‘Explosie’ in de jungle van Suriname: Deel 1

‘Explosie’ in de jungle van Suriname

Waar is de rest van de groep?’ vraagt Jef. Die zijn al doorgelopen, gaat nu maar ook snel door de douane, anders komt u echt te laat”, zegt de grondstewardess van KLM tegen me.

Snel help ik Jef met z’n bagage; op de klok hebben we nog minder dan 10 minuten om de bagage voor onze vlucht nog in te checken. Yes.. gelukt. Nu moet hij alleen nog even zijn visum kopen, met rode vlekken in zijn nek rent hij naar de balie in de andere hal.

Na een vlucht van 9 uur.

Jef is onze oudste deelnemer aan de groepsreis naar Suriname. In de trein pleegde hij al een verontrust telefoontje. Het bleek dat er onderweg een bovenleiding was gesprongen. 3 treinen werden samengevoegd en dat midden in de spits. Ruim 1400 gedupeerde forensen en onze Jef zat er midden in.

Sightseeing Paramaribo

We zijn wel eens relaxter vertrokken, maar gelukkig lukt het allemaal. Net op tijd voegen we ons bij de anderen op pier 17. Onze vlucht naar Paramaribo kan beginnen.De vlucht verloopt voorspoedig en bij aankomst op Zanderij Airport worden we opgewacht door onze gids Raymond. De bus staat al gereed voor transfer naar het hotel, een rit van dik 1,5 uur. Na een lange vlucht van 9 uur willen we eigenlijk niets liever dan een koude douche en naar bed. Maar eerst gaan we nog een hapje eten in het centrum van Paramaribo.

Nog even shoppen bij Tomahawk

Voordat we daadwerkelijk aan onze visavontuur starten, hebben we nog een dag om te acclimatiseren. Deze gebruiken we voor een beetje sightseeing bij Fort Zeelandia & de Palmentuin en om de nodige alcoholische versnaperingen in te slaan. Dit doen we echter niet, voordat we eerst nog wat laatste inkopen doen bij tackleshop Tomahawk. Hier hebben we voorafgaand aan onze komst al het nodige besteld. Tijdens het rondlopen, blijkt dat de materiaalprijzen in Suriname toch een stuk vriendelijker zijn dan bij ons in Nederland.

Per comfortabele AC mini Van.

De volgende ochtend gaat de wekker om half vier. Keurig op tijd worden we opgehaald. In het duister rijden we naar het huis van Raymond. Hier worden we opgewacht met een lekker ontbijtje. Onze reis vervolgt zich met een 4-urige bus rit naar South Drain, aan de monding van de Corantijn rivier. De boten liggen al klaar om ons uiteindelijk 300 kilometer zuidelijker te brengen naar onze eindbestemming, de Wonotobo watervallen.

De boten liggen al voor vertrek.

Nog een lange reis voor de boeg.

Eenmaal ingestapt varen we over een koffiebruine Corantijnrivier richting Apoera. Op het heetst van de dag komen we daar aan. Vanuit de keuken komt een grote pan tevoorschijn en schotelt men ons een heerlijke maaltijd voor. Na deze lunch –break zetten we de reis voort.

Even een heerlijke lunch.

Onderweg merken we dat het landschap langzaam veranderd; we zien steeds minder dorpjes en bewoning, het bruine water wordt steeds helderder en de oevers krijgen steeds meer weg van het echte tropische regenwoud. Hoewel het uitzicht op het oerwoud nooit verveelt, zijn we toch wel blij als we bij onze overnachting lodge op Matapi aankomen.

We zitten op de helft van de trip.

Na een vaartocht van nog eens 5 uren is het heerlijk om een beetje te zwemmen, te vissen en een koud Parbo-tje te tikken(Surinaams bier) op de veranda van onze lodge. Hier slapen we comfortabel op bedden, met airco, mobiel bereik EN Wi-Fi. Dit is het verste punt dat er nog telefonisch contact mogelijk is met de bewoonde wereld en we zijn nu halverwege.

Het geluid zwelt aan...

In samenwerking met Ahoy Hengelsport Rotterdam organiseert Tight Lines Visreizen een informatie middag over het vissen in Suriname.

Dit doen we op zondag 9 februari 2020. Aanvang 12.00 uur tot ca. 16.00 uur.

Adres : Ahoy Hengelsport, Dordtselaan 130-138 te Rotterdam

Eén belangrijk verzoek hierbij, wilt u ons voorafgaand aan uw komst svp. het aantal  personen even doorgeven. Stuur hiervoor svp. even een mailtje naar info@tightlines.nl of een belletje naar 06-24518180

Van 29 september t/m 12 oktober 2020 organiseert Tight Lines weer een reis naar Suriname. Check voor meer informatie https://tightlines.nl/groepsreis-suriname/