toekomst hengelsportwinkel
Beste collega's

Ik hoorde dat Wesdijk hengelsport gaat stoppen met de winkel, uitverkoop in september en oktober en dan online verder en een showroom erbij.
Online zal dus wel de toekomst zijn anders ga je geen winkel sluiten.
Nu ben ik zelf ook een echte online shopper en vraag me af;
Waar kopen jullie je materialen? Online of nog ''ouderwets'' in de winkel?

Ik bestel zelf 95% online, hier in de buurt zijn helaas geen goede winkels. Ik vind het zonde van mijn tijd om in de auto te stappen en dan vervolgens in de winkel het niet op voorraad is. Online is het makkelijk, gewoon de aanbiedingen afwachten en dan bestellen, laten bezorgen bij Primera en ophalen wanneer het met uitkomt. Online is het vaak goedkoper en geen autokosten.
Bestel zelf overal en nergens, probeer wel de Nederlandse economie te steunen.
Het enige minpunt online vind ik dat ik geen hengels kan ''proberen''.
Ik denk dat er sws binnen 5 a 10 jaar heel veel gaat verdwijnen, momenteel gaat het economisch goed en wat is er nou leuker dan nieuwe spulletjes kopen voor de hobby. Een flinke crisis en een steeds groter worden marktaandeel voor online shoppen en het is gedaan met de fysieke (hengelsport)winkel.

Wat is jullie mening?









Peter, onbekend, 06/09/2019

REAGEER

Gravatar
Barry
.

Voor alle winkeliers is het een moeilijke tijd. Winkels met een goed assortiment en webshop zullen overeind blijven.
Persoonlijk denk ik dat een goede relatie met elke detaillist, dus ook de hengelsportzaak, zijn vruchten afwerpt.
Prijs is daarbij van minder belang.
Voor alleen een zakje wartels heb je toch een winkel nodig, want via het web wordt dat wel erg duur.
Ik las van de week dat een grote jongen als Raven ook niet alles heeft.
Koester de middenstand!! Je heb ze uiteindelijk echt nodig!

Ik kom al 18 jaar bij dezelfde zaak en wordt daar inmiddels met enige voorrang behandeld. Ik kan bijvoorbeeld hengels proberen en ze terugbrengen als ze me niet bevallen.
Betaling pas als ik een stok daadwerkelijk houd.


  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Dampe
.SKW

Ik vind helemaal mooi.

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Stefan Groenheide
.Krimpen aan den IJssel

Dacht dat Wesdijk ging verhuizen en niet stopt met de winkel

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Ludo
.Borgharen

Goede vraag Peter.

Zelf koop ik nooit hengelmateriaal online. Ik zou niet weten hoe ik de actie van een hengel of molen zou kunnen inschatten vanaf een scherm.

Bij Action en Lidl vind je tegenwoordig voor een euro doosjes haakjes waar er meer dan 100 in alle maten in zitten. Gisteren vond ik er een korte hengel met molen en lijn voor 8 euro.
Op die molen zit dan gekinkte lijn; die gaat samen met de hengel de vuilnisbak in.
Lijn opgespoeld met Teklon uit de hengelsportzaak en klaar is kees.
Prima molen voor 8 euro!

In de hengelsportzaak kom ik voornamelijk voor maden en wormen.
Dobbers vond ik bij die supermarkten ook : 10 voor iets van 85 cent.
Ook ander klein spul als lood.
De hengelsportzaak kan er niet mee concurreren helaas..

De sportvisser met kennis van zaken kan online kopen.
Maar de beginner is afhankelijk van een fysieke winkelier die ook nog wat uitleg kan geven. Ziehier waarom er steeds minder jeugd de eerste stap naar de visserij maakt.

Zelf keek ik vroeger op weg van school naar huis hoe sportvissers een visje vingen. Dat wilde ik ook! Vervolgens met m'n zakgeld naar de hengelsportzaak: "Sander was op voorn aan't vissen; ik wil ook zo'n tuigje".
Dan kreeg je advies in de trant van: "met dit tuigje en dat aas moet het lukken en het peilloodje krijg je er gratis bij".
Ik zie kinderen die info en dat enthousiasme niet van internet halen. Zeker niet als ze geen (o)pa hebben die hun meeneemt naar het water. Die had ik ook niet.

Ik vraag me wel eens af of er daadwerkelijk zo veel hengelsportmateriaal online gekocht wordt dat daardoor de hengelsportzaken verdwijnen.
In mijn kennissenkring is dat in ieder geval niet zo.

Wat me wel opvalt is dat ik steeds minder vissers zie aan de waterkant.
Zou dat niet de oorzaak zijn van al die faillissementen ?
Maar als ik dan weer kijk naar de stijgende verkopen van vispassen kan dit niet kloppen.
Stiekem bekruipt me dan toch het gevoel dat het onmogelijk is dat er zoveel vispashouders zijn als wordt voorgewend....

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Nick
.Mijdrecht

Ik rij graag een uur om bij Hengelsport Fauna te gaan winkelen. Vind het nog steeds prettiger om dingen in mijn handen te hebben en visueel te zien dan via een pc of tablet!

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
john
.

ik sluit me aan bij Nick...
Maar toch als je bv al een molen hebt en er tevreden over bent...kun je effe op internet kijken voor zo'n zelfde molen...je weet dan wat je koopt...en kunt zoeken naar de goedkoopste shop...
Maar wat Ludo schrijft...wil ik bij aanvullen...dat ik bij onze vereniging veel leden zie die op een gegeven moment genoeg spullen hebben...dus minder kopen...wat tot gevolg heeft dat het een moeilijke tijd is voor de winkelier.

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Bjorn
.Rotterdam

Peter jij vraagt een mening en die krijg je ook. Wat je tegenwoordig ziet is dat veel mensen het teveel moeite vinden om erop uit te gaan en fysiek een winkel te gaan bezoeken. Zogezegd lekker gemakkelijk vanuit de luie stoel spulletjes bestellen. Op deze manier wordt het voor de winkelier steeds moeilijker om zijn toko te handhaven. Als we zoals je zegt een toekomst tegemoet gaan waarbij winkels steeds meer verdwijnen dan steun jij de Nederlandse economie dus helemaal niet. Denk aan al dat personeel dat geen werk meer heeft, want het stopt niet alleen bij hengelsportwinkels hete treft een veelbegeerd kade van winkels. Dat je dan ook nog eens een nadeel vindt dat je niets kunt uitproberen; tja is de consequentie natuurlijk. Dat een winkel iets niet in voorraad heeft en dat je voor niets rijdt is onzin want daar hebben ze een telefoon voor uitgevonden. Kost ook moeite bellen maar dat scheelt je die rit. Kort en krachtig ? Onlineshoppen is echt iets van deze tijd en oh wat vinden we dat gemakkelijk en oh zo jammer dat binnen 5 tot 10 jaar er geen winkel meer is die je service en informatie kan verschaffen. En tot slot; wat denk je dat er gebeurt als er in een specifieke branche geen winkels meer zijn ? Juist ja de prijzen gaan langzaam omhoog want de online shops hebben dan geen concurrentie meer van winkels die een toegevoegde waarde kunnen geven.

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Hans
.Deventer

Ik sluit mij volledig bij Barry aan. Ik koop zelf alles in de winkel, ik heb er graag een paar euro's extra voor over. De service en adviezen die je krijgt zijn mij het geld waard.

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Hans
.Deventer

Ik sluit mij volledig bij Barry aan. Ik koop zelf alles in de winkel, ik heb er graag een paar euro's extra voor over. De service en adviezen die je krijgt zijn mij het geld waard.

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Frans
.Boxtel

Koop voor 99 o/o min hengelsport materiaal bij van vreede in st michielsgestel.. Deze wil ook gaan stoppen/verkopen..
Is kundig en heeft een goed assortiment voor de roofvisser. Jammer,jammer, jammer...

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Peter
.

@ Barry

Het is fijn als er een goede winkel bij je in de buurt zit. Helaas zit hier niet veel en over de service ben ik niet altijd te spreken.

Het grootste nadeel is idd wat je beschrijft met dat zakje wartels. Ik koop vaak wel groot in zodat ik een voorraadje heb.

@ Ludo

Tegenwoordig kan je zoveel info online vinden en zeker als je wat meer ervaren bent zoals de meeste hier heb je geen ''basis'' advies meer nodig. Ik vis al ruim 30 jaar en weet ondertussen wel het een en ander en dan valt me op dat in sommige winkels er gewoon slecht advies word gegeven en verkopers gewoon geen ervaring hebben met een specifieke visserij. Vissen is natuurlijk enorm gegroeid mbt technieken en materialen dus van alles op de hoogte blijven is lastig.

Ik zie hier overigens nog steeds veel mensen vissen ook de jeugd!

@ Nick

Fauna is wel een v.d. grootste van Nederland en als ik voor werk in de buurt ben dan stop ik er graag heb er ook online gekocht en bevalt prima. Maar voor 1 ding heen en weer rijden vind ik niet rendabel (tijd/geld)

@ John

Zou het echt een moeilijke tijd zijn? Ik heb helaas geen cijfers mbt de branche maar zie om me heen nog steeds veel mensen vissen ook jeugd en iedereen wil toch weer spullen vervangen en bijkopen.

@Bjorn

Als ik online koop bij Fauna/Raven/Visdeal etc. Dat zijn toch Nederlandse bedrijven? De eerste 2 hebben ook een fysieke winkel, dus er hoeft niemand ontslagen te worden.
Online krijg je ook gewoon service en informatie dat krijg ik ook van vismaten of het internet.
En betreft de voorraad; Ideaal is het als een webshop met winkel de actuele voorraad online heeft staan. Henk Koster, Raven, Wesdijk o.a. hebben dat al. Zou ideaal zijn als alle winkels dat hebben dan kom je niet voor niks. De winkel opbellen en een boodschappenlijst doorgegeven is achterhaald vind ik.

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Henk
.

We gaan meer en meer naar een online wereld toe, dat is een verandering die al jaren geleden heeft ingezet. Het is niet aan ons sportvissers om uit sentiment maar bij kleine, achterhaalde en verouderde winkels te kopen. Het argument dat daar "de echte kennis" zit is natuurlijk onzin. Neem een Visdeal, die gasten hebben serieuze kennis in huis en praktisch alle jongens die daar werken zijn bloedfanatieke sportvissers met jaren ervaring. Het probleem is dat veel van de kleine winkelies niet de kennis hebben om het online te maken, nog de investering willen doen om die kennis in huis te halen. Zunnebeld en Fauna hebben dit wél gedaan en hebben naast een prachtige fysieke winkel ook een geweldige online shop.

We moeten ook niet sentimenteel gaan doen, deze zelfde discussie hadden we toen de grote supermarkten opkwamen. En inderdaad; veel groenteboeren, slagers en bakkers hebben de deuren kunnen sluiten. Degene die het overleefd hebben zijn of kwalitatief heel goed of hebben zich in een niche gespecialiseerd. Voor hengelsportzaken zou dit de zeevisserij, vliegvisserij of bijvoorbeeld streetfishing zijn. Uiteraard gecombineerd met een webwinkel. De markt wordt competatiever, prijzen worden scherper, dan moet je als ondernemer innoveren. Als je dat niet doet, maar liever klaagt over internet is het wat mij betreft je eigen schuld dat je ten onder gaat.

  • 4 years and 7 months geleden
Gravatar
Harald
.

Heeft gewoon alles met de visser of breder getrokken de mens te maken. Wij willen toch zelf gemak en wij willen toch zelf het goedkoopste uit zijn? De online shops willen natuurlijk merendeels de wat grotere artikelen aanbieden, wat hebben ze aan het inpakken en verzenden van een doosje wartels. En vervolgens wil je dan bij de winkelier in de buurt je kleine artikelen aanschaffen, maar daar verder niets?

Wij hebben dit zelf zo gecreerd dat de kleine fysieke ondernemer steeds minder bestaat en gaan ons nu afvragen waarom dat is. Wat een sullen zijn we toch he.

Zelfde met het milieu, we roepen allemaal het moet anders, maar als je er echt over na gaat denken en gaat beredeneren wat er anders moet om er resultaat in te bereiken en je dan tot de conclusie komt dat het je zelf ook raakt of gaat raken, denken we toch in eens van ja maar....

  • 4 years and 7 months geleden