Visdag met een nostalgisch tintje.

Aangestoken door de vele positieve berichten van collega kantvissers heb ik na een “pauze” van ruim 20 jaar mijn strandstokken weer eens uit de mottenballen kast gehaald.

Een korte inspectie leerde dat mijn oude molens (na een druppeltje olie) nog prima functioneerden. Nieuwe lijnen erop en klaar was ik. Vervolgens heb ik een avondje zitten hobbyen om de nodige onderlijnen in elkaar te sleutelen. Pfff ik was helemaal vergeten hoe leuk het is om zo weer lekker bezig te kunnen zijn ! Dit was een mooie afwisseling van mijn zomerse activiteiten “shads lijmen en jiggen binden” voor vriend Zeebaars !

Samen mijn oud collega Leen, besloten we naar de Noord pier van IJmuiden te gaan. Leen was daar goed bekend. Op zijn advies gingen we vroeg op pad vanwege de te verwachten drukte. Om half 7 parkeerden we de auto nabij het restaurant aan de voet van de pier. Bij de Noord pier is het parkeren gratis in tegenstelling tot de Zuid pier. Gelukkig had Leen een karretje bij zich waar alle spullen op geladen konden worden, waarna de wandeling naar onze stek kon beginnen. Onderweg passeerden we een paar collega vissers die bemoedigende berichten hadden. Vriend schar liet zich volgend hen redelijk goed vangen. Een paar honderd meter verderop gaf Leen het teken dat het hier moest gaan gebeuren en konden ook wij onze hengels op gaan tuigen. Dat viel niet helemaal mee in het donker maar onze hoofdlampen bleken een erg handig hulpmiddel en niet veel later slingerde ik mijn 175 grams loodje voorzien van een 3 haaks paternoster de duisternis in. Voor mijn gevoel ging dat eerst nog wat onhandig maar na een paar worpen voelde het weer bijna als vanouds. Onder het licht van onze lamp en met de lichten van de hoogovens op de achtergrond, kon je de toppen van de hengels prima zien.

Het duurde niet lang voordat een paar felle rukjes op mijn hengel de eerste aanbeet verraden. “De beet zat er goed op” zou een bekende zeebaarsvisser zeggen. Gedurende de dag vingen we een leuk visje. Vooral aan het begin van het afgaande tij kregen we het druk. Ik kwam tijd te kort met het rijgen van pieren en het bedienen van mijn 2 hengels. Regelmatig kwam er 2 vissen tegelijk binnen. Rond vier uur ’s middags vonden we het welletjes en konden we de balans van onze vangst op maken; 36 maatse Scharren en een veelvoud aan kleinere exemplaren, ondermaatse Wijting, een enkel Gulletje, Bot en wat Meuntjes. Vanzelfsprekend namen we alleen de maatse scharren mee.  Binnenkort gaan we lekker visbakken en onder het genot van een drankje nagenieten van een heerlijk dagje pierenwaaien. Voor mij is dit een prima alternatief na het drukke Zeebaarsseizoen. Ik kijk nu al weer uit naar onze volgende Scharren-sessie.