Zweden Vastervik…..

Door Martin Frankena

Het is alweer zomer en het water wordt steeds warmer, dus nog even en dan laten we de snoek even met rust… Te warm water in combinatie met een eventuele vangst in de boot, is slecht voor de snoek dus wellicht komt het inderdaad nog eens tot een heroverweging voor wat betreft de gesloten tijd voor vriend Esox.

Waar het water niet te warm was en waar we dit jaar voor een uitgebreide test waren, was Vastervick. Vismaat Guido en ik hadden het plan opgevat om toch eens een keer naar Vastervik te gaan, ook omdat onze nieuwe dealer Anders Forsberg ons eigenlijk een beetje uitnodigde om eens te vissen in de wateren waar hij ooit zijn beroemde viskamp opende. Anders was er helaas niet deze week, maar dat mocht de pret zeker niet drukken.

We zijn met de nagelnieuwe Marcraft 496 LakeHunter op pad gegaan om eens te kijken of ook deze boot de Baltische wateren kon bedwingen. Voor het eerst in 6 jaar gaan we met een visboot op pad die een stuurconsole heeft, en in combinatie met een Honda 90 moet dat vast lukken.

De lange trip naar Vastervik .

We hadden geboekt bij de camping waar ook het viskamp zich bevindt, alleen hadden wij gewoon op de camping een stuga geboekt, een prachtige blokhut die van alle gemakken voorzien is en waar je de boot en auto voor de deur kan zetten. Op de camping heb je een prima trailerhelling en vanaf deze plek kan je dus alle kanten op. En ook dat is dan het unieke aan Vastervik, je kunt echt alle kanten op!

Met de nagelnieuwe Marcraft 496 LakeHunter op pad.

Op de camping heb je een prima trailerhelling.

De beroemde grote baai hebben we bewust maar één keer bezocht, daar komen elke dag tientallen bootjes en de meeste goede stekken worden dagelijks afgevist (lees, kapotgevist). Daar ving dan ook niemand veel vis. Wij hebben elke dag via onze GPS-kaart van dit gebied mooie stukken opgezocht en zo kwamen we elke dag weer in nieuwe, beeldschone baaitjes en inhammen en hebben ons echt verschrikkelijk vermaakt rond de duizenden eilandjes.

Beeldschone baaitjes en inhammen.

Veel vissen hebben we niet gevangen en zeker ook geen grote, de grootste was 87 cm en de meeste vissen zijn tussen de 50 en 70 cm. Maar met een stuk of 60 snoeken en evenzoveel verspeeld, waren we zeer tevreden. We hebben dan ook niet hele lange dagen gemaakt, want 1000 worpen per dag is behoorlijk pittig. Wij houden ook van een lekkere lunch, dus tussen de middag, als de snoek toch ligt te pitten, maakte kok Guido de lekkerste gerechten klaar en zo konden we dan vaak ‘s middags nog wel even doortrekken.

Guido met een mooie zweedse,

Voor deze trip hadden we ook een afspraak gemaakt, wij zijn namelijk jerkbaitvissers en hebben natuurlijk 10-tallen verschillende types in onze koffers in vele kleuren. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de kleur eigenlijk niet veel uitmaakt als de vis redelijk goed te vangen is. Vraag maar eens aan 10 vissers die wel eens in de Scherentuinen van Zweden vissen, allen hebben ze een andere favoriet en alleen hebben ze een andere kleur als topper. Ik dus niet.

Mijn vismaat heeft werkelijk alle kleuren gebruikt.

Ook ik heb alle kleuren, maar ik had me deze week voorgenomen om alleen maar met de geweldige jerkbait van vriend Bertus Rozemeijer te vissen. Ik heb deze jerkbait na een tip van Sietse “Dalsland” de Vries, wat vaker gebruikt en de vangsten met deze plug zijn werkelijk ongelooflijk: overal waar ik vis vang ik met deze rakker. Ik heb dus echt de hele week alleen maar met deze jerkbait gevist en Guido en ik vingen exact evenveel snoeken.

Er lopen mooie vissen tussen door.

Ook al ving Guido in een uurtje een paar meer, ik heb niet gewisseld (wat je dan toch vaak doet). Nee , gewoon doorrammen en wachten. De kleur veranderde per snoek, maar dat maakte dus niets uit. Mijn vismaat heeft werkelijk alle kleuren gebruikt en ving ook nog en aantal snoeken op de jerkbait van “Sybe”, maar van groen naar wit is dus “de kleur”.

De Liberator ....

....had het zwaar te verduren.

Volgend jaar gaan we weer iets nieuws proberen.

We gaan eens kijken of er nog niet ontdekte meren zijn waar nog niet veel vissers geweest zijn, of wellicht naar het nieuwe viskamp van Anders Forsberg in Karlstad aan het grote Vänern-meer. Wie weet?

Marcraft visboten gaat uitpakken op de Fair for lure and Fly!!
We komen met meer dan 10 boten naar Maurik en alle modellen zijn aanwezig. Veel van onze klanten zijn deze dag op het water te vinden en staan u graag te woord over hun eerlijke eigen ervaringen met een Marcraft en het bedrijf. Dit is de uitgelezen kans om eens een objectief beeld te krijgen van onze unieke visboten. Voor een proefvaart in een van onze modellen kunt u zich melden in de witte Pagodetent, direct aan de steiger. Marcraft visboten…