Visreis.nl Heilbot festival 2016 Torsvag

Visreis.nl Heilbot Festival 2016 Torsvag

We zijn begonnen! Op woensdag zijn we vertrokken naar Torsvag. Lekker op ons gemakkie met de SAS van Amsterdam naar Oslo en daarna door naar Tromso.

Daar stond onze bus klaar en gingen we direct naar de supermarkt om boodschappen te doen. Vervolgens gingen we richting Hansnes om daar te wachten op onze veerboot naar Vannoy. Uiteindelijk stonden we om 21:30 uur bij ons verblijf waar we welkom werden geheten en we de appartementen kregen toebedeeld. Het was een lange reis en nadat de hengels klaar waren voor de volgende dag gingen we snel slapen.

De voorpret was compleet.

Wat een uitzicht.

De volgende ochtend kregen we om 9:00 uur de safety drill mbt de boten, regels en andere belangrijke zaken in het kamp. Daarbij kregen we het positieve nieuws dat we allemaal de grote Arvor 230 mochten gebruiken. Dat was een mooi extraatje. Ook al zijn de reguliere boten al 21,5 voet. Deze versie is nog eens 1,5 voet groter en heeft meer motorvermogen.

Mooie schepen.

Het weer ziet er daarbij ook nog eens goed uit voor de komende dagen dus wat houd ons tegen?  De eerste dag zijn we er meteen voor gegaan. Vier boten met 14 mannen die niets liever willen dan heilbot vangen. Ik mocht zelf de eerste begroeten van de dag en met 1.24 meter was het een mooi begin.

Goed navigeren.

Klaar voor de aanval.

Zeker omdat hij vocht voor 150 centimeter. En ook Nico viel bij ons op de boot in de prijzen. Daarnaast hebben we er nog zeker vier gemist en verloren. Dus er was aardig wat actie de eerste dag. Maar aan het einde van de dag bleek dat alleen bij ons op de boot te zijn. De andere boten waren niet aan de heilbot geraakt. Wel een paar aanbeten gehad maar niet gevangen dus. Al met al konden we stellen dat zde heilbotten niet erg los waren.

De briefing.

Vandaag was dat een heel ander verhaal. De zon scheen uitbundig en er was een matige oostenwind. En dat was GEEN goede combinatie. Er gebeurde maar heel weinig en er werd uiteindelijk niet één heilbot gevangen op ook maar een van de vier boten.

Nu denk je natuurlijk “al die mannen kunnen niet vissen” maar dat is toch niet het geval. Lars had een volger, ik had een losser, en er waren nog wel een paar contacten maar er werd er niet een gevangen.

Zware vissen.

Henk had vandaag wel een heel bijzondere ervaring. Hij had zijn koolvis op 20 meter aangeboden onder een dobber. Daarbij hing het aas ongeveer 10 meter boven de bodem. Toen de dobber onder schoot was er enige consternatie alleen de lijn liep niet echt weg. Na een kort moment draaide Henk toch maar op en wat schetst onze verbazing?

Een zeewolf van zo’n 70 centimeter had zich vergrepen aan de koolvis. Maar zoals wel vaker met zeewolf had hij enkel het aas vast en niet de haak. Bij de boot aangekomen koos de zeewolf eieren voor zijn geld en ging er weer vandoor!

Heel bijzonder om zo laat in het seizoen nog een zeewolf te zien en al helemaal dat hij 10 meter boven de bodem wordt gehaakt. Daarna pakte Andre nog een mooie dikke kabeljauw van 115 centimeter op een hele koolvis

Ook de leng van de partij.

Topvissen waar je het allemaal voor doet.

Klein formaat heilbot die makkelijk retour gaat.

Mooie gezonde vis.

Tussen de bedrijven door vangen we toch nog wel wat mooie formaten kabeljauw, koolvis en Nico nog een mooie leng. De lommen zijn er natuurlijk ook maar dat wordt niemand blij van.

Even rust na een zware dag.

Teruggekomen in de haven hebben we alle boten weer volgetankt en hebben we ons door de lokale eigenaar nog maar eens wat speciale plaatsen laten aanwijzen waar volgens hem de heilbotten zaten. De helft daarvan hadden we vandaag toch echt al bevist maar voor morgen dus weer een aantal nieuwe stekken die we kunnen aandoen. Kort samengevat: het is taai maar morgen weer ene nieuwe dag.