Fjordline Noorwegen, meer dan een overtocht alleen

Fjordline Noorwegen, meer dan een overtocht alleen 

Door Team Total Fishing International (Leonard Muys en Ron Smits) 

Om onze bestemming Nautnes in Noorwegen te bereiken, zijn we twee keer 16 uur te gast bij Fjordline Noorwegen aan boord van MS Stavangerfjord (heenreis op 14 september 2015) en de MS Bergensfjord (terugreis 21 september 2015). 

De Stavangerfjord brengt ons van Hirtshals (DK) naar Bergen (N) en de Bergensfjord brengt ons van Bergen weer terug naar Denemarken.


Het schaalmodel van de MS Stavangerfjord.


Fjordline verzorgt de dagelijkse overtochten tussen Denemarken en West Noorwegen. De beide schepen zijn 170 meter lang, 27,5 meter breed, wegen 3.900 ton en hebben 10 dekken. De MS Stavangerfjord is het eerste cruiseschip, dat volledig op aardgas als brandstof voortbewogen wordt.


De motoren gebruiken alleen aardgas als brandstof, waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen tot een absoluut minimum wordt beperkt.


Het inchecken in Hirtshals gebeurt snel en vriendelijk en even later staan we te wachten op de veerboot.


Heel vriendelijk personeel tijdens het inchecken.



Wachten op de veerboot.


De poort gaat open en het personeel leidt ons naar de juiste plaats. Na het parkeren van de auto en boottrailer gaan we naar onze hut (één van de 306 hutten aan boord).


Onze hut.



Capaciteit voor ca. 600 auto´s aan boord


In onze hut is een douche, wastafel en toilet beschikbaar. Er zijn vier bedden voorzien: twee banken die opklapbaar zijn met daaronder een groot bed en twee in het plafond, die uitklapbaar zijn.

Er kunnen 600 auto´s en 1500 passagiers mee, terwijl er in het hoogseizoen 90 bemanningsleden aan boord zijn. Deze blijven 14 dagen aan boord en verblijven in het gedeelte uitsluitend voor de bemanning. Na de 14 dagen aan boord worden zij afgelost door een nieuwe bemanning.

Om 20.00 uur vertrekt de MS Stavangerfjord uit Hirtshals (we zijn de volgende dag om 12.30 uur in Bergen). Om 22.00 uur is er een entertainment voorzien in de lounge bar. Wij nemen onder het genot van een drankje alvast plaats. Een prachtig lichtspel, zang en dans door vier artiesten wordt ons aangeboden en houdt de gasten tot 02.00 uur bezig. Hierna zoeken wij ons bed op.


In afwachting van wat er komen gaat zoeken we vast een plaatsje in de lounge bar.



Hier kunt u uw drankje bestellen tijdens het entertainment.



Entertainment tot 02.00 uur met een prachtige lichtshow.


Na een goede nachtrust en een lekkere douche gaan we in één van de drie eetgelegenheden ons ontbijt nuttigen, waarna we ons om 10.00 uur bij de receptie melden voor de rondleiding. Naast de receptie, die 24 uur open is, staat een geldautomaat waar u Noors, Deens of Euro´s kunt pinnen.


De receptie is 24 uur open.


Dhr. Henrik Caludann leidt ons rond. We hebben werkelijk alle ruimten van dit schip bezocht.


Dhr. Henrik Caludann in gesprek met Leonard.


Op dek 7 vindt u de eetgelegenheden: Commanderbuffet, Oasis Garden Cafe en Grieg steakhouse (heerlijke biefstuk), terwijl er ook een aparte Bungalow Wines en Tapas bar is.


Commander Buffet.




Aan boord bevinden zich heel veel conferentie zalen, waar u onder andere uw zakelijke besprekingen kunt voeren. In de lente en herfst worden er regelmatig feestjes gehouden en mini (muziek) cruises georganiseerd.

Tijdens de laatste mini cruise waren er 4.500 gasten aan boord. Heel veel vissers naar Noorwegen maken dankbaar gebruik van Fjordline en komen uitgerust aan in Noorwegen. Bovendien speelt Fjordline graag in op bijvoorbeeld de wereldkampioenschappen voetbal, door op een groot tv scherm de diverse wedstrijden te laten zien. Zo hoeft u niets te missen.


Eén van de vele conferentiezalen.

Overnachten aan boord kunt u net zo duur of goedkoop maken als u wilt. Er zijn slaapstoelen, eenvoudige standaardhutten tot een hele luxe suite toe.


De zeer luxe suite.



Standaardhut voor 4 personen.


Alcoholhoudende dranken zijn duur in Noorwegen en daarom is er ook een taxfree shop, waar u op open water taxfree kunt shoppen.


Belastingvrij inkopen in de taxfree shop.


Om alle gasten aan boord dagelijks van vers brood te voorzien is er een bakkerij in de keuken aanwezig, waar de bakker iedere nacht om 01.00 uur begint met het bakken van brood voor de volgende ochtend.


De keuken


Iedere nacht wordt hier vers brood gebakken.


Om van het prachtige uitzicht te genieten kunt u ook naar buiten. Het mooiste uitzicht heeft u op het zonnedek, hier is tevens de mogelijkheid om uw hond onder te brengen in het honden hotel.


Het hondenhotel met binnen afzonderlijke hondenhokken. U kunt uw hond gerust mee nemen voor een wandeling.


Eén dek lager is ook mogelijk om te genieten van het uitzicht. Dit dek is tevens voorzien van een landingsplaats voor een helikopter.


Prachtig uitzicht vanaf het helikopterdek.



Mooie uitzichten.

De veiligheid aan boord is heel belangrijk. Daarom zijn er ruim voldoende reddingsboten aanwezig aan beide zijden van het schip. De evacuatie, ingeval van een calamiteit wordt wekelijks geoefend aan de hand van het gekozen calamiteit scenario.

Heel indrukwekkend is de motorruimte en de controle kamer. Beide schepen hebben ieder vier Rolls Royce motoren van elk 7355 PK, wat overeenkomt met 5485 KW. Men gebruikt slechts twee motoren, zodat deze voor 80% gebruikt worden en niet vier motoren die slechts 40% gebruikt worden.


Eén van de vier Rolls Royce motoren.


Elke motor heeft 12 cilinders (van 42 centimeter) en worden door aardgas aangedreven. Om tijdens calamiteiten toch de continuïteit te kunnen garanderen zijn er twee identieke en onafhankelijke motorruimte. Wat ons direct op valt is dat de beide motorruimte er bijzonder netjes uitzien.


Eén van de twee engine rooms. Brandschoon.


Er ligt nergens vuil op de grond en het is beslist niet overdreven dat je er van de vloer kunt eten. Voorts zijn er nog dieselgeneratoren voor de stroomvoorziening en een stoomturbine (uitgang stoom 500 °C). Om de motoren van brandstof te voorzien hebben beide schepen elk twee gastanks waar 315 m³ vloeibaar aardgas ligt opgeslagen.


De gasleiding naar de beide motoren. In deze grote leiding loopt de kleinere gasleiding en een ventilatie systeem met gasdetector geeft alarm als de kleinere gasleiding een lekkage heeft.


In de beide tanks heerst een opslag temperatuur van min 105°C. Om tijdens slecht weer het comfort aan boord te garanderen zijn er twee hydraulisch aangedreven stabilisatoren (stuurboord en bakboord elk één). Eenvoudig gezegd is dit een uitschuifbare vin van 8 tot 10 meter.


De controle kamer van de motoren en energievoorziening.



Monitoren geven de beelden weer aan stuurboord en bakboord, maar ook voor – en achterzijde van het schip


Als laatste bezoeken we de brug van de MS Bergensfjord. Een grote ruimte over de gehele breedte van het schip.


De brug. Hier wordt het schip bestuurd en vindt de interne en externe communicatie plaats.


De brug is toch wel de ruimte met het mooiste uitzicht. Aan de zijkanten is de brug uitgebouwd, zodat er zicht is naar achter en opzij.

De besturing van het schip gebeurt in het midden van de brug, waar continu twee brugofficieren aanwezig zijn. Het schip wordt bestuurd door een heel klein handeltje.


Voor de diverse rampscenario´s zijn er procedures opgezet en staan er gele koffers met instructies klaar op de brug, om zeer snel en adequaat te kunnen reageren.



De gele koffers met instructies bij eventuele calamiteiten.



Diverse scenario´s zijn voorbereid.


Wij waren bijzonder onder de indruk van de gastvrijheid en vriendelijkheid van het personeel aan boord en in de haven, de orde en netheid, milieu en veiligheid, maar ook het logistieke proces.

Zodra de gasten uit hun hutten zijn vertrokken, wordt de vuile was opgehaald en worden de bedden weer voorzien van schoon beddegoed. Een steeds wederkerend proces waarvan de gasten nauwelijks enige hinder ondervinden, door een goede planning in het toekennen van de hutten.

Van de bevoorrading van het schip merkt niemand iets, met uitzondering van het tanken van aardgas. Hiervoor liggen we wat langer in Stavanger aan wal. Aan de bakboordzijde van het schip wordt in verband met de veiligheid de toegang verboden.

Een hele belevenis om eens achter de schermen te mogen kijken van zo’n groot cruiseschip. Fjordline, heel hartelijk dank voor de gastvrijheid aan boord. Volgend jaar maken we weer graag gebruik van uw diensten voor onze volgende visreis naar Noorwegen voor Visreis.nl
 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
De Allrounder
Marc Borst -
image description
De Allrounder 94: ( Deel 2 )
Willem Moorman -