Zomervakantie barbelen 2013 (Deel 4)

Zomervakantie barbelen 2013 (Deel 4) :

Eind goed al goed

Door Sijmen

De stek die ik op het oog had zag er perfect uit voor barbeel. Een diepe geul, met overhangende takken, voldoende stroming, harde kiezelbodem. Stroomopwaarts ondiep met stroomversnellingen en stroomafwaarts diep en traag stromend water, waar we de vorige avond hadden gevist.  's Middags hadden we al een mooie plek gevonden om te zitten en alvast voorgevoerd met mais  en hennepzaad. Ook konden we het niet laten om een hengeltje in werpen.

Helaas zonder resultaat. Wel zagen we enorme scholen brasem en voorns formaat baksteen. De beste tijd om te vissen is toch in de avond. Nu eerst eten en een wijntje, vanavond zijn we weer terug. Laat de barbelen maar komen!
Die avond visten we weer op dezelfde manier als de vorige avond. Bij aankomst schoten we weer een lading hennep zaad op de stek om de vissen aan de praat te houden. Ik gooide ook nog tien voerballen op de stek. Rijk gevuld met pellets, mais en hennepzaad. De tafel is gedekt! Zoals verwacht kregen we geen aanbeten tijdens daglicht. Pas met de schemer ging het weer los…….

De schemer trad in. Vleermuizen scheerden weer over het water, forellen pikten insecten van het oppervlak. Een magische tijd, de wereld wordt stiller en al je zintuigen staan op scherp, tijd om breekstaafjes op de top te tapen. We zijn er helemaal klaar voor. Na net mijn voerkorf te hebben gevuld en mijn montage weer te hebben ingegooid, krijg ik uit het niets een verwoestende aanbeet. Yes! Actie! De weerstand die ik voel is weer enorm.

Het zou toch niet weer een karper zijn? Mijn SPRO inspiration barbel staat weer zo krom als een hoepel en ik moet alle zeilen bijzetten om de vis onder controle te krijgen. Na een heftige dril zie ik de vis in het licht van mijn hoofdlampje. Weer een prachtige spiegel van een pondje of 12. Bizar om te zien dat in dit hard stromende gedeelte ook karpers azen. En wat een kracht hebben die beesten! Hopen dat de barbelen ook thuis zijn.

Wat een kracht hebben die karpers.

De karper gaat weer snel terug en de montage gaat weer snel op zijn plek. Ik heb gemerkt dat aanbeten altijd vlak achter elkaar komen en dus is het zaak om je montage weer snel in het water te hebben. Snel even een sanitaire stop. Met een schuin oog houd ik mijn hengel in de gaten. Je weet maar nooit….. Opeens zie ik de hengel weer dubbel slaan en mijn baitrunner schreeuwt het uit. Shit, shit snel afknijpen en met mijn broek nog op half zeven strompel ik naar mijn hengel toe. Dat moet er vast erg charmant uit hebben gezien.

De vis aan het einde van mijn lijn is niet te stoppen en neemt meters lijn. Ik probeer de vis te keren om zo nog een kans te hebben om controle te krijgen. Ik leg mijn hand op de spoel en de Spro buigt nog verder door. Wat een top hengel! Gelukkig keert de vis en komt weer mijn kant op, zodat ik hem rustig kan drillen. Je raad het al, weer een karper. Dit keer een schub die erg raar gebouwd is. Hij is net zo hoog als hij lang is, wat een aparte vis.

Wat een dikkertje….. en ik bedoel de vis.

Ook hier zijn de karpers dus heer en meester. Ik weet zeker dat de barbelen er zitten, maar dat ze door de karpers worden weggejaagd. Nou ja, het is niet anders. We vangen vis en we zitten in een prachtige omgeving. De volgende aanbeet is wederom verwoestend en de vis schiet meteen stroomafwaarts. Niet te houden! Deze voelt nog groter en zwaarder dan de karpers die ik tot nu toe gevangen heb. Meerdere keren denk ik dat de hengel of de lijn moet breken.

De SPRO op zijn best : buigen of barsten. Als je goed kijkt, zie je het witte topje.

Ik dacht dat ik de limiet van de Spro wel gevonden had, maar ook nu kan de hengel dit geweld aan. Zelf het kurk van het handvat buigt. Gelukkig kan ik ook deze karper landen. Wat een beest, wat een geweld. Bijna 20 pond op een 1,5 lb barbeelhengeltje met 8lb hoofdlijn en 7lb onderlijn. Echt gaaf, maar zenuwslopend.

En dit was de boosdoener.

Na dit geweld besluiten we in te pakken. Het begint zachtjes te regenen en het is mooi geweest. Morgen weer een dag. Die nacht bleef het regenen en ook de volgende dag was het kleddernat. Vissen is leuk maar niet in de regen, dus besloten we een rondrit door de omgeving te maken. Wat een prachtig gebied!

De Haute Marne met het begin van de maas. Hier is het nog maar een beekje.

Aan het einde van de middag klaarde het op. De vooruitzichten voor de avond waren prima. Gelukkig maar, we kunnen weer vissen. Aangekomen bij de stek, zien we dat het water enorm is gestegen. Ook vliegen er miljoenen pluizen afkomstig van populieren en wilgen door de lucht. Voor mensen met hooikoorts is dit heerlijk. Ook drijft er verschrikkelijk veel vuil in het water. De rivier stroomt veel harder dan gisteren en om bij onze visplek te komen moeten we nu een stuk waden.

Wat een pluisjes.

Ook vanavond vis ik met 2 hengels, waarvan 1 met een vaste ( avon ) top. In de loop van de avond merk ik dat ik met deze ruigere omstandigheden een betere beet registratie heb met de avon top. Eigenlijk boven verwachting krijg ik heel snel beet. Een goede vis, maar na een paar seconden is de vis los. Mijn hoofdlijn is gebroken. Als ik kijk naar de breuk zie ik dat de lijn is doorgesneden. Waarschijnlijk mossels of een scherpe rots. Na deze aanbeet gebeurd er helemaal niets meer. We halen alleen maar enorme plukken waterplanten die door de harde stroming zijn losgetrokken binnen.

Niks dan waterplanten.

We hebben er beide een hard hoofd in en denken aan inpakken. Tot plots Freek een aanbeet krijgt. Wat is dit??? In eerste instantie dacht ik aan een kopvoorn, maar eenmaal in het net blijkt het een mooie regenboog forel. Gevangen aan de mais…. Het moet toch niet veel gekker worden hier!

Een forel voor Freek. Wat een verassing!

Na deze prachtige vis weer vrij te hebben gelaten vinden we het welletjes geweest. We hebben er een prachtige, bijzondere vakantie opzitten! We kunnen het iedereen aanraden om een keer in Frankrijk te gaan vissen. Je vist in een prachtig land en weet nooit wat je aantreft. Wat ons betreft tot volgend jaar! Vissen in Frankrijk........ Heerlijk!

Groeten,
Sijmen en Freek

Producten nu online te bestellen