Visreis naar Dragsö in Zuid Zweden (deel 3)

Door Henry Regts

Ook deze morgen was het “tafeltje dekje” weer prima geregeld door de gebroeders Nieuwenhoff. Na het maken van de lunch pakketten konden we weer richting de bootjes. Vandaag werd 1 boot gevuld door de broers en Tim en ik stapten in de andere boot.

Na ongeveer 20 minuten varen kwamen we aan op de locatie die we de dag ervoor hadden besproken. Het weer was net als gisteren. Er stond een behoorlijke wind die het driften zonder hulpmiddelen behoorlijk lastig maakte. Maar we moesten het er mee doen en dat ging zeker goed komen.

Nog steeds heb ik heel stiekem het getal 18 in mijn hoofd, maar durf het niet hardop te zeggen. We zoeken een leuke plek op en gaan beginnen met vissen. Het begin van de ochtend is taai, Tim vangt twee visjes en ik kom niet verder dan een aanbeet en een paar volgers.

Ook bij de broers valt het tegen. Lars vangt een hele mooie vis van 95 cm, maar verder is het bij hun ook niet veel.

De plek waar gisteren goed is gevangen, is ongeveer 10 minuten varen. We steken de koppen  even bij elkaar en besluiten om het daar nog een keer te gaan proberen. Tim en ik komen er als eerste aan en in vijf worpen vangt Tim drie vissen.

Halverwege de drift mag ik ook mijn eerste van de dag haken en gaat het “los”. Lars en Joris op de andere boot zijn ook aangekomen en ook zij beginnen meteen te vangen. Wat een ongelofelijke plek is dit, echt iedereen vangt elke drift vis en Lars en Joris hebben er zelfs een drift van 12 vissen bij!

Na een uur was de “100 grens” al  bereikt en we gingen nog even door. We bleven allemaal vangen, maar na een paar uur wilden Tim en ik toch een ander plekje proberen.

Aangekomen op de nieuwe plek werd al snel duidelijk dat de wind goed in de baai stond, maar dat de windkracht niet bepaald mee werkte. Eerst legden we de boot even langs een steiger voor een sanitaire stop. Er stond daar maar 30cm water, maar toch was de gedachte “even proberen”.

Tim loopt richting de bosjes met de woorden “we gaan zo weer varen, maar eerst even plassen”. Ik pak mijn hengel en zeg “prima, vang ik ff snel een vissie”. Ik gooi, draai drire keer en ‘BAM’ een vis. Op 30 cm water vang ik met mijn grote mond een vis, wat best grappig was.

Geen dikke, maar het was weer een vis. We stappen weer in de boot en beginnen met gooien. Al heel snel krijgen we aanbeten en volgers en vangen we vis. Ook krijgen we op precies het zelfde moment een aanbeet en vangen deze 'double hookup' (iets wat nog miste dit weekend).

Zo af en toe hadden we het idee dat we net zo goed konden trollen als er weer een flinke windstoot stond, maar we bleven vrolijk door gooien. Aan het eind van de middag neem ik contact op met Joris en spreken we af om terug te gaan. Joris en Lars komen bij ons langs om zo samen terug te gaan, maar niet voordat ik nog snel mijn laatste vis vang van deze trip. Het is maar goed dat we in de boot zitten als we de heren vragen hoe hun dag was.

Gisteren was het aantal van 44 snoeken in een boot al gigantisch. Vandaag gingen de heren daar zelfs overheen!! Er werd een enorm aantal van 50 snoeken gevangen! Met onze 19 erbij kwamen we op een dagtotaal van 69 en in totaal hebben we 151 snoeken in drie dagen gevangen.

Wat een mooi einde van een geweldige trip en met een heel voldaan gevoel keren we terug. Aangekomen bij het huisje beginnen we meteen wat spulletjes op te ruimen, want morgenvroeg vertrekken we op tijd richting huis. We krijgen van Joris nog een heerlijke maaltijd voorgeschoteld en na een aantal borreltjes gaat iedereen met een heerlijk gevoel naar bed.

Maandag 17-10 is de dag van de terugreis. Om 08:15 vertrokken we weer richting Nederland en omdat de reis zeer voorspoedig verliep, was ik om 18:15 uur weer bij mijn vrouw en kinderen. Wat een dag en wat een reis en wat ben ik enorm dankbaar voor de kans die ik gekregen heb!

Joris, Lars  en Tim bedankt voor een geweldig weekend!
En voor Zweden: “I'll be back!
Henry

Kijk voor meer informatie over deze locatie ook op http://www.visreis.nl/bestemmingen/dragso/