Kayak Jagers 64 Zweedse snoekwedstrijden

Door Daniel van der Post

Vele maanden kijk ik er al uit. Twee weken doorbrengen in het snoekparadijs oftewel Zweden!

Geen ‘gewone’ vakantie maar het vissen van twee wedstrijden back to back op twee totaal verschillende locaties. De welbekende Predator Tour Sweden en de East Coast Kayak Challange.

Een prachtige uitdaging ligt voor de boeg en ondertussen natuurlijk ook volop genieten van de schitterende natuur om je heen. De schoonheid, maar vooral de rust en het relaxte Zweedse leven vallen altijd direct weer op wanneer je het vergelijkt met Nederland.

Värern & Glan zijn de wateren waar deze wedstrijden plaatsvinden en beide zijn wellicht bekende locaties voor de vele Zwedengangers onder ons.

Samen met Jeroen Dirkzwager heb ik meegedaan aan de Zweedse Predator Tour 2018.

Predator Tour Sweden
Het eerste water, gelegen een paar uur ten oosten van Göteborg, mag je nauwelijks een meer noemen maar eerder een binnenzee, zo ontzettend groot als dat het is! Vänern en dan preciezer het stadje Åmål, is de locatie waar de Predator Tour Sweden van organisator Evert Oostdam plaatsvindt. Evert organiseert het evenement samen met Andy van Assema van Sportfishing Dalsland. De wedstrijd is ook dit jaar een groot succes en maar liefst 64 teams met echt grote namen doen mee aan deze prestigieuze editie! Het zal volgend jaar hoogstwaarschijnlijk wel vol geboekt worden met 100 teams.

Als je kijkt hoeveel metersnoeken er in die wedstrijd gevangen zijn, gaat dat echt helemaal nergens meer over. Absurd gewoon! De timing van deze wedstrijd is dan ook perfect, omdat de grote snoeken van het immense Vänern in deze periode van het jaar (april) naar de ondiepe oevergedeelten komen voor de paai. Hierdoor liggen ze gedurende een korte periode dichter bij elkaar, waar wij ze dan als sportvisser kunnen vangen (en natuurlijk weer laten zwemmen).

Kajaks toegelaten en de jumpstart!
In deze editie van de Predator Tour waren er een aantal nieuwe regels opgenomen, zoals het toelaten van kajaks in één en dezelfde wedstrijd en niet zoals gebruikelijk in een aparte competitie. Twee kajaks gelden als één team en dan krijg je een enkele meetplank mee zodat je wel enigszins bij elkaar dient te blijven. Samen met Jeroen Dirkzwager en nog een Deens kajak team zijn we deze uitdaging aangegaan om tegen de boten te vissen. Zeker geen gemakkelijke opgave tegen al die dure boten met al hun paardenkrachten.

De jumpstart is voor de kajakteams, maar zeker ook voor de boten de perfecte mogelijkheid om ver van de rest te kunnen vissen. De jumpstart werkt als volgt: elke dag vindt de start plaats in Åmål om acht uur in de morgen waarbij het grootste gedeelte van de deelnemers in het water ligt.

Je mag echter ook met de boot op de trailer of met de kajak op het dak van de auto van dezelfde locatie in Åmål om exact acht uur starten! En vervolgens naar een vrij gekozen locatie rijden die binnen het ruim opgezette parcours valt. Je verliest natuurlijk wel de nodige vistijd maar je kunt daardoor wel ergens vissen zonder dat er tien andere boten in de buurt liggen. Een prachtige optie die de wedstrijd naar mijn mening tactisch nog interessanter maakt!

Wat zijn ze mooi! Een Zweedse dame van het Vänern!

Zweedse buffel tijdens dag twee van de Predator Tour Sweden.

Plaats nummer 22
Na drie dagen keihard knallen met de kajak eindigen we uiteindelijk op de 22e plaats. Waardoor we toch ruim 40 boten achter ons hebben gehouden (geen slecht resultaat, denk ik). Het was zeker niet gemakkelijk, daar we op dag één, ondanks onze keuze voor de jumpstart, toch niet op de plekken konden vissen waar we graag zouden willen. Simpelweg omdat deze al bezet waren of omdat er al gevist is door een ander team. De wind waaide eveneens stevig door, waardoor we ook enigszins gelimiteerd waren.

Op dag twee en drie kozen we ervoor om echt ver weg van 95% van het deelnemersveld te vissen. Een uur rijden en dan nog stekken zoeken en vissen op een locatie waar we beiden zelfs nog nooit waren geweest. Het leverde ons toch een aantal mooie vissen op waaronder drie metersnoeken.

In deze week hebben we beiden veel geleerd en het is zonder meer een prachtige week geworden. Het is een schitterend gebied met ontelbaar veel mooie stekken waar je zo een jaar mee kunt vullen en dan ben je nog niet overal geweest.

Zweden, een schitterend land, waar de winter dit jaar ook erg lang heeft geduurd! Waardoor we tijdens het vissen voorafgaand aan de Predator Tour zulke taferelen tegen kwamen!

East Coast Kayak Challange
Gelijk na de PTS ben ik doorgereden naar het meer Glan welke vlakbij de stad Norrköping ligt. Dit is een vrij groot meer welke bekend staat om zijn snoekbaarspopulatie, maar ook om zijn windgevoeligheid, daar het nogal open is.

Hier wordt een tweedaagse wedstrijd gehouden, georganiseerd door Felix Frei van de KayakStoreSe, waarbij de ´daily target´ drie snoekbaarzen en drie snoeken is. En het uiteindelijk gaat om het totaal aantal gevangen centimeters.

Het is een kajakwedstrijd die tevens als kwalificatiewedstrijd is aangestipt voor het Wereldkampioenschap Kajakvissen vanuit een Hobie kajak (Hobiefishingworlds). Het Glan is een prachtig meer en gelukkig heb ik een goede Navionics kaart waardoor ik een goed idee heb van hoe het meer eruit ziet onder het wateroppervlak.

Glan, het lijkt wel of alle wateren in Zweden iets magisch hebben.

De Lowrance HDS9 Carbon blijkt wederom goud te zijn in de zoektocht! Zeker in combinatie met een up-to-date kaart van Navionics.

Uren maken en zoeken!
De eerste dagen op deze locatie staan in het teken van verkennen en zoeken naar waar de snoekbaars en snoek zich ophoudt. Echter na talloze stekken en mogelijke stekken te hebben verkend, kom ik er achter dat het alles behalve een gemakkelijke opgave wordt.

Ondanks dat dit een goed snoekbaarswater is (zo wordt gezegd), weet deze jongen er welgeteld 0 te foppen! Sterker nog, er wordt door de 28 deelnemers geen enkele snoekbaars gevangen tijdens de wedstrijd of het voorvissen daarvan. Het valt me ook al snel op dat de ‘locals’, die hun weekend besteding aan het doorbrengen waren op het meer, met hun boten vrijwel allemaal aan het snoeken waren.

Main target… Snoek!
Mijn strategie is dan ook mede daardoor al snel bepaald, eerst de drie snoeken zien te vangen en dan, wanneer er tijd over is, op de snoekbaars. Echter qua snoek is het ook niet wild die eerste dagen, één kleintje hier, ééntje daar. Lastig!

Op het diepere water zien we veel aasvis en ook verspreid grotere symbolen eronder op de fishfinder. Echter deze liggen vaak tegen de bodem geplakt (passieve vis) en met het zien van zoveel aasvis is het me ook al snel duidelijk dat de roofvis hier weinig moeite hoeft te doen voor een maaltje vis. Korte bijtperiodes en dan moet je ook nog maar net op het juiste moment op de juiste plek zijn! En dat op een zo groot meer… hmmm.

Dame van 106 cm gevangen met een Ricky the Roach in de Livley Roach kleur uitgevoerd met een shallowscrew

Prachtige stek gevonden tijdens het voorvissen op Glan. Ook deze dame kon een langzaam binnen geviste Ricky the Roach niet weerstaan!

Paaistek
Na een aantal dagen probeer ik wat anders en ga naar een ondiepe hoek van het meer welke op een uur varen ligt van de startlocatie. Dit zou best eens een paaigebied kunnen zijn en ja, wanneer je dan binnen twee uur een 106 cm en een bijna meter vangt, dan weet je, dit is een goed gebied! Het is tevens vrij groot en hoogstwaarschijnlijk zijn er weinig andere kajakvissers die zo’n eind willen varen. Waardoor je het lekker voor jezelf hebt, althans dat hoopte ik!

Tijdens de wedstrijddagen, welke op zaterdag & zondag zijn, ben ik inderdaad de enige kajakvisser. Echter had ik buiten de ‘locals’ gerekend en op beide dagen waren er een aantal boten aan het vissen in exact dat gebied! Dan weet je wel direct dat het zeer waarschijnlijk een goede omgeving is!

Dag 1
Mijn stekkie, welke ik heb gevonden tijdens het voorvissen, wordt op deze eerste wedstrijddag bevist door maar liefst twee boten! Hmm, daar vaar je dan een uur voor. Echter zie ik niemand ook maar iets vangen en ook bij mij gebeurt er trouwens helemaal niks.

Wanneer de uren verstrijken besluit ik een ander ondiep gedeelte te proberen waar de wind op dat moment op staat, waardoor het daar net iets warmer is dan aan de andere zijde en dat blijkt de sleutel te zijn! Geen aantallen, maar ik weet precies mijn drie snoeken te vangen met een 100 cm, een 103 cm en met pijn en moeite een 70er. Waardoor ik de dag afsluit op de tweede positie op slechts op een paar cm achter de leider.

Day 1 100 cm.

Een 100 cm en 103 cm gevangen tijdens de eerste wedstrijddag van de East Coast Kayak Challange in Zweden.

Ricky the Roach met shallow screw
Al mijn snoeken weet ik te foppen met een traag aangeboden Ricky the Roach softbait in de kleur Livley Roach, uitgerust met een shallow screw en een enkele dreg maatje 1/0. Deze kan ik traag, op een metertje of anderhalve meter water, binnen vissen en het liefst daar waar de rietstengels tot halfwater staan of echt tegen de rietkant aan.

De aanbeten die dan volgen zijn zo ongenadig hard dat je er een hartverzakking van kunt krijgen! Zo ontzettend gaaf! Een verslavend spelletje… uren niks en dan totaal onverwacht een dikke knal op je hengel.

Ricky the Roach uitgevoerd met een Shallow Screw en één enkele dreg aan de onderzijde voor de balans.

Dag 2
Met de wetenschap dat er geen enkele snoekbaars is gevangen en dat de top heel dicht bij elkaar staat, weet je dat er vandaag wederom drie goede snoeken gevangen dienen te worden en het liefst stiekem toch nog een snoekbaars erbij. Het wordt een lastige dag daar de wind net wat forser is, wat het vissen alleen maar moeilijker maakt.

Gelukkig weet ik deze dag mijn drie snoeken wat eerder te vangen (voor 11 uur), echter het formaat is niet geruststellend! Twee maal een 76 cm en éénmaal een 93 cm dame, de echt grote lijken niet mee te willen werken! De wind speelt een cruciale factor en neemt toe, ik zie vanuit mijn ooghoek hoe zich schuimkoppen vormen op het open stuk van het meer! Waar deze jongen dus nog doorheen moet voor de lange weg terug…

Mede door de wind begin ik eerder aan de terugtocht die me een dik uur kost. Maar nog wel tijd genoeg biedt om een poging op snoekbaars te doen dichtbij de startlocatie. Krijg verticalend nog wel een aanbeet (waarschijnlijk snoek!), echter deze hangt niet.

Wachten…
Heb mijn snoeklijstje dan wel vol, maar het is afwachten hoe de anderen hun dag zijn doorgekomen. Mijn Deense rivalen (tevens vrienden), welke het op dag één ook uitstekend hebben gedaan, blijken hun snoeklijstje eveneens vol te hebben gevist, echter ook zij hebben de grote deze dag niet weten te verleiden. Het zal er dus om gaan spannen en wederom blijkt de snoekbaars de grote afwezige vandaag.

Yes!! winnaar van de East Coast Kayak Challange 2018 gehouden in Glan, Zweden.

Het verlossende woord!
Yes, tijdens de prijsuitreiking komt dan eindelijk het verlossende woord! Gewonnen, met een marge van 15 cm!! Wow, het is me gewoon gelukt ,een wedstrijd winnen in een vreemde omgeving en ik ben hier echt ontzettend blij mee. Daarnaast, door deze wedstrijd te winnen heb ik mezelf gekwalificeerd voor de Hobie Fishing Worlds 8 of te wel het W.K. Kajakvissen volgend jaar.

Aangezien dat toernooi elk jaar op een ander continent wordt gevist en het dit jaar in Zweden is (Vänern), zal het waarschijnlijk een mooie trip worden buiten Europa! Het zijn twee prachtige weken geworden, met goed gezelschap en mooie vissen in de meest fantastische omgevingen. Zweden is een land om verliefd op te worden!

Met vriendelijke groet,

Daniel van der Post

Wil je nog meer weten over deze avonturen of het vissen vanuit de kajak? Dan kun je altijd een kijkje nemen op mijn website of een mailtje sturen naar info@danielsfishingexperience.com.