plaatsing anode op alu boot
Ik zou een anaode op mijn alu boot willen plaatsen, wat is de aangewezen plek en hoe bevestig ik deze het beste?
ik zou willen voorkomen om gaten in de romp te moeten maken.
graag hulp.

bedankt
George, OVL, 03/03/2009

REAGEER

Gravatar
edwin
.

als de boot niet continu in het water ligt is het onzin om een anode te gebruiken .let er anders wel op dat je een evt anode neemt die onedeler lees :"'zich meer opoffert dan je aluminium .
Anders bestaat de kans dat je boot eerder aantast dan de anode

gr edwin

  • 15 years and one month geleden
Gravatar
peter
.

een anode is van aluminium,[of zink],dus zal weinig nut hebben op je boot.
Bovendien heeft je B.B.motor al een anode .

  • 15 years and one month geleden
Gravatar
george
.

aangezien ik corrosie(bloemkool vorming) op mijn boot krijg ben ik me beginnen te verdiepen en informeren, het blijkt dat er ook bij boten die niet permanent in het water liggen er een magnetich veld(dwaalstroom) kan onstaan mbp tijdens het varen , aangezien de boot alleen in brak en zoet water wordt gebruikt heb ik me laten vertellen dat een aluminium anode aangeraden is.
ik zou het overwegen om verdere aantastingen tegen te gaan.

  • 15 years and one month geleden
Gravatar
Chemicus
.

Om een aluminium anode te gebruiken op een aluminium boot lijkt me niet heel erg zinnig?!?!
Als je een opofferingsmetaal (anode) wilt gebruiken, zul je hiervoor een onedeler metaal moeten gebruiken. Zo is Zink wel geschikt om als opofferingsmetaal te dienen voor een stalen schip, maar niet voor een aluminium. Dan laat je je boot corroderen ipv je anode en dat is nou net niet de bedoeling. Van edel naar onedel: Platina > Goud > ........ > ijzer >... > zink > .... > aluminium > ...... > Magnesium > ..... > Natrium (Natrium ontbrand in de lucht spontaan en moet daarom onder olie bewaard worden....)

Meer achtergrondinfo:
http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Opofferingsmetaal

Indien je een anode van bijv Magnesium zou kunnen vinden dan zou deze m.i. WEL effectief kunnen zijn. Ik durf alleen niet te zeggen of metallisch Magnesium hier geschikt voor is (te reactief, waardoor de anode zelf binnen no-time opgesoepeerd zal zijn). Wellicht dat er speciale stabiele legeringen zijn ontwikkeld voor toepassing op aluminium boten. Dit ligt gezien het algemene gebruik van aluminium als constructiemetaal voor schepen eigenlijk wel voor de hand. M.a.w. bij scheepvaart-specialisten zou je eens na moeten vragen wat men tegen corrosie van aluminium boten doet.

  • 15 years and one month geleden
Gravatar
Chemisch technoloog
.

Omdat het je dan niet loslaat ga je het toch wat dieper uitzoeken:
in deze eerste staat idd dat legeringen met magnesium als offerblok worden gebruikt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathodische_bescherming
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/anti-roest-theorie-86616/

Deze is heel uitgebreid en duidelijk
http://www.abe-bao.be/ContentFiles/477b5878-065e-4f27-8109-eefcee11c7ef.pdf
Zij geven in een tabelletje juist weer aan dat Zink onedeler is dan aluminium, maar ja de opleiding is alweer meer dan 10 jaar geleden afgerond.......wink

Nogmaals mijn advies: vraag bij een specialist. Als je ziek bent dan kun je ook beter je langs je huisarts gaan dan Dr. Google raadplegen!

  • 15 years and one month geleden
Gravatar
Georg
.

Bedankt al voor deze uiterst deskundige uitleg, hier zou menig dealer een les moeten uittrekken, want wat er allemaal de wereld wordt ingestuurd houd je niet voor mogelijk !

  • 15 years and one month geleden
Gravatar
sportvisser
.

magnesium anodes zijn in elke goede watersportwinkel te koop.
deze zijn alleen geschikt voor zoet water

  • 15 years and one month geleden
Gravatar
chemisch technoloog
.

Hi George,
bedankt voor je compliment!

de reactie van "sportvisser" is vast heel waardevol voor jou, omdat hij weet dat je ze gewoon kunt kopen in een goedgesorteerd watersportwinkel kunt kopen.

Nog even ter aanvulling: een legering is een 'mengsel' van metalen. Deze metalen zijn bij hoge temperatuur gemengd in gesmolten toestand, waarna ze in een mal vorm gegoten worden. Na afkoelen wordt het metalen onderdeel hier dan weer uitgehaald.
Ik vermoed dat de magnesium anodes die "sportvisser" bedoelt ook van zulke legeringen gemaakt zullen zijn.

Zuiver (metallisch) Magnesium is echt een heel link goedje dat super brandbaar is. Bij interesse kun je deze leuke/interessante joetjoep-videootjes eens bekijken:
- http://www.youtube.com/watch?v=tCH3ocXPJwQ
- http://www.youtube.com/watch?v=2qHIpUnsLvk

PS. om dit te blussen redt je het niet met je 2kg brandblusser denk ik wink

  • 15 years and one month geleden
Gravatar
Patrick
.

Anode met magnesium is de enige mogelijkheid.
Maar als je bootje niet permanent in het water ligt is het onzin.
Verder moet je er rekening mee houden dat je hem ook nog moet bevestigen. En dan moet je door je rompje heen omdat je anode in contact moet staan met je romp anders heb je er helemaal niets aan.
Dus bv een stuk rubber op je romp en daar anode op heeft totaal geen zin. Je moet dus bouten tappen en dar je anode op. Metaal op metaal. Zit je wel met het probleem dat je wel aluminium bouten moet gebruiken want met andere metalen in contact met je aluminium loop je een groter risico als zonder anode. Leg maar eens een stalen bout op een aluminium plaatje en leg dat ergens in een hoekje van de schuur. Na lange tijd is je stalen bout door het alu heen gevallen.
Dit duurt wel vele jaren voordat het zover is maar hoe dunner je alu. hoe sneller het gaat.
Als je toch corrosie problemen hebt kun je het beste je electrische syteem even nakijken. Als je nl corrosieproblemen hebt is het bijna 100% zeker dat je electrsiche systeem lekt en dat je romp een heel klein beetje onderspanning staat. Loop dus alles even na en probeer al je kabels goed te isoleren etc. als het goed is kom je wel iets tegen en als je dit oplost ben je bijna zeker al van het probleem af. Die anode zou ik maar even vergeten want kans is dat je dan nog verder van huis bent.
Succes.
Een aluminium botenbouwer

  • 15 years and one month geleden