galvanische corrosie aluminium schip door lekstroom?
Beste Lezers.

Ik heb een probleem met mijn aluminium boot icm met mijn elektrisch systeem,

Er is veel informatie te vinden over dit probleem van galvanische corrosie/ putcorrosie doormiddel van lekstroom op een aluminium boot maar veel informatie is tegenstrijdig. ik zal mijn situatie zo goed mogelijk proberen te schetsen.

Ik heb een aluminium boot van 4,5 meter met aan boord 2 100ah deep cycle batterijen in serie geschakeld (24v) Deze batterijen worden opgeladen door een victron 190wp 72cells zonnepaneel. deze is met aluminium Z profielen op het dek gemonteerd. rechtstreeks op de accu is de elektromotor aangesloten en via de laadregelaar van het zonnepaneel is een victron omvormer naar 12v aangesloten die vervolgens via zekeringen en schakelaars naar mijn 12v apparatuur gaan.
Alle kabels lopen door extra isolatie mantels en alle connecties zijn met goeie waterdichte stekkers verbonden.

De boot ligt het hele seizoen +- 6 maanden per jaar in het water.
bij het traileren merkte ik direct op dat ik last heb van beginnende galvanische corrosie op het onderwaterschip. (putjes in het aluminium) dit zou veroorzaakt worden door een kleine lekstroom op mijn boot die dit proces in gang zet.
geluukig is dit nog niet in een vergevorderd stadium maar ik wil dit natuurlijk voorkomen.

Ook heb ik een magnesium anode onder mijn boot gemonteerd maar alsnog word mijn boot aangetast en vraag me echt af wat ik fout doe.

Kan het zijn dat het zonnepaneel een lekstroom geeft en ik het paneel geisoleerd moet monteren op het dek? ik las namelijk over potentiaal verschil tussen zonnecellen en het frame van een zonnepaneel. ook las ik dat ik de min van de accu zou moeten aansluiten op het aluminium van mijn boot?

Als jullie een idee hebben hoe ik dat zou kunnen oplossen dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet

Tim Veenstra
Tim Veenstra, .(JavaScript must be enabled to view this email address), onbekend, 08/04/2019

REAGEER

Gravatar
Rene Bakker
.zuidhorn

Dit las ik online:Bij galvanische corrosie zuigt een hoogwaardig metaal deeltjes van een laagwaardig metaal naar zich toe. Staal is scheikundig gezien hoogwaardiger dan bijvoorbeeld aluminium, dus staal trekt moleculair kleine deeltjes aluminium naar zich toe. Daarvoor heb je dan wel water en lichte elektrische spanning nodig, maar daar heb je in de watersport meer dan voldoende van. Bijvoorbeeld in een haven met slecht geaarde walspanning of op een slecht geaard schip. Als een stalen jacht aanlegt naast een aluminium schip, begint het proces al. Dan kunnen binnen een paar maanden zelfs gaten in de aluminium romp ontstaan.

Hoeft dus niet aan je eigen systeem te liggen, kan ook aan de stijger gebeuren of boten die langs varen.

  • 5 years and 2 weeks geleden
Gravatar
Tim Veenstra
.

Bedankt Rene voor je antwoord.

Dit is zeker ook een van de mogelijke oorzaken, vaak komt het idd voor als een aluminium boot dicht bij een stalen boot ligt of een stalen damwand, nog vaker als er een schip in de buurt ligt met een niet goed geaarde walstroom. alleen mijn boot ligt niet echt bij andere (stalen) boten in de buurt en ook de damwand is niet van staal. ik heb voor deze boot ook 2 jaar een andere aluminium boot gehad zonder elektrische instalatie en deze had totaal geen last van corrosie, of dat nou komt omdat het een andere legering aluminium is, ik heb geen idee, maar de elektrische instalatie op deze boot is toch wel verdachte nr 1.

Ik had dit artikel gevonden over lekstromen in zonnepanelen, en je bent maar heel weinig constante lekstroom nodig voor het corroderen van aluminium. http://www.benderduurzaam.nl/zonne-energie.html?tab=7 lekstromen

Mvg Tim

  • 5 years and 2 weeks geleden
Gravatar
Mark
.Gouda

Ik heb net te horen gekregen dat elektromotoren kunnen lekken. Het gaat dan om 1 tot 3 volt. Je merkt er verder niets van, maar zorgt wel voor corrosie. Oplossing die mij werd aangeboden was een kunstofplaat tussen elektro en boot. Deze geleid niet. Je zou je boot kunnen meten op stroom, in en uit het water. Dan weet je gelijk welke van de 2 opties het is. Zoals hier vermeld of de andere reactie. Hoop dat je hier wat aan hebt. Gr

  • 5 years and 2 weeks geleden
Gravatar
Tim Veenstra
.

Bedankt Mark voor het meedenken.

Ik heb mijn frontroller op een kunstof bevestigingsplaat gemonteerd, dus dit zou geen probleem moeten zijn. wat is de beste manier om de romp van mijn boot door te meten? daar heb ik geen kaas van gegeten. waar moet ik de pennen van de multimeter houden?

  • 5 years and 2 weeks geleden
Gravatar
Kees
.Culemborg

Bescherm jij je boot soms met antifouling? Als daar maar een spatje koper in zit heb je een probleem. Kennis van me had in één jaar gaatjes in zijn aluboot door koperhoudend anti-fouling. Een beestenwerk om alles er weer af te krijgen, want slijpen of staalborstel verergert de zaak alleen maar.

  • 5 years and 2 weeks geleden
Gravatar
Tim Veenstra
.

Hoi Kees,

Nee mijn boot is niet behandeld met antifouling, ik wou een aluminium boot juist omdat ik in principe niet hoef voor te behandelen. ook zit er geen verf/lak laag op het aluminium maar is gewoon blank met een natuurlijke oxide laag.

Wel heb ik alle montages vast gezet met rvs a2 bouten en zelftappers, ik las dat dit ook niet mag zonder een conductieve pasta te gebruiken voor isolatie tussen bout en het aluminium. dit heb ik niet gedaan, maar om nou alles te demonteren en dit te doen zonder te weten of dit iets oplost is ook wat. Het is in mijn geval; een probleem die moeilijk te achterhalen is, maar ik bedank je voor je inbreng, smeer idd nooit koperhoudende antifouling op je aluminium boot!

  • 5 years and 2 weeks geleden
Gravatar
rudy
.

i spuit er 1 keer per jaar transparante plastidip op werkt perfect. er kun je er na een beetje warm maken gewoon terug aftrekken.

  • 5 years and 2 weeks geleden
Gravatar
D. Holscher
.Vlaardingen

Zelf eigenaar van een aluminium zeiljacht, rvs is toe te passen met een speciale chromate bescherming, echter er zijn oog versterkte aluminium bouten in de handel.
Deze pasta is bij een mastenmaker te verkrijgen.

  • about 5 years and 2 weeks geleden
Gravatar
Rob Louws
.Texel

Late reactie dus de boot of het probleem zal wel opgelost zijn maar over onze aluminium Ovni las ik dat er ook magnesium in de aluminium legering zit dus moet je daarom geen magnesium anodes gebruiken.

  • 2 years and 7 months geleden