Visreis.nl Heilbot festival 2016 Torsvag: Dag 3

Visreis.nl Heilbot Festival 2016 Torsvag: Dag 3

Wat hebben we het getroffen met het weer! Zo'n 15 graden en een klein beetje wind met twee Beaufort. Helemaal top. Zelden zo goed weer gehad in Noord Noorwegen.

Het mooie uitzicht en start van een visdag.

Alleen dat heeft kennelijk wel invloed op de visserij. De heilbotten zijn vrijwel spoorloos. Lars wist vandaag een mooi exemplaar van 137 centimeter te landen en Henk een van 83 centimeter. En dat was het dan ook al weer. Nu horen we dezelfde verhalen uit andere kampen dus we hoeven ons nergens voor te schamen. Alle vissers op alle boten werken heel hard maar het zit gewoon niet mee.

Op naar de visgronden.

Morgen wordt het weer minder zonnig dus misschien brengt dat de gewenste verandering teweeg in het heilbotgedrag. En we kunnen natuurlijk ook op koolvis, kabeljauw of roodbaars gaan vissen maar bijna iedereen geeft aan dat ze daar niet voor gekomen zijn. Vanzelfsprekend komt er bij tijd en wijle natuurlijk toch een mooie kabeljauw of koolvis aan boord en vandaag is er ook nog roodbaars en leng gevangen.

De eerste aanbeten zijn er alweer snel.

Ed had nog een mooie aanbeet maar wist hem niet te verzilveren. De heilbot nam een vette run over de bodem en spuugde de shads na 20 seconden gewoon weer uit waarna een grote gul van ruim een meter zich hier direct aan tegoed deed. Het was een schrale troost voor Ed.

Voor dit formaat zijn we gekomen.

Mooie gezonde vissen.

Daniel, John en Michael zijn vanochtend direct ver weg gegaan en ook zij hebben wel contact gehad met heilbot maar deze ook niet mogen vangen. Ze vingen nog wel een mooie klus roodbaars in hun poging de heilbot te vinden en ook grote gullen waren aan hen prima besteed om de dag mee door te komen.

Kleine heilbot op de plug is super sport.

Huib, Sander en Peter kozen met de zuidelijke wind voor een noordelijke drift langs het aan de overzijde gelegen eiland. Zo konden ze precies een diepte van 20 tot 25 meter afdriften. Daarna zijn ze nog naar het noorden opgeschoven maar ook bij hen mocht alle werk niet baten en bleef het beperkt tot wat bijvangsten.

Topvissen waar we voor gekomen zijn...

...de scherpe tanden zijn hier goed te zien.

Met onze boot zijn we vandaag zelf eerst drie uur gaan trollen langs een werkelijk naar heilbot ruikende stek. Een totaal andere strategie die mogelijk het 'heilbottij' doet keren. Ondiep water tot 25 meter, zandbodem maar met twee grote shads en twee dikke pluggen kwam er helemaal niets los. Geen stootje. Daarna zijn we naar het noorden gevaren en kwamen we in het opkomend tij nog kabeljauw en koolvis tegen.

Super gave vissen.

Dagelijks wisselen we de bezetting van de boten af zodat iedereen eens met elkaar vist zodat er iedere dag een andere interactie is. Vooralsnog bevalt het goed en zo leren de deelnemers ook de anderen kennen. De sfeer is dus goed en de vangst kan beter! Morgen gaan we er weer voor.