Fin-Nor Heilbot Festival 2019: Dag 1

Voor dag 1 hadden we de aanreisdag en die begint altijd met het inchecken op Schiphol. Allemaal blije gezichten en enthousiastelingen. Oude bekenden maar ook nieuwe fanatiekelingen. Het is altijd weer een feest der herkenning en gezelligheid om elkaar te zien.

Vervolgens hebben we een prima reisdag gehad. Met SAS van Amsterdam naar Oslo en daarna door naar Tromso. Een kleine vertraging van 15 minuten mocht de pret niet drukken en in Oslo waren we ook maar 1 uur voordat we doorvlogen. Dus al met al verliep dat deel van de reis heel vlotjes en het enige minpunt was dat de hengelkoker van Arie Krijgsman in Oslo was achtergebleven.

Na een missing report snel en de toezegging dat hij de volgende dag zou worden gebracht snel door de bus in, de veerboot op, de bus weer in en daarna met 28 man de supermarkt in. De blik in de ogen van supermarkt eigenaar was dan ook echt een “priceless” ervaring. Die zag in een half uur een maandomzet binnen komen. Vervolgens kwamen we aan in Torsvag waar we de kamers werden toegewezen en ook meteen de safety drill werd afgewikkeld. De reden daarvoor was dat het de volgende dag een topdag zou zijn om te vissen en we daar eigenlijk geen tijd verloren wilden laten gaan. Al met al zaten we om 23.00 uur aan de avondmaaltijd en waren we goedgestemd om de volgende dag vroeg er op uit te gaan.

En wat werd het een mooie dag! Ik maak aan het einde van elke visdag altijd een ronde langs alle woningen om de afgelopen en de volgende visdag te bespreken. En bij alle 9 boten was het eensluidende antwoord dat het een topvisdag is geweest. Supermooi weer, in de middag stonden we in het truitje te vissen. Voor de kenners onder ons, we zijn naar Gasan gevaren met 7 boten omdat dit de verste locatie is die we waarschijnlijk de rest van de week niet meer gaan bereiken ivm het aankomende weer.

Alle boten hebben een grote hoeveelheid grote kabeljauw gevangen en met heel veel exemplaren boven de 1 meter was dit een beetje de standaard. Ze waren prima te vangen op zowel shad als koolvis. Maar de grote afwezige was “mrs heilbot”. Enkel Bart slaagde er in een exemplaar van 115 cm en Pieter Jan een exemplaar van 90 cm te landen. Onvoorstelbaar dat met 7 boten er slechts 2 heilbotten gevangen worden. Maar ja, daarvoor noemen ze het vissen en de heilbotten stonden vandaag duidelijk niet aan.

Lars met de “Krijgsmannen” en Ronald samen met Ed zijn vandaag naar het westen gevaren en dat was de betere keuze. Lars en de “krijgsmannen” hadden 6 heilbotten aan boord waarvan de grootste 90 centimeter. Het humor level was ook optimaal aan boord en Jan heeft vandaag met een mooie zeewolf ook een van zijn drie PR’s verbeterd. En zo zijn er zeker nog 10 vandaag PR’s gesneuveld vandaag.

Ed en Ronald vingen twee botten die niet aan de maat waren maar ook bij hen overheerste de mooie visdag. Opvallend is wel het aantal heilbotten wat gemist of verloren is vandaag. Ed die letterlijk de kabeljauw die hij aan het vangen is verslonden ziet worden door een ruim 150 cm grote heilbot die over de kabeljauw heen schuift en vervolgens knapt de onderlijn bij de aanslag. Bij Lars eenzelfde verhaal op een hele koolvis als aas. De “van der Wallen” die tot 2 maal toe ruim 45 minuten bezig zijn met een vis en hem uiteindelijk niet mogen vangen. Heel bijzonder en onder het genot van een biertje een machtig mooi verhaal.

Maar de conclusie van alle vissers vandaag dat het een hele mooie visdag was en de vrolijke gezichten maken het gemis aan heilbot dan toch weer goed. En we hebben nog 5 dagen! Waarvan morgen de eerste. Dus tot dan maar weer.