Trailer
Wie heeft er ervaring met een patent trailer van TTH ?
Ik ben zelf in het bezit van een 2700 tth patent trailer. De wielen zijn niet erg sterk en de boot staat scheef op de trailer.
Wie heeft gelijk soortige ervaringen ?
Gerrit, .(JavaScript must be enabled to view this email address), Bleiswijk, 22/05/2017

REAGEER

Gravatar
Vonkie
.

Welke boot heb je, dat je zo'n zware trailer nodig hebt?
En over welke wielen heb je het?

  • about 6 years and 11 months geleden
Gravatar
Gerrit
.Bleiswijk

Het betreft een aluminium boot.
Het gaat over de wielen waar de boot opstaat

  • about 6 years and 11 months geleden
Gravatar
Gerrit
.Bleiswijk

Op de tth trailer staat een aluminium boot . Het betreft de wielen waar de boot op staat.

  • about 6 years and 11 months geleden
Gravatar
Jeroen
.

Als 'ie scheef op de trailer staat lijkt me het meer een idee om 'm een keer goed af te stellen. En als de boot er scheef op ligt krijg je drukpunten waardoor er te veel gewicht op een plek drukt. De rollen slijten dan inderdaad sneller.
Ik zou dus de beschadigde rollen vervangen en alles een keer goed afstellen..

Jeroen

  • about 6 years and 11 months geleden
Gravatar
Vonkie
.



Dat en boot scheef op de trailer komt te staan heeft meestal te maken met een slechte afstelling. Kan bijv. zijn dat de boegsteun te hoog/laag staat, waardoor de romp resp. omhoog wordt getild of juist te veel neerwaartse druk wordt uit geoefend op de romp. Hierdoor gaat t wringen en kunnen de kiel- kim rol hun werk niet goed doen.

Een ander veel voorkomend probleem is dat bij het traileren de verticale afstand tussen boot trailer te groot is. Dit kan makkelijk verholpen worden door de trailer verder het water in te rijden, tot de as(sen) van de eerste rol(len) minstens even hoog is als het wateroppervlak. Liefst nog wat verder, zodat de boot nog wordt gedragen door het water alvorens zicht te 'zetten' op de kimrollen.
Om een of andere reden is men hier in NL er hartstikke huiverig voor om de trailer het water in te rijden, zoals het in de rest van de wereld wel gebeurd. Sowieso is het hier in NL niet eens nodig om verder dan banddiep het water in te rijden. (Overigens is te diep het water inrijden ook niet goed voor het centreren van de boot.)

Het klim/kantelsysteem (zowel op/neer als zijwaarts kantelende rollen) in combinatie met kantelende kimrollen/wielen, zoals de TTH 2700, worden steeds vaker gebruikt.
Het reduceert een heel stuk van bovengenoemde problemen.
Bij boten met een vlakke bodem komt dit systeem minder goed tot zn recht, maar zeker wel bruikbaar.

Ik weet niet precies welke wielen TTH gebruikt, maar de draagkracht van zulke wielen is 200 tot 450kg per stuk. Dus het 'slechtste' geval (16x200) 3200kg of in het 'beste' geval 10.000kg!
Zo zwaar is je boot denk ik niet!

Verder mag je wat scheutiger met info zijn.
Wat voor romp heeft de boot met een Deep V, semi V of een platbodem?
Welk gewicht?
Merk + type van de boot is ook goed?
Foto's zeggen nog veel meer.

  • about 6 years and 11 months geleden
Gravatar
Gerrit
.Bleiswijk

Bedankt voor alle reacties
Het betreft een itrailer van tth (2700) tth geeft aan dat deze trailer geen afstelling behoeft.
Elke boot zou er probleemloos op moeten passen. Helaas is dat niet waar. Ik heb een boot met een redelijke diep v bodem. Hierdoor centreert de trailer 2 maal en staat de boot van achtere scheef op de trailer.
Kortom ik ga kijken wat ik nog kan afstellen aan een trailer waar je niet veel aan kan afstellen.

  • about 6 years and 11 months geleden
Gravatar
Vonkie
.

Dit systeem kent geen kielrollen.
In zoverre hoef je de kimrollen niet af te stellen tov de kielrollen, zoals gebruikelijk bij traditionele systemen. De rollen van het kantelsysteem volgen de contouren van de romp en verdelen automatisch het gewicht over 2 rollen.
Juist boten met een diepe V bodem profiteren het best van dit systeem.

Ik weet nog steeds niet welke boot je hebt(*!) Indien je boot ribben heeft, kan het zijn dat een wiel precies op zo'n rib uitkomt en de boot wat opzij duwt. Maar dat gebeurt eerder bij lichtere boten. (*gewicht van de boot !)
Of zoals ik eerder schreef, is de lier op de boegsteun zeg te laag gemonteerd, waardoor de achterkant vd boot omhoog wordt getild, dus lichter wordt en meer kans heeft op scheef trekken..

  • 6 years and 10 months geleden