Voor het eerst naar Karlskrona!

Succesverhalen met louter grote vissen lezen we vaak genoeg op internet. Mario ging met zijn vriendin Stephanie voor het eerst een week naar Karlskrona in Zweden. Lees hun eerlijke en daardoor leerzame verslag zonder franje, van een frusterend begin tot een prachtig eind van deze week op nieuw water.

Verslag van een weekje Karlskrona

Door Stephanie en Mario

Tussen 10 en 16 mei j.l  zijn we een weekje gaan snoeken in Zweden. Na wat speurwerk en goeie tips van ervaren rotten, besloten we niet zo ver te gaan en kozen mijn vriendin en ik om te gaan vissen in de omgeving  van marinestad Karlskrona. We waren daar nog nooit eerder geweest vandaar dat we onze ervaringen van die week op papier hebben gezet. Wellicht kunnen andere, onervaren, potentiële Zwedengangers daar ook hun voordeel mee doen.

Zo gezegd zo gedaan vertrokken we vrijdagavond 8 mei vanuit de omgeving van Gent voor een 14 uren lange tocht richting Noorden. Als uitvalbasis hadden we gekozen voor de viersterren camping dragsÖ, wat een goeie keuze leek te zijn. We konden onze tent neerzetten vlak aan het prachtige water en daarbij konden we onze eigen boot aanmeren aan een aanlegsteiger.

Nu begint de visvakantoe pas echt….

Na onze tent opgezet te hebben, zijn we wat gaan rondspeuren waar we onze boot te water konden laten. De trailerheling bleek niet zo ver van de camping te zijn, doch we hebben we pas zondag de boot gedoopt in het glasheldere water.

Zondag 10 mei
Na een goede en welverdiende nachtrust tuigden we de hengels op en selecteerden een aantal jerbaits, pluggen, en softbaits die het naar ons gevoel goed zouden moeten doen, maar niets was minder waar… Zoals de “Hollanders” zeiden die reeds enige dagen ter plaatse waren, bleek het enorm taai te zijn en vingen we die dag maar één snoekje van rond de 70cm….

Tja daar rij je dan helemaal voor naar Zweden denk je na de eerste mindere dagen…

Het bleek dus niet echt te lopen, volgens de Nederlandse vissers was de snoek al afgepaaid en zaten dus zeer verspreid over het immense water.

Maandag 11 mei
Vol nieuwe moed vaarden we langzaam weg van de camping en zochten voornamelijk de stukken waar grote rietkragen de oevers bedekten, maar tot onze grote verbazing waren de pikes spoorloos. Alles werd geprobeerd het mocht niet zo zijn. Langzamerhand verloren we allebei de moed een beetje, maar bleven toch hopen op die ene aanbeet. Helaas keerden we die dag terug richting camping met geen enkele vis, wat deden we verkeerd?

Echter de adembenemende natuur maakt veel, zo niet alles, goed bij een mindere start!

Dinsdag 12 mei
Na wat navraag te hebben gedaan bij de sympthatieke Nederlanders, bleek het ook bij hen niet te lopen zoals het moest.  We probeerden op eigen initatief een geheel ander gebied te bevissen, deze keer niet de rietkanten maar zochten we de eilanden op en visten voor de rotsen waar ook veel vegetatie aanwezig was en ja hoor, deze dag konden we zeven Zweedse schonen de boot tijdelijk aan de binnenkant laten bewonderen. Weliswaar geen beren van snoeken, maar het vertrouwen was terug! Ook Stephanie zag het weer volledig zitten, alle vissen waren rond de 70cm en zorgden voor de nodige sport!

Woensdag 13 mei
Met veel nieuwe moed startten we een nieuwe dag, het weer was super, veel zon en wind. Uiteraard gingen we opnieuw de richting uit van de vorige dag, links en rechts zagen we overal potentiële hot-spots waar vriend esox wel eens zou kunnen vertoeven. We kozen voor een prachtige baai met toch weer die verleidelijke rietkragen.  Na eerst twee 60-tigers te gevangen te hebben, bevisten we een mooie stek waar zowel rotsen en riet het uitzicht bepaalden en yes een mooie schone werd geland! Het bleek net geen meter te zijn, maar met zijn 98cm toch een prachtvis.

De pret kon niet op, toen tien minuten later Steffie met een kromme hengel stond en al gauw kreeg ik een kriebels  na het zien van de vis, de opluchting was groot toen een dame van 107cm op de onthaakmat lag, Steffe haar éérste meter, een moment om nooit te vergeten! De adrenaline was hoog toen ze de dame achter haar jearkbait zag zwemmen en vervolgens toe te slaan, vooral met een polaroid is dit een waar spektakel! Die dag sluiten we toch nog af met 5 snoeken.

Donderdag 14 mei
Na eerst een kort bezoekje te hebben gebracht aan de stad Karlskrona, zijn we terug het water opgegaan en  nieuwsgierig als we waren vaarden we steeds verder en verder van de camping af, de vele mooie baaien en eilanden deden ons watertanden, de natuur was ongelooflijk mooi…dit is pas genieten!

Na een half uurtje gevaren te hebben en geen enkele visser tegengekomen te hebben stopten we in een mooie baai. We bevisten voornamelijk de kanten waar de wind opstak. Die dag was goed voor zes vissen en topper van de dag (alweer door Stephanie gevangen) een vis van 95cm. Ik was gelukkig in haar plaats, ze verdiende dit gewoon na al haar inzet en frustraties. Na het bekijken van nog eens  de vangsten van de gehele reis vielen we vredig in slaap en dromend wat de volgende dag zou brengen…

vrijdag 15 mei
onze nachtrust was algauw gedaan toen onze wekker om 5u afliep, we hadden besloten om toch eens wat vroeger het water op te gaan wat zou resulteren in een topdag. Het begon te beteren, het vertrouwen was er en de hot-spots gevonden. Regelmatig was het bingo en prachtige getekende snoeken mochten op de foto, allen vissen tussen de 65 en 88cm, 9stuks en drie echt hele mooie vissen verspeeld waaronder vrij zeker een meter die al op het schepnet lag maar toch verkoos om toch maar niet met mij op de foto te gaan….  Jammer maar dat is nu eenmaal het prettige aan vissen…de kick en adrenaline van de aanbeet tot het landen

Zaterdag 16 mei
In vergelijking met de aanwezige vissers op de camping mochten we zeker niet klagen en vooral omdat het bij ons de éérste maal was dat we dit water bevisten, deden we verder zoals we bezig waren, wat opteerde in alweer een mooie dag met alweer een prachtige 95-er voor mevrouw…. Ze had de smaak te pakken, dat was zeker en al vissend bespraken we onze volgende trip al en we waren nog niet eens thuis! Een juffrouwtje uit de duizend! De dag werd afgesloten met 8 stuks

En nog een echte bonus op de Buster Jerk…

zondag 17 mei
In samenspraak zou dit onze laatste visdag worden, we waren voldaan en de armen begonnen te wegen, we hadden ons al goed geamuseerd en na onze 42ste vis legden we riem af, alweer een schitterende vakantie die niemand ons meer afneemt! Nog een tweetal maanden en de zomervakantie komt eraan, vier weken verlof en twee weekjes economisch werkloos, we zullen ons alvast niet vervelen zoals vele collega’s, misschien toch een beetje bezeten…?!

Resumé:

De  vissen werden voornamelijk gevangen op jerkbaits, shads en de kleine BBZ-1

De jerkbaits die we voornamelijk gebruikten waren de Big bandit en de Buster jerk van Strike pro, de koperkleurige sprongen er echt wel uit. Stephanie viste met de drijvende en ik met de traag zinkende in de lengtes 12 en 15cm.

Ook met de nieuwe BBZ-1 shad van Spro, de slow-sink, hebben we een aantal vissen gevangen, evenals met de Screamin devil, de orange tiger.

Als shads visten we met de shakers van Lunker city, en de shads van Fox (tiger kleur) lengte van de shads, 12-15cm met daarop de loodkoppen van Gamakatsu, special jighead in 8 en 15gr. Als gevlochten lijn gebruikten we de nieuwe G-Power X8 van Gamakatsu

De gemiddelde diepte die we bevisten waren tussen de 70cm en 4 meter. Voor het onthaken maakte we gebruik van een onthaakmaat.

De voornaamste reden dat het niet zo best was op bepaalde momenten, was volgens ons voornamelijk het weer, de zon die teveel van de partij was.

Wat we de volgende keer zeker anders doen is, sneller verkassen en nog sneller veranderen van aas (pluggen,jerkbaits,streamers…)

We hebben overnacht in onze tent (Karsten) maar volgende keer zal het toch een chalet worden. s’Nachts koud in de tent! Verder een toplocatie en niet te ver weg.