Zomeravond, baars vanavond! (deel 3)

Op de rivier

Door Niels Patijn

Dit keer neem ik jullie mee in een roofvisavontuur van een hele dag waar de titel uiteindelijk toch op zijn plaats valt. Vandaag zou ik voor de eerste keer, op een middag NKS jeugddag op de Lek na, de rivier op gaan met een boot. Vooraf werden de kunstaasjes zorgvuldig geselecteerd die deze dag mee zouden gaan en de avond ervoor werd de wekker op 04:30 afgesteld.

Als ‘groentje’ wat betreft het vissen op groot water, ging ik deze dag vissen met roofviscracks Eric Marteijn en Tom Kroon. Deze mannen eindigen jaarlijks hoog in het klassement van het Nederlands Kampioenschap Snoekbaarsvissen (NKS). Eric woont slechts een straat verderop in het dorp waar ik woon en heeft jaren voor Total Fishing geschreven. Zodoende werd afgesproken om eens een dag samen te vissen.

Om iets na vijven arriveer ik bij Eric, die dan nog druk zijn hengels aan het uitzoeken is voor de aanstaande sessie. Alles is ingeladen en vervolgens wordt er koers gezet naar de rivier. Na een autorit van anderhalf uur wordt de trailerhelling bereikt.

Het belooft een prachtige zomerdag te worden.

De zon steekt net boven de bomen uit die rond het water staan. Terwijl we aan het wachten zijn op Tom doen we ons te goed aan wat boterhammen. Ondanks dat de temperatuur al heerlijk is en we kunnen genieten van een prachtige zonsopkomst, is het niet bepaald aangenaam. We worden zo ongeveer aangevallen door grote zwermen muggen die rondom het water vliegen.

Ook Tom is inmiddels aangekomen bij de trailerhelling en de Alumacraft wordt te water gelaten. Middels een zijkanaaltje varen we de rivier op. We starten midden op het water met verticalen en ook de dropshot wordt ingezet. De eerste aanbeten volgen toch wel redelijk snel en Tom opent met de eerste vis.

Tom opent de dag met een snoekbaars.

Op deze stek volgt er bij Tom nog een vis en ook ik vang mijn eerste snoekbaars van de dag. Daarna vallen de aanbeten weg en wordt het behoorlijk stil. We verkassen richting de kant om op het ondieper water te proberen. Ook hier is het rustig en de vis is moeilijk te vinden. Toch is het werkelijk genieten op de boot, prachtige natuur, heerlijk weer en bijna geen scheepvaart. Zo kan ik mijn vakantie wel doorkomen!

We zijn inmiddels overgeschakeld naar de fireball. We varen verder langs de kant waar een diepere kuil de bodemstructuur laat doen variëren. Op de fishfinder worden een aantal ‘dikke bananen’ gespot. Weer is het Tom die in gevecht is met een glasoog die wel iets in het aasvisje zag. Een stevige dril verraadt dat het om een mooi formaat gaat en dit was dan ook de grootste van de dag.

Een 68-er poseerde even voor de camera.

Eric moet nog steeds zijn eerst vis vangen wanneer de ochtend al is gepasseerd. De zon zit behoorlijk op het water en er was een redelijke afvoer door de rivier, iets wat normaliter volgens Tom en Eric wel goed is voor het vangen van vis.

Na nog wat andere stekken bezocht te hebben kan Tom nog een enkele vis bijschrijven en verstevigt hiermee zijn voorsprong. Net wanneer Eric vertelt dat hij niet hoopt zijn eerste blank van het jaar neer te zetten vandaag, dient zich ook bij hem een snoekbaars aan.

Puntgave snoekbaars en van de nul af!

Even na drieën besluiten we de andere kant van de rivier op te gaan. De warmte wordt even weggehaald door een flinke bries tijdens het varen. Zelf geniet ik van de fenomenale natuur, wat is die rivier prachtig!

Tijdens het varen naderen we de te bevissen stek. De zon begint eindelijk wat te zakken. Vlak langs de kant zien we een vis jagen. Alle drie denken we misschien wel hetzelfde, die moeten we vangen! We gaan even werpen met kleiner kunstaas. Wat Asp-spinners worden door Eric te voorschijn gehaald uit de kunstaasboxen. Ik hang daarentegen een Salmo Hornet aan de speld.

De Asp-spinnertjes van Spro worden te voorschijn gehaald.

Hier loopt de kant langzaam af tot drie meter diepte onder de boot. Een Salmo Hornet H5 met een drijvende eigenschap bleek de juiste keuze. Dit plugje schiet vanaf de oppervlakte de diepte in en loopt met de bodemstructuur mee totdat het zijn uiteindelijke zwemdiepte bereikt heeft van eveneens ongeveer 3 meter diepte. Perfect dus!

Het is dan ook al de derde worp dat ik een dreun op mijn hengel krijg en na een leuk gevecht verschijnt er een zomersnoek aan de oppervlakte. De Hornet zit net voorin zijn bek. Snel worden er wat platen geschoten van de vis, die daarna direct wordt teruggezet. Zonder al te veel moeite schiet hij de diepte weer in. Zeker in deze periode met de hoge watertemperaturen moet er snel gehandeld worden met snoek.

Zomersnoek op de plug!

De avond nadert en na zessen gaan we toch nog even proberen aan de andere zijde van de rivier. Nog een uurtje te gaan voordat we weer huiswaarts gaan en dan moet het toch gewoon lukken om een derde vis te vangen. Ik merk aan mezelf dat er na de vangst van de snoek iets geconcentreerder wordt gevist.

We zijn weer overgeschakeld op verticalen. Af en toe wordt er een aanbeet geregistreerd. Een Fin-s Fish in een groen-gele kleurstelling op een loodkop werp ik even een stukje voor me uit en tik hem vervolgens langzaam binnen om toch een beetje af te wisselen in techniek.

Een aanbeet volgt en de vis hangt. Even bestaat er enige twijfel, een snoekbaars of toch gewoon een grote baars? De stevige felle bonken wijzen op baars en eenmaal aan de oppervlakte verschenen, is het zeker. Een grote stekelridder wordt de boot binnen getild, een baars die uiteindelijk mijn nieuwe persoonlijke record blijkt.

Zomeravond, baars vanavond!

De 45 centimeter tellende baars maakt het rijtje compleet: baars, snoek en snoekbaars. Ondertussen kan Eric het niet laten om zo’n zelfde shad te monteren. Niet veel later staat ook hij een vis te drillen. Tom haalt uiteindelijk de laatste naar boven en hierna keren we weer terug om te traileren.

Na wat informeren bij collegavissers aan de traillerhelling hebben wij het nog helemaal niet zo slecht gedaan met 12 stuks, zij moesten het doen met slechts twee visjes.

Snoekbaars verticalend gevangen op een zelfde shad.

Een prachtige dag met als hoogtepunt de baars van 45 centimeter. Een mooi record, maar ook een record dat in de toekomst nog eens te verbeteren valt. Wellicht tijdens een volgend ‘baarsavontuur’...

Eric en Tom wil ik in ieder geval bedanken voor de toffe visdag op de rivier! De zomermaanden, een prachtige periode om die agressieve visjes met kunstaas te belagen, lopen op hun eind. Volgend jaar pak ik ‘Zomeravond, baars vanavond’ geheid weer op. En nu, nu gaan we ons op maken voor de komende maanden op roofvis: de herfst! Eveneens een prachtig jaargetijde.