(Kalk)aanslag aluminium boot verwijderen
Boot bezitters,

Begin dit jaar heb ik een Sylvan 1400 Sporttroller gekocht. Deze boot heeft voorheen altijd in het water gelegen waardoor er op het onder water schip en vooral op de waterlijn en witte korrel achtige aanslag is ontstaan. Wij vermoeden dat dit kalk is maar weten het niet zeker.

Nu is de vraag 'Hoe deze aanslag te verwijderen zonder het aluminium te beschadigen?'

Ik heb al heel wat suggesties en tips voorbij horen komen zoals onderstaand, misschien zit daar de juiste ook al wel bij;

- reinigen met schoonmaak azijn;
- reinigen met antikal;
- reinigen met ship clean;
- (ligt)opschuren met scotsch-bride (aluminium schijnt zich na verloop van tijd zelf weer te herstellen).

Is er iemand die ervaring heeft met bovenstaand omschreven geval en de gouden tip heeft?

Gr...
J. de Vries, Friesland, 20/12/2010

REAGEER

Gravatar
Cas
.

De beste tip is om een boot niet altijd in het water te laten liggen.

Dat is de pest voor alle boten of ze nou van ijzer, polyester of aluminium zijn, maakt niet uit.

Je zou eens kunnen starten met schoonmaakazijn want daar krijg ik m'n bb motor ook prima mee schoon. En daarna goed laten drogen en gewoon op een trailer houden.

  • 13 years and 4 months geleden
Gravatar
Martinus
.

ik heb de aanslag van de boot gekregen door kg cementrestverwijderaar te gebruiken, maar let wel op dat je goed naspoeld dit vreet behoorlijk, en de druppen die op de trailer zijn gevallen zijn nog zichtbaar

  • 13 years and 4 months geleden
Gravatar
william
.

mij lukte het altijd prima met antikal,maar wel goed naspoelen,anders krijg je witte vegen.

  • 13 years and 4 months geleden
Gravatar
henk
.

zeker met schoonmaakazijn een top product!

  • 13 years and 4 months geleden
Gravatar
dirk
.

appelazijn! doe het op papieren keukendoek en plak het tegen de boot, dan kan het wat langer intrekken. doe dit bij mijn BB

  • 13 years and 4 months geleden
Gravatar
Sietse de Vries
.

Gootsteenonstopper van HG kun je voor alle materialen gebruiken de kalk vliegt eraf daarna even met water naspoelen en daarna in de was zodat er niet meteen weer nieuw vuil naar binnen dringt. Eindrusultaat is een nieuwe boot!

  • 13 years and 4 months geleden
Gravatar
J. de Vries
.

Heren,

Allen bedankt voor jullie reactie. Zeer uiteenlopende oplossingen voor zo te horen een herkenbaar probleem.

Over de meeste producten kan ik gelukkig beschikken dus ik denk dat ik in het voorjaar maar een paar proefstukjes moet maken om te zien wat het beste werkt.

Meerdere suggesties zijn vanzelfsprekend welkom!

Is er trouwens iemand die kan bevestigen dat aluminium de eigenschap heeft om zich zelf te herstellen?

Gr...

  • 13 years and 4 months geleden
Gravatar
Patrick
.

Volgens mij is dat geen kalk die aanslag. Er zit namelijk bijzonder weinig kalk in zoet (vaar)water. Wel in leidingwater. Je zegt dat de boot altijd in het water heeft gelegen en dus is er maar 1 verklaring. Je bootje heeft last gehad van kathodische werking. Is een bekend probleem met metalen schepen (staal en aluminium). Vooral aluminium is hier erg gevoelig voor. Bij bv een jacht wordt dit probleem tegengegaan door gebruik van anodes. Die offeren zih dan op tbv de boot waar ze op zitten. De oorzaak kan uit meerdere hoeken komen maar dat is een gepasseerd station. Zaak is echter om je stalen of aluminium boot gewoon te traileren. Dit probleem veroorzaakt dus dat je aluminium of stalen bootje gewoon opgegeten wordt. Dit gaat in principe gewoon door tot de gaten erin vallen. Wat je dus op je bootje ziet (die aanslag) is niets meer of minder dan corrosie. Het eventuele probleem is weg als je boot niet in het water ligt aangezien er dan ook geen zg "zwerfstromen" zijn. Deze zwerfstromen kunnen afkomstig zijn van het niet goed aangelegde, gerepareerde of functionerende elctrische systeem van andere schepen in de nabijheid. Ook is het tegenoordig gebruikelijk dat bv rijkswaterstaat hun dam wanden onder (zwak)stroom zetten om ze betere tegen dit soort problemen te beschermen zodat ze langer meegaan. Dit kan dus wel gevolgend hebben als jouw bootje niet goed beschermd is en daar in de buurt ligt. Aangezien dit normaal gezien een sluip en langzaam proces is is je bootje waarschijnlijk nog prima in orde. Ik zou gewoon het hele spul licht opschuren en er een goede primer op aanbrengen. Zoek wel even uit wat er origineel opzat (als dat het geval is) en zorg dat je er hetzelfde type primer opzet als wat er op zat. Heb je dan normaal je bootje in de garage op trailer en niet meer permanent meer in het water dan is het probleem verholpen. Over je vraag of aluminium zichzelf herstelt kunnen we kort zijn. NEE !!! Er is geen enkel materiaal wat zichzelf hersteld. Beschadigd blijft beschadigd. Ik weet wel waar deze bewering vandaan komt. Als je bv staal hebt en dat niet bescherm dmv van bv een verflaag dan gaat dat roesten (corroderen). Dat process blijft doorgaan totdat al het staal helemaal weggeroest is. Aluminium corrodeert in principe ook. Echter heeft aluminium de eigenschap dat het zeer snel corrodeert. Maar dit laagje corrosie is echt super super super super dun. Dan praat je over microns. En dit superdunnen corrosielaagje beschermd voor 100% het aluminium wat daaronder zit. Maak je een krasje op je aluminium boot dan heeft zich binnen de kortste keren weer een nieuwe superdunne beschermingslaag gevormd. Dat is ook de reden dat een aluminium boot niet geschilderd hoeft te worden en een stalen boot wel. Dus het is niet een zaak van herstellen als wel van zelfbecsherming. Deze zelfbescherming is echter weer een heel ander verhaal dan het eerder uitgelegde probleem. Het zijn twee heel verschillende zaken. Het eerste probleem (van die zwerfstromen) kun je overigens niet voorkomen door je boot te schilderen. Het enige wat helpt is om de boot niet permament in het water te leggen. Doe je dat wel dan moet er een (zink)anode op.
Hoop dat je (jullie) er wat aan hebben.

  • 13 years and 4 months geleden
Gravatar
J. de Vries
.

Patrick,

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie. Hetgeen jij omschrijft klinkt er aannemelijk en ik ben bang dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik heb jaren in een jachthaven gewerkt maar was me er niet van bewust dat dit proces ook bij aluminium voorkomt.

De boot ligt mij op de trailer. Dus het proces zal niet verder gaan.

Jij zegt dus dat de oplossing is het ligt opschuren van het onderwaterschip en vervolgens het onderwaterschip in de primer te zetten.

Als ik dit bijvoorbeeld met scotsch-bride doe blijf ik dan de schuur 'krasjes' zien of krijg ik na het primeren het glanzende aluminium terug?

Bij mijn weten zat er geen primer op het onderwaterschip, zo te zien is deze nergens mee behandeld. Kun jij mij aangeven welke primer ik het best kan gebruiken?

Wederom bedankt voor je (de) reacties.

Gr...

  • about 13 years and 4 months geleden
Gravatar
Frans
.

Patrick
Wat een uitstekende en uitgebreide reactie, daar heb je wat aan. Bravo. Ik hoop dat er nog meer specialisten zijn die zo op een voorkomend probleem (blijven)reageren.

groet Frans

  • about 13 years and 4 months geleden
Gravatar
Patrick
.

Beste J,

Als je primer op je onderwaterschip wil zetten (altijd goed voor je boot). Dan kun je niet met scotch bride schuren. Simpelweg omdat dan je primer niet goed genoeg hecht. Het is zaak de boot goed te schuren. Doe dit met korrel 40. Je hebt dan wel schuurkrassen maar het grootsde deel vloeit weer dicht door je primer. Maar je zal het wel blijven zien. Ikzelf zou hier geen probleem van maken want het gaat natuurlijk om je boot en dat hij zo lang mogelijk goed blijft. Nogmaals is het natuurlijk niet echt nodig om te primeren. Kaal aluminium is ook prima zolang de boot maar op de trailer "woont". Dus wil je het aluminium kaalhouden een geen schuurkrassen zien dan zul je uiteindelijk af moeten schuren met een korrel van ca. 400 !
Maar goed wil je primeren dan als volgt:

Goed opschuren met korrel 40
Na het schuren ZSM de primer aanbrengen. Doe dit uiterlijk binnen 24 uur na het schuren. Dit ivm het beschermende oxyde-laagje wat zich snel vormt en wat je voor moet zijn omdat je primer anders minder goed hecht.
Gebruik wel een EPOXY primer. Er zijn verschillende merken maar ik adviseer AWL-Grip 545 Epoxy primer. Behalve dat dit echt TOPspul is is het ook fijner van structuur dan andere epoxy primers en je krijgt dan een gladdere laag. Nadeel met de Epoxy primers is wel dat je doorgaans maar 2 kleuren hebt (Wit & grijs).

Misschien allemaal overdreven maar als je gaat primeren dan zou ik dat niet doen bij koude temperaturen. Als je primer aanbrengt is het wel het beste dat je aluminium wel een beetje op temperatuur is. Dus als je geen verwarming hebt in je garage of schuur dan zou ik ff wachten tot het voorjaar als de temperaturen weer een beetje aangenaam worden. Graadje of 15 is al prima.

Misschien een beetje "over de top" voor een visbootje maar als je het gaat doen dan kun je het beter meteen maar goed doen denk ik dan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en in elk geval veel visplezier.

Gr.
Patrick

  • about 13 years and 4 months geleden
Gravatar
klaas
.

je hebt ook krasvrijschuur papier..Misschien is dat een optie tegen de krassen.

  • about 13 years and 4 months geleden
Gravatar
Jan
.Zutphen

Ik woon aan een kolk en heb ook last van witte korrelige aanslag op mijn zwemtrap. Deze aanslag kan niet veroorzaakt worden door kathodische werking want de trap is van RVS. De aanslag reageert op ontkalkingsmiddel en moet wel degelijk kalk zijn.

  • about 3 years and 9 months geleden