Visreis.nl Pilot Trip Zuid Egypte visdag 1

Pilot Trip Zuid Egypte visdag 1

Door Joris Nieuwenhoff

We hebben een nieuwe locatie gevonden in Zuid Egypte met de enige IGFA gecertificeerde kapitein van Egypte. Daarom zijn we afgereisd naar deze nieuwe locatie in Hamata om met eigen ogen eens te kijken hoe het hier georganiseerd is.

Nadat we een voorspoedige reis hebben gehad kwamen we in Marsa Alam en werden we met een luxe bus opgehaald. Rond 17.00 uur kwamen we aan in het Wadi Lahmy Resort Hotel. Het is netjes en verzorgd met twee zwembanden, privé strand en all inclusive.

Maar vanochtend op dag twee (visdag 1) zijn we toch echt om zes uur opgestaan om te ontbijten. Een overheerlijk en zeer uitgebreid buffet deed ons toch even de wenkbrauwen fronzen van positieve verbazing. Dat hadden we toch echt niet verwacht maar dat duurde ongeveer twee seconden waarna we snel de aanval hebben ingezet!

Rond de klok van half zeven hebben we Negrashi (onze kapitein en gastheer) ook gevonden en hij wijst ons de weg naar de lunchboxes die we dag er voor al besteld hadden. Daarna ook direct alle hengels en vismaterialen ingeladen in de auto en op naar de haven van Hamata.

Daar komen we voor het eerst oog in oog met onze boot voor de komende drie dagen. Negen meter lang en perfect uitgerust met 2 x 85 PK motoren, GPS, fishfinder en een ruim voor- en achterdek. Al met al een van de beste boten in de regio. Omdat we hier slechts drie dagen zijn gaan we dagelijks met de visboot op pad. Ons doel is het popperen en jiggen rondom de vele riffen van Hamata.

We zijn amper een paar honderd meter onderweg en de donkerblauwe zee verkleurt in 100 verschillende soorten azuur. Kleuren die met een camera of video niet vast te leggen zijn.

Kortom het aantal riffen is zeer ontelbaar. Wij gaan naar het noorden en komen er achter dat de windkracht vier toch meer lijkt op een vijf. Ondanks de prima temperatuur van 24 graden hebben we onze wind/regenjacks aan om niet al te nat te worden. Want de wind komt ook uit het noorden en maakt dat er best grote golven zijn.

Deze maken het onmogelijk om harder te varen dan 25 knopen en dan moet zelfs het gas er nog af om goed door de hoge exemplaren heen te komen. De reis duurt daardoor twee keer zo lang als gepland. Maar na een flinke tocht van dik een uur komen we na aan op onze eerste stek.

De poppers suizen vrolijk door de lucht en we moeten toch weer even wennen. Hoe ging het ook al weer? Door de forse golfslag is het ook best lastig om de popper de juist actie mee te geven. Maar na een paar worpen krijgen we de slag steeds beter te pakken. Langzaam varen we langs het rif en om beurten vissen we vooruit richting het rif.

Zo vervolgen we onze weg langs de riffen als werpend en het duurt niet lang of de eerste actie is er al. Een GT probeert de popper van Lars te pakken maar mist. En al niet veel later heeft Tom op zijn stickbait een aanbeet die ook niet haakt.

Ik ben uiteindelijk de lucky bastard die de eerste vis aan boord mag brengen. Mijn blauwe Darkstar popper van 180 gram was te aantrekkelijk voor een mooie Bluefin Travelly. Snel wordt de boot van het rif afgestuurd en nu weet ik ook meteen weer waarom dit zo leuk is. Wat zijn die vissen toch sterk. Onnoemelijk.

Ik dril de vis gecontroleerd naar de boot maar ben alsnog vijf minuten vol aan het trekken en ik moet flink kracht zetten. De foto spreekt voor zich en we kunnen het nog.

Nadat de vis is terug gezet varen we weer richting het rif en popperen er weer vrolijk op los. Lars krijgt de volgende aanbeet en heeft er een GT aan. Maar na drie tellen heeft hij er toch echt geen zin meer in.

Het is Tom die na een half uurtje aan de Darkstar Stickbait een aanbeet krijgt en hij het gevecht aangaat met een mooie GT. Het duurt toch weer langer dan gedacht maar hij mag er zeker wezen. (die GT dan )

Na gemaakte foto’s wordt de GT weer terug gezet. Alle GT’s worden hier overigens terug gezet door Negrashi en we vissen hier ook met een enkele weerhaakloze dreg aan het einde van de popper of stickbait. Negrashi is goed bezig met de visserij hier en hij heeft al veel succes geboekt hier.

Het feit dat hij alle GT’s terugzet getuigt ook van een lange termijn visie die gaat bijdragen een stabiele visserij.

Verder in de middag zegt Negrashi nog een goede plek te weten om te jiggen. Het lukt om hier een prachtige dogtooth te halen en Tom sleurt zich rot. Wat een kracht hebben deze beesten. Ze zijn nog sterker dan GT’s.

Onvoorstelbaar en na dik tien minuten is de vis boven en ademt Tom, bij wijze van spreken, nog net niet zijn laatste adem uit. Hij is zeker 15 kilo en een bonk spier en zelfs aan boord blijft hij fors tegensputteren.

Zo varen we van rif naar rif en vissen alle richels af. Maar de grote golven en de wind maken het er niet makkelijker op en we kunnen niet helemaal optimaal vissen. Toch krijgen we regelmatig actie en verspreid over de hele dag hebben we zo’n 15 aanbeten.

Om half vijf leggen we weer aan in de haven en zijn we een ervaring rijker maar wel doodop. Snel naar het hotel en daar biedt het zwembad en wat koude biertjes een warm welkom. Morgen dag 2 en dan gaan we naar het oostelijke deel in de Rode Zee.