Is een automaat geschikt om te traileren?
Goedendag,

Ik sta op het punt om binnenkort een nieuwe auto aan te schaffen. Nu zou ik graag een automaat willen. Echter zit ik met de vraag of deze ook geschikt is om m`n boot van een (steile) trailerhelling te traileren? De boot trekken op een vlakke weg geloof ik wel en zal geen probleem zijn verder maar het gaat mij puur op het traileren. Is een automaat hier geschikt voor of betere een handschakel bak? Zijn er misschien eventueel andere haken en ogen of gaat alles prima met een automaat en is er geen verschil met een handschakel? Alvast bedankt voor de antwoorden.
Rob van Dinteren, onbekend, 31/12/2018

REAGEER

Gravatar
Jim
.Zh

Gaat prima met een automaat mijn inziens beter en makkelijker dan handbak

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
John
.Stramproy

Ik rij al jaren een automaat. Traileren, ook als het wat steiler wordt, geen enkel probleem. Bovendien kun je ook met een automaat kiezen welke versnelling je wil gebruiken.
Als je toch een nieuwe gaat aanschaffen neem dan wat extra pk's en een groot koppel. Dat is wel zo handig.
Succes

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Sander
.

Ik rijd ook in een automaat en vind het fantastisch! Een groot voordeel is dat je nooit achteruit zakt zodra hij in zn vooruit staat. Hellingtrekken is een eitje met een automaat. Misschien wel handig om er bij te vertellen dat het een 4x4 is. Ik kan hem ook op handschakelen zetten, maar heb dit nooit nodig gehad.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Wout
.

Gaat zelfs beter !!!

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Visser
.Friesland

Hallo rob ik rij al.16 jaar automaat met mijn rana 17 nu mijn derde auto nog nooit problemen gehad op echt steile helling.
Gr jan

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Peter
.

Automaat geen enkel probleem. Schakelauto juist probleem met grote druk op koppeling. Heb diverse auto's met automaat gebruikt voor traileren. Mooiste is natuurlijk 4-wiel of achter wiel aandrijving met voldoende vermogen. Dus een X5 of zo smile

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Olle
.Purmerend

Trailer wel eens met de automaat van mijn maat en dat gaat eigenlijk perfect. Zelf heb ik een Octavia handgeschakeld en zijn Tiguan automaat is mss nog wel fijner ook met een automatische rem functie die hem vast houd tot er koppel op komt.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Chris
.

Een goede automaat met een vrij hoog koppel en 4x4 is de perfecte combinatie

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Gerrit
.H.I.Ambacht

Hoi Rob ik heb mijn 2 de auto met automaat en het bevalt mij veel beter dan een handbak het er uit rijden gaat een stuk makkelijker wel is het zo dat een automaat minder mag trekken dan een handbak in een vergelijkbare auto.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Ron
.

Trailer al jaren met een automaat zou niet anders meer willen

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Theo
.

Mits voldoende koppel kan een automaat dit prima aan. Laat nu mijn boten met een voorwiel aangedreven auto te water en dat gaat ook prima. Was achterwielaandrijving gewend, zodat het voor mij wel afwachten was hoe dit zou gaan. Heb wel de auto laten optunen. Koppel is nu plusminus 400 nw en tot dusver bij geen enkele trailerhelling ( ook de steilere) geen problemen ondervonden. Succes met je keuze.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
arjan
.

het is makkelijker. wel op de handrem zetten op de helling en daarna pas in p, anders krijgt de automaat bij schakelen naar z'n drive een opdonder

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Bram
.Zaandam

Ik heb 10 jaar een Marcraft 440 gehad. Met 50pk Honda, accu’s en nog wat inbouw schat ik het gewicht rond de 700 kg.
Ik ben er meerdere keren mee naar Zweden geweest, eerst met een Renaul Scenic 1600 met automaat en later een Renault Captur 1200 met automaat. Geen enkel probleem, nergens. En als het moet zet je je automaat gewoon op handschakelen toch?

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Thom
.Weesp

Wat je kunt doen is een hijsband tussen je auto en de trailer doen .
Zo blijf je auto op het vlakke gedeelte staan als je boot in of uit het
water moet.
En je trailer heeft dan ook een kantel functie als je geen kanteltrailer heb.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
pieter
.Vlamertinge

Traileren zonder probleem!!!

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Arend
.De bilt

Hoi Rob, Ik trailer mijn pro-guide met een transporter 4-motion automaat. Dat gaat super! Hiervoor had ik een transporter 2.5 automaat. Gaat ook best. Belangrijk is dat je je automaat handmatig op de kleinste versnelling kunt zetten. Dat spaart je koppeling. Ik zie niet echt nadelen .

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Adriaan
.

Gaat allemaal prima met een automaat.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Frans
.Haarlem

Hallo Rob.

Ik zou gaan voor een automaat , liefst met inschakelbare 4 wheel aandrijving.
Rijd zelf al tig jaar automaat maar is super met langzaam trekken , je hoeft geen rekening te houden met een slippende koppeling , beetje gas en hij rijd .

Suc6

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Vonkie
.

Gaat perfect, beter zelfs.
Neem dan liefst wel een 5 of 6 bak of CVT.
Rij de laatste 10 jaar met een automaat. Wil niks anders meer.
Ook op ondergrond waar een schakelt wel eens wil doorslippen, gaat t zonder moeite.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Sipke
.Goutum

Ik zelf trailer ook met automaat en zou niet meer anders willen.
Met schakelbak 3 handelingen met automaat 2.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Ruud
.Meijel

Hallo Rob,
Dat is geen probleem is zelfs veel beter!
Er staat trouwens veel over op het internet googel maar eens.
MVG Ruud

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Rob van Dinteren
.

Hartelijk dank voor de vele reacties!
Het wordt helaas geen 4x4 als het een automaat wordt. Wel een 7-traps automaat met dubbele koppeling en met een koppel van 242 Nm en 140 PK. Is dat voldoende?

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
John
.

Ja Rob, zo kom je er nooit.
Uit al die goede antwoorden moet je toch kunnen opmaken wat de bepalende factoren zijn.
Ik heb ook een automaat met genoeg PK´s maar met voorwielaandrijving.
En als je daarmee op een steile helling staat die ook maar een beetje glad is of met wat grid-vuil-rommel, kom je geen centimeter van de plaats. Je wielen gaan spinnen. Je hebt namelijk geen druk op je voorwielen. Je krijgt het vermogen niet op die wielen. Dus je moet achterwiel aandrijving hebben of beter 4 wielaandrijving.
Gegroet,

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Vonkie
.

@Rob
Hangt natuurlijk ook af van het gewicht van je boot/trailer combi.
Koppel en vermogen zijn normaal gesproken een ruim voldoende voor een gemiddelde nederlandse visboot.

Gaat t om een nieuwe of 2e hans auto? Zo te lezen gaat t om een DSG bak. Indien een 2e hands uit 2009 -2012 check of de bak een software update heeft gehad. Zo niet, eerst de bak laten uitlezen.

@John
Achterwielaandrijving of 4WD is altijd beter, maar op 95% van de nederlandse hellingen geen noodzaak.
Net zo belangrijk als voldoende koppel zijn banden met een ruim voldoende profiel (lees grip). Met een profieldiepte van 3 mm maak je ook met een 4WD klaar.
Verder moet je de automaat zn werk laten doen. Plankgas proberen weg te rijden levert juist slippende banden op.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Rob van Dinteren
.

@Vonkie: Gaat om een nieuwe auto, geen 2e hands dus. Welke weet ik nog niet precies, heb een aantal modellen op het oog met allemaal hetzelfde aantal pk`s en koppelvermogen. In ieder geval verwaarloosbare afwijkingen t.o.v. elkaar. Mijn boot is een aluminium 14,5 voeter (zeg maar 4,5 mtr) met een 40 PK bbm. Geen heel zware set dus. Waar ik vaak trailer zit echter wel 1 vrij steile helling bij.

@John: Hoezo komen we er zo nooit? Ik vraag gewoon om een advies en ervaringen. Niet iedereen vermeldt er bij dat het alleen om een 4x4 gaat. Dat snap ik zelf ook wel dat het dan beter gaat. Maar dat gaat het gewoon niet worden, punt. Wordt dus een "normale" 2wd automaat voor mij. Als het er een wordt tenminste. wink

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
John
.

Beste Rob,

Het ging mij om je vraag: "Is dat voldoende?".
Die vraag begrijp ik niet meer na de 21 antwoorden die je gehad hebt.
Die vraag kan niemand expliciet voor je beantwoorden.
Het verbaasd mij echter hoeveel filmpjes op YouTube te vinden zijn van auto's die met trailer en al het water in geschoven zijn. In de caravan wereld lopen dezelfde discussies over dit onderwerp. Ik denk dat 4x4 (met goed profiel op de banden) veruit bepalender is dan pk's en koppel.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Richard
.Rotterdam

Hoi rob, altijd automaat nemen de voordelen heb je hier al gelezen.wil toevoegen een automaat is nog iets krachtiger als een hand geschakeld. Ik rij zelf een suzuki jimny is 1 van de goed koopste auto in onderhoud deze wagen mag 1300 geremd trekken de auto zelf weegt 1050 ik heb er een boot achter 1060kg totaal geen probleem met rijden en op trailerhelingen.je moet wel aangepast rijden dus relax.hier voor had ik een zware dikke auto 3.5v6 dat rijd veel krachtiger.maar ik moet zeggen die jimny geef geen krimp en ook op de helling de motor
schreeuwd het niet uit dat die alles moet geven.

  • 2 months and 2 weeks geleden
Gravatar
Stefan
.

Het is natuurlijk een heel verschil welke bootcombinatie je hebt. Een 4,5 M MET 30/40 pk blijft merendeels onder de 750 kilo totaal. Een voorwiel met 250 nm trekt dat makkelijk. Een vriend van mij heeft ook deze combi en trekt het overal probleemloos met zelfs minder gemotoriseerd. Gewoon probleemloos bij verschillende hellingen.

Zou je een grote 5 meter boot of meer hebben met een grote breedte, met een zware bbm dan heb je meer nodig.

Ik zie ook mensen overdrijven. Rijde n een lelijke 4x4 een sleurper die totaal niet in verhouding staat met wat eigenlijk nodig is.

  • about 2 months and 2 weeks geleden