Getest: De a-marine F460

T.F. Getest

Sportvisboot van het type a-marine F460

De hoofdprijs van de European Pike Challenge 2006

Als je veel met de boot op het grote water vist dan lijkt het af en toe wel of het wekelijks drukker wordt. Er zijn niet veel viswateren meer waar je ’s ochtends alleen aan de helling staat. Op de meeste viswateren is het een drukke bedoening geworden.  Een boot die je tot nog toe niet bent tegengekomen is de a-marine F460. Een polyester boot speciaal ingericht voor de sportvisser. Of deze boot een plaats verdient binnen het segment “sportvissersboot” hebben wij voor u getest

We hebben voor deze test afgesproken met Marco Groenenberg van Evin Watersport, importeur van de boot, zodat we de boot voor een degelijke test een hele dag aan de tand konden voelen. Zoals afgesproken staat de boot ’s ochtends keurig op tijd klaar. De boot is voor deze test uitgerust met een 25PK Suzuki buitenboordmotor en een Minn Kota Vector 55ponds elektromotor. Het eerste wat opvalt is de enorme binnenruimte en grote vlakke vloer in de boot

Als we de boot nader bekijken zien we de navolgende indeling. Aan de voorzijde van de boot bevindt zich een ruim werpplateau. Aan de achterzijde van de boot bevindt zich een grote vlakke bank . In tegenstelling tot veel andere soortgelijke boten is de plaats achterop ruim genoeg om comfortabel en veilig te staan. In het midden van de boot een ruime vlakke vloer met aan beide zijden van de boot een opbergbak voor de hengels.

Aan opbergmogelijkheden in deze boot geen gebrek, zo is er van de voor- naar de achterzijde van de boot:

- In de uiterste punt van de boot een diep opbergvak voor bijvoorbeeld een anker.
- Onder het werpplateau een opbergplaats voor een extra accu en een ruime
  visbun
- Aan beide zijden een hengelkast voor de hengels, met ruimte over voor extra
  hengelsportmateriaal.
- Onder de achterbank een gigantische ruimte voor visspullen een accu, zwemvesten
  etc.
- Aan de achterzijde van de boot nog een kleine bun voor aasvissen.
 
-L X B = 4,60 m x 1,80 m, max. motorvermogen 30 pk langstaart (uit te breiden naar 50 pk)

Al met al kun je in deze boot genoeg spullen meenemen voor twee verwende vissers. Het is alleen jammer dat de hengelkasten voor hengels tot een lengte van 200cm zijn, met aan de voorzijde van de kast een overgang naar een ronde buis waar de toppen van de hengels ingestoken dienen te worden. Niet optimaal om de hengels onbeschadigd te vervoeren.Tevens zou de bodem van deze bak eigenlijk bekleed moeten zijn om beschadiging van de molens/reels te voorkomen.

De boot is met zijn 250 kilo eenvoudig te traileren en ligt dus snel in het water, de praktijktest kan beginnen. Bij het instappen, valt meteen de stabiliteit van de boot op. Deze grote stabiliteit heeft de boot te danken aan zijn semi V-bodem dit geeft de boot een grotere stabiliteit dan polyester rondspant- en semi rondspantboten zoals bijvoorbeeld de Uttern en Rana.

Om op het grote water te komen moeten we een smalle sloot uitvaren, we doen dit op de elektromotor welke achterop de boot is gemonteerd. Op de boot is een speciale montageplaats voor de elektromotor gemaakt. De boot is redelijk te besturen met de elektromotor maar waaiert wel een beetje uit.

Bij onze testboot is een deel van de achterbank weg/opklapbaar zodat je dwars in de boot kunt zitten, eigenlijk een must als je zonder rugpijn wilt verticalen. Het probleem is echter dat het wegklapbare deel behoorlijk in de weg zit. De elektromotor is daardoor moeilijk te bedienen. Wij zouden deze klep direct demontabel maken zodat deze uitneembaar is tijdens het verticalen. Wel netjes is de opstaande rand tussen de spiegel en de bank, deze houdt met ruw water veel spatwater tegen.

Op het grote water aangekomen starten we de Suzuki en varen de plas op. De boot stuurt goed en als we flink gas geven is de boot opvallend snel in plané. Er zit geen snelheidsmeter op de fishfinder maar we schatten dat de boot rond de 25km/h al goed planeert. Er staan weinig golven dus het water is rustig.

We varen flink door onze eigen golven en blijven netjes droog, de sprayrail doet zijn werk goed onder deze omstandigheden. De boot voelt stabiel aan en ook in snel genomen bochten blijft de boot goed op koers. Jammer is wel dat als we scherp naar rechts sturen deze stuurknuppel iets te snel tegen de spiegel komt en daardoor een maximale uitslag niet toelaat.

Genoeg gespeeld, we willen ook nog een tijdje vissen. We leggen de boot op de wind en samen met mijn zoon beginnen we te vliegvissen. De ruime staplaatsen voor- en achterin de boot zijn zeker voor deze manier van vissen ideaal. Echter de boot drift niet precies zoals wij dat willen.

Steeds nadat de boot is gecorrigeerd gaat hij in de lengterichting van de wind liggen. We willen graag dat de boot dwars op de wind blijft driften maar het lukt niet totdat mijn zoon achterop de boot gaat staan en ik voorop. Nu blijft de boot netjes driften. Het verschil in gewicht, ca. 40 kilo, zorgt ervoor dat de punt van de boot precies genoeg weerstand in het water ondervindt om netjes dwars op de wind te blijven liggen. Zo zie je maar dat je met het gewicht van bv. één accu de drifteigenschappen van een boot al flink kan beïnvloeden.

Na de uitgebreide test varen we terug naar de kant waar Marco ons op staat te wachten met de trailer. De boot wordt snel op de trailer gezet en na een kort gesprek nemen we afscheid.

Samengevat: De a-marine F460 is zo lijkt het, een boot die best zal aanslaan. Als we dan zijn prijs van ca. 4.500,00 € in ogenschouw nemen verwachten we dat gezien de prijs-kwaliteit verhouding de boot veel mensen zal aanspreken. De motor hoeft volgens ons niet noodzakelijkerwijs 25pk te zijn, ook met een 9,9 of 15pk zal de boot uitstekend varen.

Standaard zitten er in de boot geen stoelen echter zijn deze wel eenvoudig in te bouwen. De complete vloer van de boot is voorzien van een houten onderplaat waar een stoelpoot eenvoudig op kan worden gemonteerd.

Tevens bevindt zich in de rand van de boot een pvc doorvoerbuis zodat eenvoudig bekabeling van voor naar achter kan worden doorgevoerd. Bij de dealer zullen deze zaken allemaal voor u worden ingebouwd en kunt u de boot helmaal naar uw zin en niet onbelangrijk, portemonnee laten uitvoeren.

Samenvattend:

Dit vonden we goed:    de prijs
                                    
veel ruimte aan de binnenzijde
                                    stabiele boot
                                    goede vaareigenschappen

Dit vonden we minder:  drifteigenschappen, gevoelig
                                     geen opbergruimte voor lange hengels
                                     maximale stuuruitslag begrenst

Nu al een beste boot, maar met een aantal kleine aanpassingen een heel beste boot die bij veel mensen in de smaak zal vallen. Veilig op het grotere water en goed handel- en trailerbaar op kleinere plassen en vaarten. Een echte no nonsens boot!

uitstekend getest             

Distributeur van de a-marine is Evin Watersport www.evin.nl
Voor informatie
info@evin.nl




 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Westin Edge Dynamic spin G.C.getest
Willem Moorman -
image description
Test DK River hengel
Willem Moorman -
image description
Test Godfather III Specialist 270 Spinning.
Willem Moorman -