbeeld een mastvoet te vervangen of puur voor een inspectie / onderhoudsbeurt. Zal zich misschien net als mij verwonderen over de kwaliteit van sommige gebruikte onderdelen. Je zult zien de het lagerhuis en de bijbehorende lagers zijn gemaakt van een goedkoop ogend plastic. Wat zeker verwonderlijk is dat diverse rollagers (plastic staafjes) van binnen hol zijn!

Vermoedelijk zijn sommige van deze holle staafjes bij mij eerst in tweeën gebroken en daarna in nog kleinere stukken vervallen om vervolgens ongezien uit de MirageDrive 180 te verdwijnen. In eerste instantie vermoede ik dat er tijdens de productie van de MirageDrive 1 a 2 lager delen waren vergeten.

Overmatige slijtage

 

Het resultaat in slijtage van een aantal missende rollagers is duidelijk zichtbaar op het gedeelte waar de lagers omheen draaien. Dit is duidelijk voelbaar/zichtbaar in de vorm van speling en enigszins scheve stand van het geheel.

Met één of twee missende rollagers krijg je door speling / ongelijke krachten verdeling een ongelijkmatige slijtage in het plastic lagerhuis. Met als gevolg dat het zich steeds verder in het plastic ‘vreet’ en er steeds meer speling op de as komt. Uiteindelijk zal dit zich  aandienen als een vreemd tikkend/knarsend geluid in je MirageDrive.

Gelukkig heb ik een Top Hobie kayak dealer en die heeft direct het hele hart van de MirageDrive 180 vervangen. Binnen het half jaar nadat ik het nieuwe hart in gebruik heb genomen besluit ik deze uit elkaar te halen voor een inspectie. Tot mijn verbazing is wederom een lager deel weg! Weer één vergeten tijdens de productie?

Nee dat geloof ik niet en het kan (lijkt mij) niet anders dat er wederom zo’n hol lagerdeel is gebroken en in kleinere stukken uiteen is gevallen. Maar ook wanneer alle lagerdelen wel aanwezig zijn is er door speling tussen lagerhuis en de rollagers en vooral het feit dat de plastic as in het lagerhuis van een te zacht plastic is. Overmatige slijtage aanwezig op de as, welke duidelijk zichtbaar is op de diverse foto’s.

Wil dan ook degene die de MirageDrive intensief gebruiken zeker adviseren hem eens te laten nakijken door een deskundige Hobie dealer.

Op het moment van schrijven ben ik met een specialist aan het kijken hoe we de duurzaamheid van de MirageDrive 180 kunnen verbeteren.

 

Op de plastic as is duidelijk de overmatige slijtage te zien. Daarnaast afgebeeld de rollagers waarvan sommige hol zijn en zodoende makkelijk in kleine stukken kunnen breken.

 

Bij de gele pijl kun je de eerste indicatie zien van de slijtage in het binnenwerk, de kier hoort overal in afstand gelijkmatig te zijn. Hoe groter het verloop hoe groter de slijtage van het binnenwerk is.

 Mastvoet en Mastpen probleem?

Naast de overmatige slijtage op de lager delen heb ik ook vervelende ervaringen gehad met de mastvoet-pen combinatie. De afgelopen twee jaar heb ik al vier keer een mastpen gebroken. Alle vier de keren breekt deze mast pen op exact dezelfde plek. De breuk zit telkens halverwege het draadeind wat je in de mastvoet draait.

Heel vreemd als je bedenkt dat bij een aantal pennen ik 100% zeker weet dat ik niet bijvoorbeeld een keer op een steen ben gevaren.

Na uitvoerig onderzoek naar aanleiding van mijn ervaringen ben ik tot de volgende conclusie gekomen.

Het is een combinatie van factoren,

  • de mast pen zelf waarbij de draad in de fabriek te scherp word uitgesneden/ gedraaid in de pen waardoor deze makkelijk verder kan scheuren/breken op het snijvlak.
  • De mastvoet is qua diameter iets te groot is waardoor er een minieme speling aanwezig is tussen mastvoet en pen.

Bij een kleine speling en een te scherp snijvlak van de draad zal deze uiteindelijk breken als men deze maar vaak genoeg beweegt. Dus bij intensief gebruik over een langere periode zal uiteindelijk metaalmoeheid de pen doen breken. Of dit het gevolg is van een slechte batch of pure pech weet ik niet, de tijd zal het leren. Maar ik herhaal het nogmaals voor de meeste kayakvissers is er niks aan de hand!.

Alleen bij intensief gebruik is het aan te raden om de MirageDrive 180 geregeld door je Hobie dealer te laten nakijken/ onderhouden.

Wat natuurlijk altijd een goed advies is ook voor degene die hem minder intensief gebruiken. Zodat we nog lang en met veel plezier onze prachtige hobby met de Hobie kunnen blijven beoefenen.

 

Bijna in plané… tijdens een recente wedstrijd! Ja ik gebruik mijn materiaal intensief ,vaak en leg door mijn liefde voor groot water ook veel afstand af.

De Hobie MirageDrive 360

 

De nieuwste versie van het aandrijving gedeelte van de kayak. is de Hobie MirageDrive 360.

Een geheel nieuw design is de laatste ontwikkeling op MirageDrive gebied met de nieuwe 360 telg. Op de eerste aanblikken lijkt het er in ieder geval op dat deze nieuwste MirageDrive er degelijk uitziet. Waarbij het 180 gedeelte niet meer aanwezig is in de vorm zoals we deze kennen bij zijn voorganger.

Maar dat het geheel nu 360 graden kan draaien via een ingenieus systeem met tandwielen. Niet alleen zijn we dan van die schakel hendels af maar is de bediening tevens veel malen directer. De bediening zit nu op dezelfde locatie als waar je het richtingsroer bedient. Dat lijkt me absoluut een voorruitgang in bedieningsgemak daar je alle aanpassingen op 1 plaats doet.

In eerste instantie komt deze nieuwe MirageDrive 360 alleen beschikbaar op de Pro Angler modellen. Verwacht echter wel dat hij spoedig ook voor de Outback beschikbaar komt. Ze zeggen nu nog van niet omdat dan de kans van omslaan te groot is. Tja maar wie gaat er nu vol gas zijwaarts trappen met je MirageDrive? Om je kayak zijwaarts voort te bewegen? Je gaat toch ook niet haaks op een brandingsgolf liggen?? denk ik dan bij mijzelf.

De tijd zal het leren maar verwacht hem wel te zien op een toekomstige Hobie Outback! Wat wel 100% een puntje word is dat je nooit meer een MirageDrive van een ouder model kunt gebruiken, dat past simpelweg niet. Dus hopelijk is de MirageDrive 360 van een dusdanige kwaliteit dat we ons hierover geen zorgen hoeven te maken.

MirageDrive 180 met kick-up fin technology

De ontwikkelingen bij Hobie gaan razendsnel waarbij ze o.a. voor de 2020 Hobie Outback. De Kick-up fin technologie welke word toegepast in de nieuwe MirageDrive 360 ook hebben verwerkt in de voorganger de MirageDrive 180.

De Kick-up fin technologie zorgt ervoor dat wanneer je bijvoorbeeld op een rots/dammetje vaart de vinnen naar achteren slaan. En vervolgens terugkeren in de originele positie wanneer je het trappen hervat. Hierdoor voorkom je schade aan de mastvoet en bijbehorende pennen. Waarmee de mogelijk kromme pennen in je mastvoet tot het verleden behoren. Ben dan ook zeer benieuwd hoe dit in de praktijk er uitziet en werkt. En of er tevens kleine verbeteringen zijn toegepast aan het hart van de MirageDrive 180!

 

Voor het 2020 model van de Hobie Outback is de 180 MirageDrive voorzien van het Kick-Up Fin mechanisme.

Heeft U vragen of een opmerking omtrent dit artikel of heeft U een vraag over het vissen vanuit een kayak dan kunt U altijd een mail sturen naar info@danielsfishingexperience.com of een kijkje nemen op mijn website!

Met vriendelijke groet, Daniel van der Post

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Dutch Polder Pike
Willem Moorman -
image description
***VIDEO*** Een kleinere boot met grootse daden
Willem Moorman -
image description
Weerspiegeling 30: Twee zielen, twee gedachten.
Willem Moorman -