World Predator Classic Kayak Open 2014

Kajak jagers

Door Daniel van der Post

Dat is een mond vol voor een titel van een artikel maar in werkelijkheid is het de naam van het eerste grote kajakevenement dat dit jaar heeft plaatsgevonden in Nederland.

Tussen al het WPC-geweld van de supersnelle en prachtig uitgeruste boten die in een driedaagse wedstrijd om de wereldtitel streden op het Haringvliet en Hollandsdiep was er voor kajakvissers een aparte wedstrijd georganiseerd rondom Hellevoetsluis.

Het ging hier om een tweedaagse wedstrijd in een afgebakend gebied waarbij men elke dag drie baarzen, drie snoekbaarzen en een snoek mocht aanleveren.

38 Kajaks namen deel aan het WPC kayak open event.

Dit aanleveren gebeurde door je vangst samen met je wedstrijdnummer op een meetgoot te leggen en deze te fotograferen waarna je op het einde van de dag de jury door het overhandigen van de memory card uit je camera de mogelijkheid gaf om je vangst te registreren.

Meetgoot, wedstrijdnummer en een mooie baars.

Het leek mij en de overige leden van het team van viskayaks.nl erg leuk om hier eens aan mee te doen en om er dan gelijk naast het wedstrijdelement een gezellig teamuitje van te maken……Zo gezegd zo gedaan en zodoende gingen we luxe kamperen op een camping bij Hellevoetsluis.

Luxe? Ja, dat wil zeggen een mooi chalet op een camping zodat je in ieder geval 'lekker' kon slapen en douchen want 'top'sporters moeten natuurlijk wel goed uitgerust zijn…In de aanloop van deze wedstrijd ben ik twee keer de wedstrijd area wezen verkennen en dat leverde op een dag een aantal mooie baarzen op.

Mooie baars tijdens oefensessie.

Het werd echter ook al snel duidelijk dat het best taai kon worden aangezien de locatie dermate dicht bij de haringvlietdam ligt waardoor het water erg helder is, niet echt snoekbaars water dus.

Terwijl wij (team Viskayak.nl) ons aan het installeren waren op de camping aan de vooravond van het evenement hoorden we dat het wedstrijdgebied was verplaatst naar het oosten.

Toch wel balen aangezien we dus in het 'verkeerde' gebied hadden geoefend en nu juist een achterstand hadden op anderen doordat die in de middag en avond voor de wedstrijd dag juist wel in het 'goede' gebied hadden gevist terwijl wij van een koele versnapering aan het genieten waren op de camping maar ja…

Op zaterdag 20 juni was het dan zover: 38 kajaks uit onder andere Nederland, België, Duitsland, Finland, Engeland en zelfs uit de U.S.A. lagen om iets voor 10.30 uur klaar in de haven voor de eerste World Predator Classic Kayak Open.

Deelnemers en hun kajaks enkele momenten voor de start van dag 1.

Qua weer was het een typisch Nederlandse 'zomerdag': bewolkt en een gedurende de dag een aantrekkende wind. De wind was in de vroege morgen gedraaid van Noordwest naar Zuidwest wat een vervelende hoek is op die locatie aangezien er dan geen enkele bescherming is tegen de weersinvloeden.

Om 10.30 uur klonk het start schot en stoven de kajaks weg, blijft een schitterend gezicht zoveel kajaks bij elkaar.

Op weg voor dag twee.

Nou had ik van te voren wel de waterkaarten geraadpleegd maar voor de rest was het een gebied waar ik nog nooit was geweest en waar begin je dan? Je hebt tenslotte maar een paar uur om de vis te vinden en te vangen.

Op de kaart vond ik een interessant stuk waar een talud lag dat de afscheiding vormde tussen een vaargeul en een ondiepe plaat waarvan ik hoopte dat het ondiepe gedeelte vol zou staan met planten. Eenmaal aangekomen op de stek bleek het er inderdaad precies zo uit te zien als gehoopt.

Gauw een klein shadje aan de speld gehangen om deze richting het ondiepe te smijten en hem dan over de planten heen te vissen en bij het talud naar beneden te laten vallen.

Het bleek echter al snel dat de vis zich echt tussen de planten bevond daar ik al vrij snel twee mooie 40+ baarzen kon verleiden.

Auteur met vis.

Bij het talud zelf gebeurde niet veel: ze lagen echt op het ondiepe deze dag. Een aantal uren verstreken maar er gebeurde niet veel. Langzaam had ik me al werpend verplaatst langs de rand van het talud waarbij het aantal planten steeds minder in aantal werd.

Dus besloot ik om terug te gaan naar de plek waar meer planten stonden en waar ik de baarzen had gevangen. Dit bleek na een worp of tien een goede keuze want een mooie aanbeet volgde. De vis hing echter niet ( waarschijnlijk snoek ), maar de sporen op mijn shad waren duidelijk zichtbaar.

Korte tijd later en een paar gemiste aanbeten verder was het dan toch raak. Het kleine snoekje deed er werkelijk alles aan om te ontkomen en bleef daarbij maar uit het water springen. De pogingen waren tevergeefs en na een paar foto’s mocht deze herrie schopper weer terug.

Kleine maar wel zeer welkome snoek.

Paar worpen later volgde een knalharde aanbeet, maar deze vis miste de haak nét en ging er alleen vandoor met de staart van de shad. Jammer…het was verreweg de beste aanbeet die ik deze dag zou krijgen.

Uren waren er inmiddels verstreken en de wind was ondertussen behoorlijk aangetrokken tot een niveau dat het bijzonder lastig werd om nog secuur te kunnen vissen.

Stug volhouden leverde dan toch nog een vis op….een mooie baars zorgde ervoor dat ik mijn quota qua baars deze dag dan toch volbracht.

Het laatste uur was meer overleven tussen en op de golven en bleef het stil met de aanbeten. Eenmaal terug op de kant werd de balans opgemaakt, het bleek dat er slecht was gevangen en dat ik het eigenlijk best goed gedaan had. Wat heet…ik stond tot mijn eigen verbazing bovenaan de lijst met drie baarzen en een snoekje.

Na een zeer gezellige avond op de camping met mijn maten van team Viskayaks.nl waarbij het misschien iets te laat werd, was dag twee van de competitie voor mij een spannende aangelegenheid. Ik moest tenslotte toch mijn eerste plek gaan verdedigen.

Om 10.00 uur klonk het startschot voor een hopelijk visrijke dag, qua weerbeeld was het compleet anders dan de dag ervoor.

Schitterend gezicht 38 kajaks die van start gaan voor dag twee.

Veel meer zon en vrij weinig wind wat ik eigenlijk wel jammer vond. En wat doe je dan? Ja, als het gisteren lukte waarom dan vandaag niet?

Zodoende ben ik naar hetzelfde gebied gegaan als de dag ervoor in de hoop dat er nog wat vissen verstopt tussen de planten lagen. Echter na twee uur gooien werd het toch wel duidelijk dat ze er deze dag weinig zin in hadden.

Er gebeurde helemaal niks en ik besloot om eens wat andere stekken en technieken te proberen. Vertikalen en diagonalen met shads langs de diepere stukken onderaan verschillende taluds: het resultaat bleef echter hetzelfde …er gebeurde geen reet.

Vele uren verstreken en uiteindelijk koos ik er dan toch weer voor om de vis te zoeken tussen de planten in de buurt waar ze de dag ervoor wel wilde bijten.

Het lukte me echter niet om ook maar één aanbeet te forceren en ging uiteindelijk toch wel teleurgesteld terug richting de startplek aangezien de tijd er bijna opzat.

Eenmaal terug op de kant bleken de vangsten over het hele deelnemers veld erg slecht te zijn geweest al was er wel een meter snoek gevangen en een aantal grote vissen gelost.

Mijn eerste plek was ik natuurlijk wel kwijt aan een Duitse deelnemer die wel een aantal baarzen had gevonden… Proficiat, Sebastian Kummerer.

Omdat er dusdanig slecht was gevangen op de tweede wedstrijd dag werd ik ondanks mijn blank toch nog tweede in het eind klassement. Ik baalde toch wel aangezien één klein snoekje genoeg was geweest voor de overwinning.

De gehele top 10 op het podium met in het gele WPC shirt de winnaar.

Uiteindelijk ging Sebastian Kummerer er dus dik verdiend vandoor met de eerste prijs welke bestond uit een nieuwe Hobie kajak en een ticket voor het WK wat later in het jaar word gehouden op de Vinkeveense plassen. De tweede prijs was een zeer goed gevulde rugzak van Rapala welke vol zat met kunstaas en andere handige speeltjes, maar ja….

Ondanks de blank op dag twee toch nog de tweede plaats in het eindklassement.

Uiteindelijk was het vooral door het gezelschap een zeer geslaagd weekend en heb ik er volop van genoten. Op naar het volgende avontuur en naar de volgende wedstrijd….. In september wordt er een heus Europees kampioenschap kajakvissen gehouden in Nederland en waar twee tickets te verdienen zijn voor het WK. Ik heb me inmiddels aangemeld en ben één van de deelnemers tijdens deze wedstrijd. Ik houd jullie op de hoogte.