Westin Edge Dynamic spin G.C.getest

Door Ron Smits
 
De hengel is gebouwd als reishengel, met zijn transportlengte van vierenzeventig centimeter en de bijgeleverde eenvoudige PVC hengelkoker en stoffen foudraal, is de hengel eenvoudig mee te nemen in de auto. 
 
Ook in het vliegtuig is deze hengel eventueel als handbagage gemakkelijk mee te nemen. Mocht u de hengel in het bagage ruim van het vliegtuig willen vervoeren, is een stevigere hengelkoker wel noodzakelijk.
 
Met een transportlengte van vierenzeventig centimeter is deze hengel erg gemakkelijk te vervoeren.
 
De hengel is keurig netjes gebouwd en heel mooi afgelakt. Speciaal ontwikkeld voor de zeeforel in Denemarken, vandaar ook dat de minimum maat van veertig centimeter van de zeeforel in Denemarken is aangegeven op de hengel. 
 
Zo zijn ook de maten van vijfenveertig (vaak hanteren de Deense sportvissers zelf de vijfenveertig centimeter als minimum maat) en vijftig centimeter op de hengel vermeld. Voor het juist in elkaar zetten van de vier afzonderlijke delen zijn op de hengel duidelijk zichtbare streepjes aangebracht.
 
De hengel is door de lengte van het handvat gemaakt om tweehandig ingeworpen te worden. Persoonlijk vind ik het handvat iets te lang. Het handvat komt bij mij voorbij mijn elleboog. Maar dit is uiteraard voor iedereen verschillend. 
 
Ik vis graag met een handvat met een maximale lengte van eenendertig centimeter, gemeten van de onderzijde van de molenhouder tot de onderkant van de hengel. Hierdoor kun je bewegingen met de hengel maken vanuit de pols, de elleboog en ook vanuit de schouder.
 
Mooie met rood wikkelgaren afgewerkte details.
 
De hengel heeft een gewicht van honderdtachtig gram, is redelijk zacht, heeft drie versterkte oversteekverbindingen en heeft voldoende éénpoots geleideringen. Er zijn éénpoots geleideringen en oversteeksluitingen gebruikt, dit is gedaan om de hengel lichter te maken en om de hengel wat strakker te laten aanvoelen. Bovendien kost de hengel hierdoor minder.
 
Kurken handvat. 
 
Voor het vissen op zeeforel is deze hengel zeker snel genoeg. De haak zetten is bij zeeforel vaak niet echt nodig en de redelijk zachte hengel vangt de klappen van de zeeforel heel goed op. Een te harde (te strakke) hengel kan het lossen van de haak uit de bek van de zeeforel tot gevolg hebben tijdens de sprongen die hij boven water maakt en de kopschuddende bewegingen in het water. 
 
Daar heeft deze hengel zeker geen last van. De kracht die op de lijn en de hengel wordt uitgeoefend tijdens de dril wordt, goed en gelijkmatig gedoseerd, naar de molenslip afgevoerd.
 
De balans ligt op zevenenzestig centimeter vanuit de onderkant van de hengel, dit is ongeveer net onder de eerste oversteeksluiting. Met een Penn Atlantis 2000 molen ligt de balans op vierenvijftig centimeter. Er zijn geen voorzieningen opgenomen in deze hengel om de balans aan te passen. De hengel ligt met deze molen heel fijn in de hand.
 
Fuji molenhouder.
 
Ik heb geworpen met pluggen van 22 gram en 17 gram. Met de 22 grams plug werpt de hengel goed, bij de 17 grammer moest ik wat meer fysieke kracht inzetten. De registratie op de top van de bewegingen van dit kunstaas waren heel goed. 
 
Men kan, zoals bij alle kunstaas (pluggen) hengels, waar op grote afstanden gevist worden, niet het maximale werpgewicht gebruiken. Door de weerstand van het water op de gevlochten lijn en de weerstand van het kunstaas ten opzichte van water zal de hengel ver doorbuigen en zal daarom de bewegingen van het kunstaas niet meer weergeven. 
 
Veel aandacht voor details: aangebrachte streepjes voor precieze bevestiging van de afzonderlijke delen. Versterkte oversteek sluitingen en RVS verkasoogje.
 
Voor de zeeforel is de medium zachte/harde actie van de hengel prima. Een vierdelige reishengel mag je nu eenmaal niet vergelijken met een tweedelige hengel. Net zoals je een tweedelige hengel niet mag vergelijken met een hengel, die uit één geheel bestaat. 
 
Onder het vissen had ik overigens  weinig hinder van het feit dat de hengel uit vier delen bestond. Hier hebben de ontwerpers goed aandacht aan besteed.
 
Als reishengel scoort deze hengel ruim voldoende (7,5) 
 
Op een rijtje:
  • Test hengel: Edge Dynamic spin G.C. 
  • Ontwikkeld door: Westin Denemarken
  • Speciaal ontwikkeld: Reishengel voor de zeeforel 
  • Blank: Toray  
  • Lengte: 2,70 m
  • Arbeidsvermogen: 18 Lb
  • Werpvermogen: 30 gram
  • Delen: 4
  • Eigen gewicht: 180 gram
  • Transport lengte: 74 centimeter
  • Geleide ogen: 9 relatief kleine éénpoots geleideringen +  top oog, alle van Sea Guide OS-SS 
  • verbinding: 3 originele versterkte oversteekverbindingen
  • Vervaardigd: Machinaal
  • Handvat: Kurken handvat van 57 centimeter 
  • Molenhouder: Fuji (R)  IPS
  • Handvat:: Kurk
  • Afwerking: Mooi strak gewikkeld en afgelakt. Zeer gedetailleerd netjes afgewerkt
  • Actie: Medium, redelijk zacht
  • Buiging: Progressief en ruim voldoende body om kracht te zetten tijdens de dril
  • Verkasoogje: RVS