Jullie ervaringen met HIDEA outboard
Geachte collega's,

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen met HIDEA buitenboord motoren. Mijn oude BBM is pas weer gejat en ik heb een nieuwe nodig. Omdat prijzen van gebruikte 4-takt motoren echt belachelijk zijn heb ik besloten een nieuwe te kopen. Maar ik gebruik de boot niet vaak en dan vindt ik het ook weer zonde om een duur merk te kopen. Dit is ook weer te interessant voor het dievengilde. Dus ik dacht aan een HIDEA. Is welsiwaar chinees maar ze zijn daar ook niet meer achterlijk dus dat moet kunnen en ze kosten weinig. Maar de vraag is of het een beetje redelijk en betrouwbaar spul is. Alvast bedankt voor jullie reacties !
Patrick , Rotterdam, 18/02/2013

REAGEER

Gravatar
wim
.

chinese motoren zijn echter niet betrouwbaar en goedkoop door de slechte kwaliteit aan onderdelen.
beter een tweedehandse 4tact van een bekend merk!!

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Henk
.

Dag Patrick. Zeker als je hem weinig gebruikt kan je beter voor een A merk gaan.

Het prijsverschil zit toch ergens in en als je hem weer kwijt wil kan je 7 cent de kilo beuren...

Koop dan een gebruikte bij een goede dealer zou ik zeggen en zeker een Japans merk.

Maar je kunt het proberen, horen wij het wel weer van jou smile)

Maar persoonlijk denk ik echt dat goedkoop hier duurkoop is.

Succes met je keuze

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
bob
.

gaat dan voor een selva motor wor gemaakt bij yamaha

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Dirk
.

Ze worden in ieder geval niet gejat.

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Cor
.

Ik vraag me af of chinese bbm's werkelijk zo slecht zijn zoals sommige hier beweren. De gebruikte 'argumenten' vloeien voornamelijk voort uit vooroordeel en napraterij dan uit feiten of eigen ervaring.
De meeste chinese merken zijn te kort op de markt om er iets zinnigs van te zeggen.
De prijzen zijn iig zeer concurerend.
Bijv een Yamaha 10pk kost 3175 tegen een Hidea voor 1700. Dat is bijna de helft goedkoper. Voor deze 1700 heb je een 2e handsje van 5 / 6 jaar oud.

Bijkomend voordeel. De dievengilde zal em iets minder snel van je wegkapen.

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Patrick
.

Hallo Bob,
Jij zegt dat Selva gemaakt wordt door Yamaha, maar Selva is toch gewoon een Italiaanse firma. Die selva's worden gewoon in Italie geproduceerd ??

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
visser
.

de 4 takt lijn van selva is idd 100% yamaha , de 2 takts daarintegen zijn van italiaanse makelij , heb eigenlijk nog geen 1 tevreden gebruiker van een chinees merk gehoord, hidea,parsun zijn het gewoon net niet, sommige dealers zijn er dan ook alweer mee gestopt omdat ze van iedere motor die ze verkochten , alleen maar problemen hadden.
heb er zelf 1 grondig bekeken maar ik zou het zeker NIET doen.
het argument dat het dievengilde ze laat liggen slaat natuurlijk nergens op , daar koop je toch geen motor voor.
enne het bewijst maar weer dat er voor de dieven/helers dus geen markt is

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
frank
.

wat kun je er tegenwoordig nog van zeggen ?
mercury, yamaha, selva en mariner is bij een groot aantal huidige 4 tact bb motoren ook allemaal één.
de tijd zal het leren en voor 1 japanse kun je
bijna 2 chinese kopen, dus zeg het maar.

toch als ik de keuze had ging ik toch voor een japanner.

succes, groeten frank.

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Frans van der Mast
.

Dan heb je hier het verhaal van een tevreden gebruiker.

Ik stond 2 jaar geleden voor de keuze of een nieuwe A-merk of een gebruikte A-merk.
Na bijna 3 maanden van mezelf inlezen over de verschillende merken en zoeken naar een 2e hansje voor een redelijke prijs dacht ik, ik lijk wel gek.
Ik kwam van de bekende merken alerlei verhalen tegen van bougie- en benzineprobleempjes tot afgebroken staartstukken en bracketklemmen tot doorgebrande CDI's tot hierdoor afgefikte motoren.
Op gegeven moment dacht ik , waarom zoveel geld uitgeven voor iets dat ik 4 hoogstens 5 maanden per jaar gebruik en dan niet eens elke week en als de weergoden het toelaten.

Tot dan toe had ik me niet echt verdiept in de chinese aanbod. Toen ik de nieuwprijzen zag voor een 10pk zag moest ik 3x kijken.
Voor dat geld was je spekkoper als je een 2e hansje A-merk kon kopen van 5 jaar of minder.
Men keus was redelijk snel gemaakt en toen een Parsun gekocht. En ook nog een extra schroef en een extra tank erbij geluld.

En dat gezeik over restwaarde is ook geneuzel in de ruimte.
Als je een Fiat Panda koopt moet jeook niet verwachten dat je restwaarde van een Mercedes S terug krijgt.
Ook al zou ik na 5 jaar 0 euro terug voor krijgen, dan is er nog niks aan het handje. In de 5 jaar ben ik hetzelfde bedrag kwijt als ik een nieuwe A-merk koop.
Hetzelfde geldt ook voor de kwaliteit/afwerking/materiaal. Je krijgt waarvoor je betaalt.
En ik hoef ook geen 25 jaar met dezelfde motor te doen. De kans is erg groot dat ik over 5 jaar een andere/grotere of misschien helemaal geen BBM meer wil.

Ik heb de motor nu anderhalf jaar en alleen maar plezier van gehad en geen moment spijt.

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Henk
.

Wat een agressief toontje Frans. Als iemand een mening heeft is het gezeik, wat jij vertelt is de ultieme waarheid zeker. Of verkoop je die dingen soms. smile)

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Frans van der Mast
.

Geachte meneer Henk.

Ik had zo'n primitieve reactie al verwacht.
Je probeert mijn inbreng in het negatieve te trekken en te kleineren, door de woorden 'agressief' en 'toontje' te gebruiken.
Als bonus suggereer je dat ik Parsuns zou verhandelen. Je probeert nu een vijandbeeld te scheppen. Gewetenloze verkoper vs argeloze koper. Goedkoop!
Dit omdat mijn visie (redelijk onderbouwde feiten en persoonlijke ervaringen) de jouwe niet is(negatieve veronderstellingen en insinuaties).
Met feiten kan je er weleens naast zitten, maar veronderstellingen zijn zelden de waarheid.

Ik schets hier slechts mijn overwegingen en beweegredenen om als simpele eindgebruiker een Parsun aan te schaffen.
En doordat ik geld 'over' hield kon ik een Lowrance 5x kopen en een weekje langer op vakantie met de kids. Tja, vervelend.

Mvg Franciscus van der Mast
een tevreden parsunklant

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
otto
.

Goed geantwoord Frans.

Er komt inderdaad veel rotzooi uit China en vandaar dat spullen uit dit land vaak een slechte reputatie hebben. De slechte verpesten het voor de goedwillende, want als je een beetje uitkijkt dan kan je ook erg goede spullen vinden welke gemaakt worden in China, soms zelfs betere spullen als uit europa of USA.
Mijn Kymco scooter uit mainland China heb ik nu 1.5 jaar, niks dan lof over dit product, helft van de prijs van een vespa of paggio en altijd maar rijden ermee, dus er komen prima spullen uit China, maar je moet wel goed van te voren via internet kijken wat de mensen ervan vinden.

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Bart
.

Heb een parsun 15 pk 4-takt gehad, vanaf het begin direct problemen;
-CDI unit direct moeten laten vervangen
-trekkoordmechanisme na 1 jaar stuk
-zowel slechte koude als warme start
-na 1.5 jaar vreemde tik/rammel uit het blok

"gelukkig" werd ie toen gejat en heb ik met het verzekerings geld een 2e hands Yamaha gekocht.
Bakje nasie durf ik nog aan maar geen motor meer!

Groeten, Bart

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
Patrick
.

Mannen,
Dank voor de reacties. Het is er niet echt makkelijker op geworden maar toch wel een beetje. Ik neig toch naar een nieuwe chinees. Iedereen zit wel te zeiken over chinees spul maar de realiteit van het verhaal is natuurlijk wel dat heel veel spullen (of onderdelen daarvan) gewoon uit China komen. Aleen weten wij dat allemaal niet. En laten we wel wezen. Voor de prijs van een 50/60PK Yamaha BB motor koop je tegenwoordig ook gewoon een HELE auto. Weliswaar geen grote maar wel gewoon goede japanse of europese auto's !! En dan heb je dus niet allen een motor en alles wat daarbij hoort maar ook nog eens 4 wielen, zitplaatsen, airco, electrische ramen etc. etc. etc. etc. etc. (etc.). Ik heb er natuurlijk geen verstand van maar dan moet ik toch concluderen dat zo'n BB'tje wel stevig aan de prijs is. Of ben ik nu gek ?

  • 11 years and one month geleden
Gravatar
andre
.breda

is niks en ik weet het gaan al naar tien uur stuk starten zwaar lopen raar ben snel terug gegaan naar yamaha
kosten mij 1600euro hidea 9.9 wegegooit geld hij staat in de schuur en is niet teverkopen wil jij het toch probeeren veel geluk koop eerst maar een tweedehands hidea

  • 10 years and 9 months geleden
Gravatar
Hidea
.Sneek

Van bovengenoemde melding is ons niets bekend. Wij erkennen dat in het begin er wel een paar kleine problemen zijn geweest, deze zijn door ons altijd netjes opgelost.

Het is niet voor niks dat Nimag BV (importeur Suzuki) Ook voor Hidea gekozen heeft. (Zij importeren Hidea buitenboordmotoren onder hun eigen merknaam en kleur.)

met vriendelijke groet,

Hidea buitenboordmotoren
http://www.hidea-marine.nl

  • 10 years and 8 months geleden
Gravatar
andre
.breda

nou hidea nl ik wil de mijne wel bij jullie langs brengen
is echt nieuw maar durf hem niet te verkopen zo als hij nu is
help mij maar dan eens want ik vind het bagger als jullie hem goed krijgen krijg je ook een goede reactie maar pas weer geprobeert om te starten lukt niet echt de yamaha van 2003 15pk start elke keer zonder probleem mijn mail is .(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 10 years and 8 months geleden
Gravatar
Hidea
.Sneek

Hallo Andre,

Ik heb je een email gestuurd.
Graag hoor ik van jou waar je deze motor gekocht hebt en wat het serienummer van deze motor is.

  • 10 years and 8 months geleden
Gravatar
andre
.breda

in overleg met hidea-marine is de hidea gemaakt na uitleg van hidea de vloter aangepast en er bleek af fabriek een pakking niet goed te zitten dat was nog nooit eerder gebuurt zijden ze bij hidea motor is nu starten en lopen loopt nu heel goed hoop dat het zo blijft bedankt hidea nederland

  • 10 years and 7 months geleden
Gravatar
jos
.IJmuiden

Ben ook zo dom geweest om een hidea 5 pk te kopen
eerste probleem binnen een uur brak de tankontluchting af
even later begon de inwendige tank te lekken.
Choke schoot ook los
Nu begint de buitenaansluiting ook te lekken als je tank losmaakt trek je hele aansluiting los.
De eindcontrole stelt niets voor alles zit los of valt eraf
Heb nog geen viertakt gezien die zoveel herrie maakt
halfgas kun je mekaar al niet meer verstaan
Kortom Chinese rommel
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 10 years and 5 months geleden
Gravatar
Laures
.Nieuw Amsterdam

Jos,..

Waarom heb je je dan niet gemeld voor een garantie claim.
Of was je zelf te bruut?

Mijn boot is met motor en al 15PK Hidea gezonken.
Had dus mijn relais stuk, geen punt zei de importeur.
Kreeg op vakantie een nieuwe toe gestuurd.

Al met al al vele uren met m`n hidea gevaren.
Ook al eens ruim 5 uur half/volgas gevaren.

Dus snap niet wat je probleem was.

  • 10 years and 2 weeks geleden
Gravatar
Thomas
.

Dat de moter slecht is vanwegen de onderdelen is totaal onzin want de onderdelen zijn namelijk van een yamaha moter. die zijn uitstekend. ik heb zelf een 4pk hidea en vindt het een prima motet!

  • 9 years and 11 months geleden
Gravatar
Hans
.Heemstede

Als iemand een Hidea tot ongeveer 9 Pk kwijt wil kom ik hem wel ophalen Als het tenminste rond de 100 km om Heemstede is voor een paar tientjes wil ik de gok wel wagen.
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • about 9 years and 10 months geleden
Gravatar
Jan
.Haarlem

Helaas heb ik een heel slechte ervaring met een
nimarine 4takt motor 9,9 Pk

Motor heeft al een nieuw relais , niet van Nimarine, maar van Suzuki.
Afgelopen twee weken, twee gestrand omdat de motor het na een kwartier gewoon niet meer deed.
Motor koelt niet meer, kan er dus niet meer mee varen
Ronduit een miskoop

  • 9 years and 9 months geleden
Gravatar
Mike
.

Hidea is gewoon shitzooi van de bovenste plank. zoals gerenommeerde merken soms een maandagmorgen motortje hebben heeft Hidea soms een goed motortje. Het idee leek leuk, een chinese motor gebasseerd op het vorige model van Yamaha. dus de motorblokken zelf zijn nog zo slecht niet, maar alles wat er omheen gebouwd is is jet goedkoopste van het goedkoopsye en roest/rot weg waar je bij staat of breekt af als je er maar naar kijkt. dus koop een hidea, vervang alles wat om het blok heen zit voor originele Yamaha onderdelen, en je hebt een redelijke betrouwbare motor. het probleem is dan alleen dat je dan net zoveel kwijt ben als voor een echte Yamaha. Trap er dus niet in mensen want de kans dat je jezelf een hoop problemen op de nek haalt is vele male groter dan dat je geluk hebt.

  • about 9 years and 9 months geleden
Gravatar
Bovenkamp
.Leeuwarden

Beste mensen
Helaas lees ik meer negatieve berichten dan de goede dat komt door het feit dat tevreden gebruikers geen gebruik maken van dit forum.
Mocht er iemand zijn die zijn chinees kwijt wil, mail mij maar ik kan wel onderdelen gebruiken.
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 9 years and 8 months geleden
Gravatar
buitenboordmotorservice.nl
.Nederhorst den berg

Heb zelf 2 goed lopende 9,9 hidea motoren af geleverd
wel carbateur aangepast en ieder jaar onderhoud maar na tevredenheid moest er eerst wel wat voor doen
ik ruil wel weer in op tohatsu of selva

  • 9 years and 3 months geleden
Gravatar
Kooistra
.Franeker

Ik lees een hoop slechte ervaringen en af en toe
Een goeie
Heb zelf een orca marine , 15 pk 4 tact
Moet zeggen dat ik hem bij vol gas wel wat luidruchtig vind.
Maar stationair hoor je hem bijna niet ,
Ook is hij zuinig .
Het voelt wel wat goedkoper aan allemaal
Maar ik zou zeggen het mag de pret niet drukken
Vaar al 3 seizoenen zonder problemen .
Als je gewoon het onderhoud doet of laat doen,
En weet hoe je er mee om moet gaan ,helpt ook wel

  • 9 years and 2 months geleden
Gravatar
Dirk
.Lommel

Leuk om de reactie hier op het forum eens te lezen. Zelf sleutel ik voor mijn boterham aan 4-takt motoren. Volg dit forum al een tijdje en lees hier inderdaad wel eens negatieve dingen. Nu hebben we hier uit nieuwschierigheid eens een buitenboordmotor van Nimarine of Hidea 8pk aangeschaft en op de proef gesteld. Onze eerste ontdekking was een checklist die we moesten volgen voor nul onderhoudsbeurt, als duidelijk op papier en geen problemen ondervonden om dit uit te voeren. Na 20 min was de motor klaar voor gebruik. De motor geplaatst in een waterbak en laten draaien stationair, 40 min. Daarna motor maten draaien in versnelling op 2000 toeren, 15 min. Nog enkele duurtesten en drie uur later de olie uit de motor gehaald en opgestuurd voor test. Blijk niks abnormaal aan de hand te zijn met deze chinees .
Om nu het onderste uit de kan te halen hebben we de toerentalbegrenzer er ook nog eens af gehaald en opnieuw in de waterbak gehangen. Resultaat is dat de motor vier testen heeft doorstaan met een belasting van 6000 toeren, eerste test was 60min/ 6000toeren, 2de test 90min/ 6000 toeren, 3de test 360min/ 6000 toeren en 4de en laatste test 360min/6500 toeren. Weet zeker dat er jappen zijn die dit niet doorstaan. Het enige wat ons opviel aan deze motor is dat de afwerking en degelijkheid van het materiaal net iets minder is en beter kan. Maar het is inderdaad zo dat je voor dit geld wel ergens op moet besparen, motor is goed en daar blijkt niet op bespaard te zijn. Als technieker van JM racingteam durf ik zeggen dat deze motor mogelijkheden heeft om veel meer te presteren, Maar zoals bij alles ligt het probleem veelal bij de gebruiker ervan.

  • 9 years and 2 months geleden
Gravatar
Herman
.Rijssen

Helemaal met Dirk eens, de meeste problemen komen door ondeskundig gebruik, slordigheid en gebrek aan onderhoud. Ook wordt er niet of slecht opgelet bij de uitleg over de werking van de motor, start procedures en onderhoud. Nog een bekend probleem bij een storing is dat men zelf eerst probeert om de storing op lossen, of er een mannetje voor heeft die nog meer sloopt. Enz. enz.

  • 9 years and one month geleden