Verslag Wout Van Leeuwen Noorwegen-festival 2012

Door Patrick en Mike

Eindelijk is het zover, het is vrijdag 8 juni 2012. Na lang gewacht te hebben gaan we vanavond vertrekken naar zuid Noorwegen om mee te gaan met het Wout van Leeuwen Noorwegen-festival 2012. De groep is in de afgelopen maanden gegroeid tot 17 deelnemers waarvan er drie de begeleiding vormen: Joris en Lars van Visreis.nl en Sjaak van Wout Van Leeuwen.

Al weken zijn we bezig om de juiste materialen in orde te maken en uit te zoeken. In gedachten hebben we al bakken vol met vis gevangen en was de voorpret in ruime mate aanwezig. De eerste bijeenkomsten bij Wout van Leeuwen met de andere deelnemers lijken al weer lang geleden, maar nu gaat het toch echt gebeuren.

Er zijn twee verlengde en verhoogde 9-persoonsbussen geregeld waar we met z’n allen voldoende ruimte in hebben. De grootste klus was nog om alle bagage vakkundig in de achterbak te krijgen, maar Lars en Joris lieten al snel zien dat dit niet de eerste keer was dat ze dit deden.

Om 22.30 uur vertokken we uiteindelijk vanaf Wout van Leeuwen en de reis gaat via Hengelo, Bremen, Hamburg in een streep door naar Hirtshals in noord Denemarken. Strak volgens planning staan we om 11 uur ’s ochtends in de rij om in te checken voor de veerboot. Eenmaal hier aangekomen begint het bij iedereen te kriebelen en de visverhalen worden steeds sterker.

Het duurt dan ook niet heel lang voordat het schip, ‘echt een mooi ding’ van 211 m lang en 50 m breed, klaar ligt in de haven om te lossen. Na het lossen gaan we met de hele handel zo rechtstreeks de veerboot in. Na iets meer dan 3 uur varen met een hapje en een snapje  (en een slaapje) is de haven van Kristiansand in zicht. Eindelijk, we zijn in Noorwegen. Nu nog 1,5 uur rijden naar Farsund Resort en dan kunnen we de hengels klaarmaken, vissen en een biertje drinken.

Ja Farsund Resort, we zijn er! Wat een mooie stek is dit zeg. Verscholen en direct aan een prachtige baai ligt dit pareltje. Prachtige, luxe en top verzorgde woningen en ook de boten zijn superluxe en volledig uitgerust. Snel onze spullen naar de kamers en vissen met die handel.
Patrick was de eerste die zijn pilker te water liet en direct een mooie makreel ving van 40 cm.

Daarna werd het al snel drukker. Iedereen wilde vissen, want het voetbal was toch niks. Al snel had iedereen een paar makrelen op de kant om de volgende dag als aas te kunnen gebruiken. Nu nog een biertje en dan snel naar bed voor de volgende dag.

Zondag 10 juni
Goedemorgen, het is 07:00 uur. Iedereen pakt de spullen en op naar de boot. Eerst krijgen alle kapiteins een goede en duidelijke uitleg over de boot en de bijbehorende accessoires als GPS, dieptemeter, de motor, lenspomp, veiligheid, zwemvesten etc. etc. Maar dan is het echt zo ver en kunnen we gaan vissen.

Als eerst zijn we in de fjorden aasvis gaan vangen. En met succes! Er zaten scholen met kleine koolvissen en makreel. Al snel had iedereen flink wat aas en af en toe een mooie gul. Op naar de open zee en op zoek naar leng. Dit was niet direct een succes. Wel een paar keer beet, maar uiteindelijk bij ons aan boord geen leng.

Op andere boten had men wel een paar lengetjes gevangen, maar nog niet wat we wilden. Vervolgens had onze kapitein het goede idee om de vissen te voeren met zijn eigen ontbijt. Altijd weer een smakelijke vertoning maar dapper ging hij door en zijn we vervolgens de eilandjes gaan afdriften op zoek naar pollak en met succes.

De ene na de andere worp leverde vis op; mooie maten pollak en heel veel koolvis. Zo, nu naar het huisje om de vis schoon te maken en een biertje te drinken om vervolgens de vangst te bespreken.

Maandag 11 juni
Het is kwart voor vijf ’s ochtends en we hebben er zin in. Ik ben met Patrick vroeg opgestaan en ondertussen slaapt iedereen nog. We konden niet wachten om weer het water op te gaan. We zijn alvast van de kant gaan vissen en direct bij de eerste worp beet! Een pollak en daarna volgde makrelen op licht materiaal. Echt een leuke sport.

Na 2 uur zijn we gaan kijken of de andere ook al wakker waren. Vandaag gaan we op koolvis. Na een uur of 2 kwamen we aan bij Kletten, een rotspartij onder water. Hier zouden ze moet zitten, maar helaas geen grote koolvissen. 30 cm was de maximale. We besloten weer op pollak te gaan vissen. We voeren de eilandjes af en dit we vonden allemaal het leukste met een spinhengel en een pilker van een gram of 40, echt sport!

Tussen de eilandjes lag een zeehond te wachten op zijn eten. Dat was een mooi gezicht, maar geen vis voor ons. Op naar een andere plek. Op het volgende eiland ving iedereen wat. Aan het einde van de dag hadden we een flink krat vol vis. Fileren dus maar en het was een heerlijke dag met mooi weer, afwisselende visserij met bijbehorende soorten.

Dinsdag 12 juni
Weer een mooie dag voor de boeg, maar eerst even naar de plaatselijke viswinkel. Wat pilkers halen, want die zijn de afgelopen dagen hard gegaan. Ondertussen zijn Patrick en Lars aasvis aan het vangen. Tot onze verbazing kwamen ze terug met mooie gullen en aasvisjes.

Zo, en nu weer op weg naar Kletten en de grote vissen. Het was mijn dag vandaag, want ik ving de ene na de andere. Patrick en Lars vingen als klap op de vuurpijl allebei een zeeforel. Maar het mooiste was dat we aan het einde van de dag weer een krat vol met vis hadden, mooi weer, goed gezelschap en heerlijke visserij.

Het zijn allemaal geen monsters maar met dit lichte materiaal waar we mee vissen is het echt erg leuk. Aan het einde van de dag hebben we dan ook weer een krat vol met pollak, geep, zeeforel, gul, poon, echt van alles. Dit was de beste dag tot nu toe.

We werden aan het einde van de visdag nog getrakteerd op een uitgebreide barbecue voor de hele groep. Hamburgers, worst en verse vis, gepofte aardappelen, salade, bier. Alles was aanwezig en dat zonnetje bleef maar schijnen. Erg tof allemaal.

Woensdag 13 juni
Vandaag weer een nieuwe dag om te gaan vissen en net als de dagen ervoor hadden we schitterend weer met weinig wind en veel zon. Vandaag is de planning om weer naar de Kletten te gaan waar we gisteren zo goed hebben gevangen. We zijn vandaag met Arthur, René, Mike en ik ‘Patrick’. We zijn vroeg weg gegaan en na een uurtje varen komen we aan op de Kletten.

Eventjes zoeken we naar een paar mooi taluds en de bijbehorende vissen. Na een paar uur driften en zoeken hadden we echter nog niet zo veel vis gevangen. Dus zijn we verder gaan zoeken. Na nog een uurtje te hebben geprobeerd hebben we niet veel extra gevangen; een enkele pollak, gul en wat kleine koolvis.

Na overleg besloten we om te gaan ‘eilandhoppen’, zoals wij dat noemen. Hier hadden we gisteren een hoop mooie pollak gevangen. Gelijk bij het eerste eiland is het weer raak. Mooie pollakken met een spinhengel en 40-grams pilkertjes. Op deze manier hebben we vervolgens de rest van eilanden afgevist en veel mooie vissen gevangen waaronder pollak, gul, lipvis en zelfs een zeeforel en zeer veel kleine koolvis, om gek van te worden.

Rond een uur of vier besloten we om nog even een fjord te proberen en met veel succes, want René wist daar een kabeljauw van 77cm en 3,5 kilo te vangen. Rond 18:00 uur waren we terug in de haven en daar hebben we alles schoongemaakt en de vis gefileerd. Vervolgens lekker gedoucht en op de bank met een biertje voetbal  gekeken. Ook bespraken we de dag weer met elkaar. De andere vissers bleken ook een goede dag te hebben gehad.

Donderdag 14 juni
Vandaag rond 08:00 uur bij de boot en klaar om te vertrekken. Het weer is minder dan de vorige dagen wat de wind betreft, zon is er weer in overvloed. Uiteindelijk hebben we ondanks windkracht 6 toch besloten om naar Kletten te gaan. Eenmaal buiten de fjord waren de wind en golven behoorlijk, maar toch besloten we verder uit te varen.

Achteraf was dat toch niet zo’n goed idee want de golven bleven maar groeien. Halverwege besloten we toch maar terug te gaan, want vissen is onmogelijk met golven van 1,5 meter hoog. Op de terugweg kregen we door de hoge golven een erg nat pak, maar daar waren we op berekend.

Eenmaal terug in de fjord daar nog even gevist en een paar kleine visje gevangen. Ondertussen hebben we met elkaar besloten terug te gaan naar de haven en kregen we het idee om naar een meer te zoeken om het daar eens te proberen op forel en snoek. Zo gezegd zo gedaan.

Eenmaal in de haven hebben we snel de spullen opgeruimd, wat gegeten en hebben we een bus gepakt. Nu nog op zoek naar een meer in de buurt van Farsund. Na een kleine drie kwartier zijn we aangekomen bij een schitterend meer. Dus snel de hengels in het water, maar na een klein half uurtje hadden we wel ontdekt dat er weinig vis te vangen was.

Toen besloten we te gaan genieten van de zon met een pils er bij. Want uit de wind was het zonnetje toch welk erg lekker. Zo hebben we de rest van de dag vol gemaakt, rust genomen en dat was dus ook toch een geslaagde actie. Het was er namelijk erg mooi. Op de weg terug hebben we nog even boodschappen gedaan en toen terug naar Farsund Resort.

Vrijdag 15 juni
Vandaag de laatste dag al weer. Zo’n week gaat veel te snel voorbij!!! We hadden besloten om rond een uur of 8 weg te varen en nog wat eilandjes aan te doen in de hoop nog een aantal mooie pollakken te vangen. Het weer was vandaag beter en de wind nam af.

De visserij rond de eilanden was vandaag echter niet zo goed als dat we gewend waren, maar we waren toch wel verwend in de vorige dagen. Na een paar uur en verschillende eilanden hadden we maar vier polakken gevangen. Zelf de kleine koolvis die de dagen er voor in overvloed gevangen werd, was niet of nauwelijks aanwezig. Het blijft vissen uiteraard.

Tot een uur of drie in de middag hebben we het geprobeerd. Daarna zijn we teruggevaren en hebben de fjorden tot ziens gezegd. Vervolgens hebben we onze spullen ingepakt en ons klaar gemaakt voor het afscheidsdiner en de prijsuitreiking.

Het buffet was zeer goed verzorgd, smaakte goed en we hadden een leuke prijsuitreiking. Voor iedereen was er een persoonlijke attentie in de vorm van een beker. De prijs voor de grootste koolvis en de grootste leng ging naar Frans Sluijter. Dit leverde hem een mooie boothengel van Okuma en reel van Penn op.

De pechprijs was voor Rob Schellingerhout omdat hij helaas een hengeltop brak. Dat leverde hem een mooi pakket Noorwegen-materiaal op met onderlijnen en kunstaas en een reden om natuurlijk een nieuwe hengel te kopen. De grootste vis, in dit geval een kabeljauw, was voor Rene Spaans en hij ging er met de hoofdprijs van door. Een mooie combo van reel en boothengel van Okuma.

Deze prijzen zijn door Wout van Leeuwen en Okuma (= Svendsen Sport) ter beschikking gesteld.
Al met al hebben we een superweek gehad. Het weer was top, de groep was gezellig en er is veel vis gevangen; maar liefst 17 verschillende soorten. Niet de grootste, maar wel heel veel en met het lichte materiaal waar we mee visten was dit echt supergaaf.

Er gaan al weer geruchten dat het Wout Van Leeuwen Noorwegen-festival van 2013 wederom wordt georganiseerd en dat we het hogerop gaan zoeken inde buurt van Hitra. Wat mij betreft nu al een aanrader vanwege de groep en de voortreffelijke organisatie. Dit was echt top!

Tot slot nog een videoverslag: