Visreis naar IJsland Bolungarvik 2013

Door: Chris, Ray en Wim

Zondag dan maar uitgeslapen. Omdat er toch teveel wind stond om buiten te vissen besloten we om vandaag eens niet uit te varen.

Ik had thuis al opgezocht dat er zich op een uurtje rijden een prachtige waterval zou bevinden in het Westfjord. Chris had hier wel oren naar en besloot met mij het binnenland een beetje te verkennen. Ray wilde gewoon thuis blijven, hij ging alvast een beetje opruimen en een siësta houden. Ieder zo zijn ding en dat is het leuke aan vakantie niets moet.

Mooie visserij op de laatste dag.

Ik heb in ieder geval een enorm mooie dag gehad, de hele rit was mooi, je had ogen tekort om alles te bekijken. Uiteindelijk kamen we aan bij de waterval en dit was voor mij toch wel de kers op de taart. De Dynjandi is 100m hoog en 60m breed, het water stort zich met een hels lawaai naar beneden en stroomafwaarts zijn er dan nog enkele kleinere watervallen.

Let wel op als je dit wonder der natuur ook eens wil gaan bekijken kies een droge dag uit. Je moet een hele poos over een gravelweg rijden. Er staan geen vangrails, de bochten zijn scherp en de afgrond is enorm diep! Bij een zonnige droge dag is dit zeker te doen maar als het glad of slechte zichtbaarheid is zou ik het zeker niet aanraden.

Met verzuurde armen teruggekeerd.

En zo komen we uiteindelijk bij de laatste visdag, maandag beloofde het volgens de weersvoorspelling een windstille dag te worden. Maar het viel tegen, we vonden de grote vissen niet echt en ook het weer was veel slechter dan voorspeld. Voor de eerste keer tijdens ons reis liet de weersvoorspelling te wensen over. We vingen wel enkele mooie vissen maar het was zeker niet wat we verwacht hadden van deze dag.

Jammer we waren de laatste dag graag nog eens met verzuurde armen teruggekeerd, maar het heeft niet mogen zijn. Och, wat maakt het uit, de reis was voor ons alle drie al lang geslaagd. S’ avonds na het avondmaal ben ik nog wel in de haven gaan vissen. Met een stukje koolvis aan een paternoster vang je hier net zoveel schar als je maar wilde, echt ingooien en ophalen.

Postzegeltjes lijken hier niet voor te komen!

Postzegeltjes lijken hier niet voor te komen want het zijn stuk voor stuk vette scharren van soms dik over de 30cm. Dinsdag was het dan spullen opruimen, huisje en boot schoonmaken en inpakken. Rond 16u moesten we naar het restaurant gaan hier kregen we nog een hamburger met biertje aangeboden. Daarna kwam de bus die ons met zen allen naar het vliegveld bracht voor de binnenlandse vlucht.

Tegen 21 uur arriveerde we in ons hotel, om de hoek vonden we een restaurant en hier hebben we lekker pizza gegeten. En niet alleen de vis is groot in IJsland maar ook de pizza’s waren gigantisch, maar liefst 14 inches doorsnede !

Woensdag vroeg uit de veren voor ons vertrek, de reis verliep zonder problemen en iets na de middag kwamen we aan in Schiphol. Nog even afscheid nemen van en dan snel naar huis want iedereen stond te popelen om zijn familie en vrienden terug te zien.

Een geweldige trip geweest!

Conclusie, het is van begin tot einde een geweldige trip geweest ! We hebben alle drie vele meter kabeljauwen en mooie zeewolven gevangen. Ook hebben we een andere toffe groep leren kennen waarmee we veel plezier hebben gemaakt. Zo zijn er al plannen gemaakt om met 2 groepen in 2015 een weekje te gaan heilbotten in Noorwegen, uiteraard weer via Linda en Raffie van Cordes Travel.

Verder hebben we zowel in ons huisje als op restaurant lekker gegeten, mooie dingen gezien en het weer heeft vrij goed meegewerkt. Alles was daarbij nog eens goed geregeld door Cordes Travel. Super gewoon!!!

Ten slotte rest mij enkel nog enkele mensen te bedanken. Ten eerste Raffie & Linda die alles voor ons tot in de puntjes geregeld hebben, puik werk, ga zo door! Mathias de visgids, bij hem konden we steeds met onze vragen en probleempjes terecht.

Onze buren Maurits, Jan en Rinse voor de aangename sfeer. En natuurlijk in het bijzonder Chris en Ray, ik had me geen betere reisgenoten kunnen voorstellen om deze onvergetelijke trip te maken !

Meer informatie over visreizen naar IJsland: www.cordestravel.nl