Weerspiegeling 29: Vele kleintjes maken één grote vangst.

Lekker genieten, zonder enige druk om te presteren.

Door Fishing Guide Johan.

De laatste visdagen brachten meerdere indrukwekkende vissen in de boot. Vissen die blijkbaar tot de verbeelding spreken, gelet op de reacties op Facebook. Hoe anders zou het vandaag verlopen.

Nu het gidsen wat rustiger wordt, hebben de gidsen onderling weer tijd om eens samen op stap te gaan. Zodoende stond Thom tegen achten voor de deur. Ik had de auto en boot al klaar staan voor vertrek, maar daar gingen eerst nog een paar bakken koffie aan vooraf.

De boeken van twee van onze (ex)collega's lagen op tafel. Dan komt de vraag al snel boven drijven of nu alle gidsen dit moeten doen: boeken schrijven. In feite had Frank Hanhart zijn boek al klaar, middels alle verslagen die hij gedurende zijn periode als Visgids Biesbosch op zijn site had gepubliceerd. Dit voorbeeld zou ik dus ook zo kunnen volgen. Het zou wel een heel dik boek worden!

Mogelijk heeft dit schrijven van boeken ook met de Biesbosch te maken. Want nu Johan Stuwe zijn passie in de Biesbosch ten uitvoer brengt, als opvolger van Frank, is er dus ook van zijn hand een boek verschenen. Wat blijkt is dat passie ruimte nodig heeft om optimaal tot zijn recht te komen.

De titels van het boek van Frank luidt: "Vissen......Je blijft lachen". Het zijn allemaal korte verhaaltjes die de gidsdagen van Frank heeft opgetekend. Het gaat uitsluitend om beleving en is vol humor geschreven. Het boek telt 220 pagina's is is geïllustreerd met talloze prachtige foto's. De verhalen staan allemaal op zich. Echt zo'n boek waarin je een paar verslagen kunt lezen en het dan weer weg kunt leggen.

Het boek is te verkrijgen bij Frank (fwhanhart@gmail.com) en kost € 26,= inclusief verzendkosten.

"Pak je passie" van Johan Struwe is een geheel ander verhaal. Inderdaad vol passie geschreven en heeft als onderwerp het ondernemingsmodel dat hij heeft ontwikkeld om zijn bedrijf "Visgids Biesbosch" in de markt te zetten en tot een rendabele onderneming te maken. Hij wil ook seminars geven over dit onderwerp en zijn visie overbrengen op anderen. De rode draad van dit verhaal is dat de huidige "Visgids Biesbosch" het resultaat is van zijn benadering inzake het geven van richting aan het leven om het 100% tot zijn recht te laten komen.

Dit boek is verkrijgbaar via de boekhandel in de categorie managementboeken en kost
€ 19,95 .

Ik weet in ieder geval zeker dat mijn verdienmodel er geheel anders uit ziet dan dat van mijn schrijvende collega en naamgenoot. Andere leeftijd, andere focus, ambities en doelstellingen leveren een geheel andere bedrijfsvoering op en dat is goed zo. Dit komt in de prijs wel tot uitdrukking.

De filosofie van Thom en mij, over het tot uitdrukking brengen van onze belevenissen en het overdragen van verworven kennis, zal nog wat moeten rijpen, eer het zover is. Wij gaan nu op stap om nieuwe ervaringen op te doen en weten nog niet wat ons staat te wachten, wij gaan dus vissen!!

Aangekomen bij de helling lijkt het erg rustig te zijn vandaag. Een buitenlandse auto met trailer duidt op een huurder van één van de vakantiehuisjes, zodat de betreffende visser er iedere dag op uit kan gaan. Later blijkt deze veronderstelling wel te kloppen.

De grootste vis van deze dag.

Op de stek aangekomen zie je Thom echt genieten. Eindelijk kan hij eens echt voor zichzelf vissen. Geen gasten om het naar de zin te maken, maar gewoon lekker relaxed je shadje laten zakken en geen koers te hoeven bepalen om anderen te laten vangen. Nu is hijzelf de gast en ik doe mijn best hem bij de vis te brengen. Het vangen kan ik volledig aan hem over laten.

Heel veel vissen vandaag.

En zo geschiedde! Toen ik eenmaal de juiste diepte had gevonden, zocht ik de plekken waar de vissen zich doorgaans ophouden. Deze plekken zijn op de nieuwe dieptemeter goed zichtbaar en de bevestiging van de vangsten op dergelijke plekken, maakt de waypoints steeds betrouwbaarder.

Wij begonnen onze vissen te vangen. Allemaal snoekbaarzen tussen de 40 en 50 centimeter. Een mooie baars wist zich naast de boot van de shad te ontdoen. Omdat de snoekbaarzen er blijkbaar zin in hadden, nam ik de teller er bij. En deze passeerde al snel de 10. Alweer een dag met dubbele cijfers

Wij fotografeerden nauwelijks, want echt uitzonderlijke vangsten bleven uit. Hoe anders is het als je zo'n joekel van een snoekbaars vangt zoals Oscar twee dagen geleden. Deze fotografeer je tig keer vanuit verschillende hoeken, om vooral maar niets te missen en de herinnering levendig te houden.

Nu creëerden we momenten om toch foto's te hebben voor de illustratie van de verslagen. Ondertussen voer ik een beetje rond en hield daarbij dezelfde diepte aan als waar we de vangsten hadden gerealiseerd. En links en rechts bleven de vissen komen, onderbroken door kleine pauzes.

Wat moet ik hier nu mee?? Ehh.
Ook nu was er geen enkele behoefte om iets anders te ondernemen dan te verticalen. Het bleef maar doorgaan met de vangsten en er kwam slechts één baars binnen. Wij vingen deze dag tientallen vissen en kwamen er ook dus ook achter dat zoveel kleine vis eigenlijk niet opweegt tegen die uitzonderlijke vissen die op het netvlies gebrand blijven.

Dit ziet er al beter uit: "Cheese!"
Natuurlijk zijn uitzonderlijke vangsten als het om grote aantallen gaat, eveneens zeer de moeite waard. De afzonderlijke vissen gaan echter verloren in massa. Het werd dus een dag om nooit te vergeten, maar zonder echte hoofdrolspelers. En toen het donker begon te worden hadden we er geen moeite mee om te stoppen. Weliswaar visten we gaandeweg een meter dieper, omdat de vis zich nu daar bevond. Dit ging duidelijk niet ten koste van de bijtlust.

Omdat de zon inmiddels de ondergang in gang had gezet, besloten we te stoppen. En wij hoopten natuurlijk op weer een nieuwe opgang van de zon, de volgende dag. Ik zette de lamp op de boot en zo voeren we terug. De boten die we 's morgens hadden gezien waren allemaal vertrokken, behalve de boot van de mannen die hier duidelijk bleven overnachten. Wij gingen naar de koffie en namen nadien afscheid met een uitzonderlijke dag in ons geheugen opgeslagen.